Elektrickevozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | TOP 10 elektromobilů pro rok 2020

Konec neomezeného nabíjení elektroaut u ČEZ. Jaké jsou nové tarify?

  |  Luboš Srb  |  24 komentářů

Společnost ČEZ nám dnes exkluzivně představila nové tarify a podmínky s nabíjením elektromobilů pro rok 2020. Známe podrobnosti.

TIP: ČEZ chce mít do konce letošního roku 200 dobíječek. Novou vybudoval v Mostě

Konec supervýhodných podmínek

Dosavadní dle slov zástupců energetické společnosti “extrémně výhodný systém”, kdy člověk zaplatil kolem 500 korun měsíčně a mohl aktuální síť 180 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily využívat co hrdlo ráčilo, podle již dřívějších informací skutečně začátkem roku 2020 skončí.

Změna nebude jednoduchá a týká se něco přes 900 zákazníků. V lednu a v únoru proběhne migrace a kdo ze současných zákazníků nepřejde, bude mít od 1.3. 2020 méně výhodné podmínky a navíc penalizace. ČEZ totiž nechce udržovat dva systémy a rád by, aby elektromobilisté přešli na systém nový. Připravil pro ně i motivaci v podobě dvou měsíců bezplatného dobíjení jejich elektromobilu.

ČEZ se snažil celkem 4+1 nové tarify, které nahrazují dosavadní neomezený tarif, postavit na takových základech, aby lépe zohlednil využívání jeho dobíjecích stanic. Pokud tedy budete jezdit s elektromobilem více a dobíjet na stanicích ČEZ více a častěji, tak dostanete výhodnější ceny. Naopak kdo bude jezdit jen sporadicky nebo bude dokonce nabíječky blokovat, bude za to penalizován. Podobný scénář funguje u konkurenčních provozovatelů nabíjecích stanic. Změnou je i tarifikace, která nebude půlroční, ale měsíční.

Nové tarify ČEZ pro elektromobily

taxiobchodní cestujícívíkendový řidič“pay as you go”neregistrovaný řidič
měsíční platba1750 Kč/měsíc550 Kč/měsíc200 Kč/měsíc0 Kč0 Kč
poplatek za odběr3,50 Kč/kWh4,50 Kč/kWh5,50 Kč/kWh7,50 Kč/kWh9,50 Kč/kWh
předplacená spotřeba kWh500 kWh “zdarma”122 kWh “zdarma”36 kWh “zdarma”00

*Ceny jsou uvedeny včetně DPH

Motivace pro přechod, ale i penalizace

Aby ČEZ dosáhl toho, že zákazníci na nové tarify přejdou, připravil zajímavou motivaci v podobě dvou měsíců bezplatného nabíjení elektromobilů. Všichni, kteří přejdou do 1.3. 2020, budou mít nabíjení za leden a únor zcela zdarma, a od března pak budou platit dle jejich zvoleného nového tarifu. Kdo naopak nepřejde, bude platit 7,50 Kč za kWh a k tomu ještě poplatek 200 korun měsíčně za manuální evidenci, protože to představuje pro ČEZ práci navíc. Vystavení faktury bude zpoplatněné částkou 400 korun. Takže provozovatel největší sítě dobíječek pro elektroauta opravdu chce, aby všichni ochotně přešli, jinak jim hrozí poměrně nepříjemné penále, kvůli kterým se jim nevyplatí využívat základní nový tarif, na který všechny současné zákazníky neomezeného tarifu ČEZ převede.

TIP: ČEZ bude penalizovat elektromobily, co blokují nabíječky. Ne však spalováky

Nepříjemná penalizace pak přichází i v případě blokování nabíjecích stanic, a sice ve výši 2 Kč za každou minutu po překročení 90 minut stání a připojení u rychlonabíječky (DC) a 480 minut u klasické nabíječky (AC), dokonce i pokud ještě není elektromobil plně nabitý. A zpoplatněno také bude to, když po plném dobití auta zákazník dobíječku neopustí (což může být problém, pokud jeho auto nemá možnost dálkově např. přes aplikaci upozornit řidiče, že má plně nabito). ČEZ zavedl nová opatření a je jasné, že s nimi chce zvýhodnit ty, kteří nabíjí častěji, efektivněji a používají nejnovější elektromobily, naopak majitelé starších elektromobilů mohou mít s novými podmínkami život těžší.

Pokud jde o zavedení nonstop telefonní linky jako podpora pro elektromobilisty v případě nefunkčnosti či poruchy nabíjecí stanice, ČEZ stále zůstává jen o zvažování, takže se nejspíše v nejbližší době zlepšení v tomto směru nedočkáme. Přitom konkurence již nonstop linku nabízí a pokud nemůžete nabíjet ráno nebo večer, nebo třeba o víkendu, je to pro fungování a bezproblémové cestování dost nepříjemné. Změny se ale mají dotknout faktury, kde konečně budou podrobně rozepsané částky přesně za počet kWh, ale také například za penalizace. Dosud zákazník v případě jednorázových plateb z vyučtování vůbec netušil, za co přesně kolik platí.

Nabíjení i bez čipu a bez registrace

ČEZ od nového roku nahradí dosavadní řešení včetně aplikace pro jednorázové platby Polyfazer Direct novým pokročilejším systémem od izraelské společnosti Driivz, jejíchž služeb využívá celosvětově přes 300 tisíc řidičů elektroaut. Půjde o komplexní řešení, které bude představovat systém pro sledování svého účtu přes webové stránky, ale také pohodlně přes mobilní aplikaci na chytrých telefonech. Aplikace ČEZ FUTUR/E/GO bude zdarma ke stažení pro Android a iOS, přičemž nově s ní např. budete moci zahájit nabíjení na stanici (tedy i bez čipu), vyhledávat nabíjecí stanice, apod. Zvažuje se i možnost, kdy v případě znefunkčnění dobíjecí stanice, předčasnému konci nabíjení z důvodu závady, ale i po úspěšném plném dobití elektroauta dorazí notifikace řidiči.

ČEZ stejně jako při stavbě svých dobíječek využívá financování z prostředků evropského programu Connectiong Europe Facility (CEF).

ŠTÍTKY:, , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
5 Comment threads
19 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Comment authors
Lucius MalfoyHnahJuranJardaKerosin Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Kerosin
Kerosin

Jako předchozí systém byl nespravedlivý to souhlasím, ale ten skok je podle mého subjektivního názoru moc veliký.
Jestliže je všeobecnou snahou rozšířit elektormobilitu i na sídliště (mezi lidi, kteří nemají své parkovací místo se zásuvkou), tak jsou tyhle ceny dosti antikrokem.

Radek
Radek

Myslím, že to dalo čekat, šrouby se budou přitahovat, lépe již bylo a zisky budou chtít všichni provozovatelé nabíjecích stanic. Pokud si někdo myslel, že provoz elektromobilů bude cenově dlouhodobě super výhodná záležitost, tak by se měl vrátit nohama zpět na pevnou zem.
Elektromobilita bude v budoucnu velmi drahá, toť můj odhad.

Kerosin
Kerosin

Tak ono je to i za tyhle peníze pořád levnější než spalováky. Ale spíš kritizuji tu nespravedlnost, že ti co mají své parkovací místo se zásuvkou (garáž), tak ti mohou nabíjet za cenu kWh jako domácího tarifu, kdežto lidem s parkováním na veřejné ulici před panelákem je to upřeno.
Já ty ceny chápu a respektuju, jen říkám, že měli přijít až po té, co se vybuduje dostatečně hustá síť pomalých AC nabíječek kde by se cena pohybovala jako doma ze zásuvky.

Radek
Radek

Tak nevím, teď jsem si vytáhl poslední vyúčtování za elektřinu a spočítal jsem si cenu za 1kWh a světe div se je to 3,49Kč, žádná láce, a to mám “levnou” sazbu 20h denně. Vzhledem k tomu, že energetická koncepce státu a hlavně našich západních sousedů počítá s utlumením uhelných elektráren, v Německu i jaderných a posílením OZE, bude to znamenat obří investice, které se, jak jinak budou promítat do ceny za elektřinu. To se teprve začnou dít věci!
Asi si budeme muset zvykat na situaci, že mobilita (jakákoliv) bude drahou záležitostí a nebude pro každého…

Kerosin
Kerosin

Tak to máte celkem drahou elektřinu. Já mám na faktuře cenu silové elektřiny 1,69 a se všemi poplatky (dan, oze, správa atd…) má plnou cenu 2,42 kč/kWh
Takže bych ještě bral v te tabulce cenu u tarifu Taxi 3,5 za kwh je pchopitelne, že i správa té nabíječky se musí zaplatit, ale vyšší ceny mi přijdou pochopitelné jen u DC. U AC by mely byt 4,- kč strop.

Co se budoucnosti energetiky týče, tak samozřejě vědět to nemohu, ale já bych to tak černě neviděl. Osébně věřím v masivní rozvoj mikrozdroju. Zejmena FVE.

hanh
hanh

No ono parkovací místo v městě jako Brno vyjde taky na pěkný balík. Třeba 350t Kč, takže ještě aby to nebylo levnější :D

Pavel
Pavel

Tak o tom jestli si koupím k bytu parkovací místo nerozhoduje jaké mám auto ale že mám auto nebo ho plánují mít, bez parkování bych si byt nikdy nekoupil.

Pepíno
Pepíno

Nezdá se mi, naopak vidím jej jako motivační aby BD a SVJ dělaly nabíjecí sloupky na svých pozemcích či stavbách.

Kerosin
Kerosin

No já právě doufal, že to přijde obráceně. Že nejdřív se vybuduje hustá síť pomalých dobíjecích AC bodů 230V/16A, a pak by tahle cenová politika klidně mohla platit na DC nabíječkách.
Ale v tomhle pořadí to hází klacky pod nohy rozvoji elektromobility na sídliště.

Pavel
Pavel

Mě třeba taky vadi že není rozdíl mezi DC a AC nabijenim.

hanh
hanh

je to spíš motivace pro ty na sídlištích ať se tam budují vlastní nabíječky

Pavel
Pavel

No jako budoucí vlastník EV moc nadšený nejsem, čekám na Model 3 a jezdím hodně, ale asi budu radši využívat Eon, PRE a síť superchargeru, protože i nejlevnější varianta za kwh je 3,5 a za to se mě nechce platit 1750 abych trcel na 50kw nabijeckach. Ještě když bude Ionity tak asi není důvod.

hanh
hanh

No, ale teď tak do pár dní do pár dní zveřejní nový ceník i E.ON. A to bude skok minimálně na 7 Kč/kWh pro registrované uživatele.

Pavel
Pavel

No naštěstí Tesla má ceny celkem stabilní a je tam i referal program. Jinak těch 7 bude podle mě akorát na 150kw nabíječky.

rock
rock

Tak jsem si to zkusil zpočítat. Na můj lehce nadprůměrný nájezd vychází skoro nastejno tarify “obchodní cestující” a “víkendový řidič”, v obou případech něco přes 1.10 / km. Hmm, to by se mi náklady proti spalováku s cenou za 1.80 / km vrátily např. u Ioniqu asi tak po 550 000 km

Kerosin
Kerosin

No ale jen za předpokladu, že budete vždy nabíjet jen na nabíječkách ČEZ – které se tímto staly jedněmi z nejdražších v ČR.

rock
rock

Je jenom otázka času, než to ostatní dorovnají. Až se trošku utřese trh, bude to vypadat jak na benzinkách nebo třeba v nabídkách telefonních operátorů – všichni budou mít podobné ceny, +- nějaké to procento.

Kerosin
Kerosin

Ale já měl na mysli hlavně nabíjení doma. Takže aby to dorovnali, tak by museli VŠEM odběratelům elektřiny (nejen elektromobilistům) zvednout ceny elektřiny.

Hnah
Hnah

Ano.
Reálně se cena benzínu vyrovná ceně (když chcete přepočíst průměr na 100 km, se spotřebou Tesly Model 3) za kWh až při ceně 15 Kč při ceně za kWh, výhledem k tomu, že by to musela být cena i pro domácnosti, tak by asi byla nová defenestrace na úřadu vlády, kdyby to chtěl někdo prosadit.

Kamil
Kamil

Dobře ,ale pak už po ujetí těch Km jen šetříš.

Jarda
Jarda

CNG je stále kolem 1 Kč km při poloviční pořizovací ceně

Juran
Juran

A to čekáme na spotřební daň na elektřinu cca 30%. Je to rok co tu všichni křičeli o levné ceně a je to tady

Hnah
Hnah

autore: lze dohledat nějakou zprávu ohledně těchto cen od ČEZ přímo. Protože smlouva, která je na stránkách říká, že cena za 1 kWh bude 7,5 Kč a 200 Kč za evidenci bude normálně dál účtovat. Bez DPH. Nic o stylu účtování a tarifech zde popsaných se na stránkách ČEZ neobjevilo.

Děkuji za případný odkaz

Lucius Malfoy
Lucius Malfoy

Tak co, mlunohybci, stále ještě hýkáte nadšením nad levným dotovaným dobíjením?

Mobilní zobrazení