Jedno světlo navíc, o čtvrtinu méně zraněných? Studie má jasno

Pavel Škopek
Detail světlometů elektromobilu Škoda Enyaq Coupé L&K 85 | foto: Škoda Auto
Detail světlometů elektromobilu Škoda Enyaq Coupé L&K 85 | foto: Škoda Auto

Zelené brzdové světlo vpředu automobilu může pomoci chodcům i řidičům včas reagovat. Studie ukazuje, že jednoduché řešení dokáže výrazně snížit počet nehod.

Přední světla mohou zachraňovat

Zelené světlo vpředu na autě jako signál ke zpomalení? Nejde o futuristický výstřelek, ale o praktický nápad s potenciálem zlepšit dopravní bezpečnost. Nový výzkum z rakouské univerzity ukazuje, že přední brzdová světla mohou snižovat počet nehod i závažnost jejich následků. A co je důležité. Je to levné a jednoduše realizovatelné.

Podle studie Technické univerzity v Grazu rozšiřují přední brzdová světla možnosti řidičů i chodců odhadnout, co se děje s blížícím se vozidlem. Klíčem je lepší odhad krizových situací na křižovatkách a v městském provozu. Zelené světlo vpředu může signalizovat brzdění, což umožňuje včasnější a bezpečnější rozhodnutí.

Typickým příkladem je vjezd na hlavní silnici nebo přecházení chodců. Pokud vidí, že blížící se auto zeleným světlem vepředu signalizuje brzdění, mohou se rozhodnout bezpečněji. Oproti tomu při absenci takového signálu to mnohdy odhadujeme čistě intuitivně a bohužel ne vždy správně.

Nákres umístění předního zeleného brzdového světla | foto: MDPI
Nákres umístění předního zeleného brzdového světla | foto: MDPI

I půl sekundy rozhoduje

Základní princip je jednoduchý. Rychlejší reakce znamená menší riziko. Vědci simulovali 200 skutečných dopravních nehod a pak je znovu analyzovali s předpokladem, že příchozí vozidla měla přední brzdová světla. Měřili tři varianty reakční doby: 0,5; 1,0 a 1,5 sekundy. I půl sekundy může znamenat rozdíl mezi lehkou kolizí a těžkým nárazem.

Při těchto simulacích bylo možné zabránit 7,5 až 17 % nehod a u 25,5 % snížit závažnost úrazů. To je výrazný výsledek pro technologii, kterou lze levně nainstalovat i do stávajících vozidel. Studie také zmiňuje, že by měly být zvažovány i boční brzdová světla pro ještě větší pokrytí situací, kdy přední světla nejsou viditelná.

Na rozdíl od složitých a drahých systémů aktivní bezpečnosti představují přední brzdová světla jednoduchý nástroj, jak zlepšit bezpečnost silničního provozu. Zavedení této technologie by mohlo být jednou z nejefektivnějších změn posledních let. V reálném provozu si na tuto novinku ale ještě chvíli počkáme, protože chybí legislativní rámec i širší ověření účinnosti v praxi.

Zdroj: MDPI


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články