Jezdím 5 let s Teslou. Zde je přehled všech provozních nákladů + cena za kilometr

Luděk Srb
Tesla Model 3 Long Range (2019) | foto: Luboš Srb
Tesla Model 3 Long Range (2019) | foto: Luboš Srb

Tesla Model 3 Long Range po 5 letech a 90 000 km: jaké jsou náklady, spotřeba a zkušenosti s provozem elektromobilu? Kolik jsem platil za kilometr?

Zkušenosti s Teslou Model 3 Long Range (2019)

Provozní náklady za 5 let/90 000 km

PoložkaNáklady
Nabíjení39 643 Kč
Servis7 054 Kč
Pneumatiky a přezouvání37 944 Kč
Pojištění141 400 Kč
Náklady na nabíjení za kilometr0,44 Kč/km
Celkové náklady (nabíjení+servis+pneu+pojištění)226 041 Kč
Celkové náklady za kilometr2,40 Kč/km

Nabíjení bylo skoro zadarmo

Pokud byste si mysleli, že nabíjení je tím největším provozním nákladem u elektromobilu, budete překvapeni. Za 5 let a více než 90 tisíc kilometrů jsem totiž s Teslou Model 3 Long Range (2019) zaplatil celkově na provozu 226 041 korun, ovšem za nabíjení to bylo „jen“ 39 643 korun. Mnohem dražší bylo pojištění, které vyšlo na 141 400 korun.

Cena za dobíjení je však v mém případě specifická tím, že první dva roky bylo nabíjení na Superchargerech zdarma. Později jsem měl možnost využít vlastní fotovoltaickou elektrárnu (FVE), což taktéž dále snížilo náklady. I přesto, že někdy musím nabíjet na veřejných stanicích, průměrná cena 0,44 Kč/km je stále výhodná, ovšem bude už jen dále narůstat.

Co se týče veřejného dobíjení, je dobré zmínit jeden detail, který se často přehlíží – platíme za odebranou energii, nikoliv za skutečně dodanou energii do baterie. Ztráty během nabíjení mohou činit 5–6 %, což v praxi znamená, že část energie platíme jako „dýško“ provozovateli nabíjecí stanice.

Tesla Model 3 Long Range (2019), interiér | foto: Luboš Srb
Tesla Model 3 Long Range (2019), interiér | foto: Luboš Srb

Spotřeba se řeší, protože se dá dost ovlivnit

U elektromobilů se hodně řeší spotřeba, a to nejen kvůli dojezdu, ale i kvůli psychologickému efektu – každá kilowatthodina je totiž viditelnější než litr paliva u spalovacího auta. Je tedy dobré vědět, co má největší vliv, a tedy dá se s tím něco dělat a ušetřit tak za provoz elektromobilu.

Vliv na spotřebu mají především tyto faktory:

  • Teplota vzduchu – chladnější vzduch má vyšší hustotu, což zvyšuje odpor při jízdě
  • Pneumatiky – zimní pneumatiky mají vyšší valivý odpor než letní
  • Povrch vozovky – voda, sníh či břečka znamenají vyšší energetickou náročnost jízdy
  • Kapacita baterie – v mrazu je nižší, i když Tesla baterii ohřívá
  • Topení – moje verze Modelu 3 nemá tepelné čerpadlo, takže v zimě může klimatizace zvýšit spotřebu až o 2 % za hodinu
Tesla Model 3 Long Range (2019), z boku | foto: Luboš Srb
Tesla Model 3 Long Range (2019), z boku | foto: Luboš Srb

Letní vs. zimní provoz

Dlouhodobý průměr spotřeby dle palubního počítače je 16,2 kWh/100 km (162 Wh/km). Přitom se výrazně liší spotřeba v létě a v zimě:

  • Léto: průměr kolem 15,5 kWh/100 km (155 Wh/km)
  • Zima: průměr až 19 kWh/ 100 km (190 Wh/km)

Matematicky je zimní spotřeba o 20 % vyšší, což je znát, ale při mém stylu jízdy to není zásadní problém. Elektromobil si v zimě vezme více energie, ale stále zůstává efektivnější než většina spalovacích aut. Například při spotřebě 10 kWh/100 km bych tankoval do spalovacího auta jen 1,12 litru paliva.

Tesla Model 3 Long Range (2019), zezadu | foto: Luboš Srb
Tesla Model 3 Long Range (2019), zezadu | foto: Luboš Srb

Elektromobily jsou levnější na provoz

Po téměř pěti letech mohu konstatovat, že Tesla Model 3 je spolehlivý a poměrně úsporný vůz. I když počáteční investice do elektromobilu je vyšší (novou Teslu seženete za více než milion, ojeté se dají sehnat i hlouběji pod 700 tisíc s vyšším nájezdem), provozní náklady jsou v porovnání s tradičním autem stále velmi výhodné.

Samozřejmě každý majitel vozu bude mít trochu jiné náklady za všechny sledované položky, takže porovnávat se to vlastně úplně nedá. Nicméně obecně se uvádí, že u benzinového auta typu Škoda Octavia 1.5 TSI zaplatíte cca 4 Kč/km a u naftového auta typu Volkswagen Passat 2.0 TDI cca 3,30 Kč/km, což je o 40 %, resp. 27 % více, než u mnou provozovaného elektromobilu.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články