Kia zvládne požár elektromobilů. Do své továrny pořídila unikátní systém

Matouš Vrchota
Hasící systém pro lithiové baterie Cristanini WJFE 300
Hasící systém pro lithiové baterie Cristanini WJFE 300

Kia dává velký důraz na bezpečnost nejen svých vozidel, ale i zaměstnanců v továrnách. Z tohoto důvodu pořídila do svého slovenského závodu inovativní hasicí systém, který si kromě běžných zásahů poradí i s lithium-iontovými bateriemi. Jelikož se v místní továrně montují i elektrické vozy, chce být automobilka připravena na případné potíže.

Jak to funguje

Inovativní technologie Cristanini WJFE 300 vypadá na pohled jako vysokotlaká pistole. Je to i správný popis, jelikož systém umí vyvinout tlak až 350 barů a pronikne tak nejrůznějšími povrchy. Tryska projde dřevem, ocelí, plasty, sklem i betonem. Díky těmto schopnostem není ani potřeba, aby zasahující složky musely vstupovat do zasaženého místa, kterým může být například kontejner.

Tryska kromě vody používá k hašení směs abraziva. V momentě, kdy se směs dostane k požáru, přemění vodní mlhu pod vysokým tlakem na páru. Ta zvýší svůj objem, podle vyjádření výrobce až 1 700 krát, čímž dochází k odebrání přísunu kyslíku a zdroj ohně vyhasíná.

Bez kyslíku není hoření

Plameny se bez přísunu kyslíku dále nemohou šířit. Vodní mlha navíc velmi rychle ochladí postihnuté okolí. Díky tomu lze s uhašeným produktem brzy manipulovat k likvidaci. To je velice jednoduchý a účinný recept na to, jak si poradit i s požárem elektromobilu, který je sice statisticky méně častým než u spalovacích aut, ale o to náročnější k řešení.

Kia chce být připravena

Systém je pořízený především jako prevence pro případy vznícení baterií, ať už instalovaných ve voze nebo připravených k montáži. Ve vedlejším efektu ale učiní celé pracovní prostředí bezpečnější i pro odlišné případy vzniku požáru.

Požární tým továrny si systém vyzkoušel jak na hybridním voze, tak i na samostatné lithiové baterii. Test dopadl úspěšně a nejen zasahující tým může být nyní více klidný pro náhlé případy.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články