Japonci píšou dějiny. První město povolí autonomní řízení čtvrté úrovně

  • Starobylé japonské město Eiheidži využije nejmodernější technologie
  • Místní veřejná doprava nabídne cestování bez řidičů
  • Japonci plánují řadu podobných projektů
Autonomní vozidlo nepotřebuje lidského řidiče

Autonomní vozidlo nepotřebuje lidského řidiče | foto: Junichi Kamiyama

Když se znalce japonské kultury zeptáte na město Eiheidži v prefektuře Fukui, pravděpodobně vám udělá přednášku na téma starobylého buddhistického chrámu. Stejné město bude prvním místem v zemi vycházejícího slunce, v němž bude oficiálně povolena jízda nového vozidla s autonomním řízením.

K historické památce budou vozit návštěvníky auta bez řidiče

Japonské ministerstvo dopravy zveřejnilo zprávu hovořící o tom, že od dubna letošního roku začnou ve městě jezdit vozidla vybavená systémem autonomního řízení čtvrté úrovně. Takové vozy již jsou schopny samostatné jízdy bez přítomnosti řidiče. V Japonsku se jedná o první projekt, který získal oficiální povolení japonských úřadů.

Město Eihedži využívá autonomní vozidla ve veřejné dopravě již od března 2021. Na silnicích se dosud objevovala vozidla úrovně tři, která mohla být v určitých úsecích provozována bez lidské asistence. Nová vozidla čtvrtého stupně autonomního řízení již mají vysoký stupeň automatizace a jsou schopna absolvovat určité trasy bez zásahu člověka. Cílem vývoje automobilek jsou plně automatizované vozy páté úrovně autonomního řízení, které se již budou pohybovat zcela samostatně.

Centrála sledující provoz autonomních aut

Centrála sledující provoz autonomních aut | foto: Junichi Kamiyama


Čtěte také: Je autonomní řízení budoucností? Nejnovější průzkum přináší odpověď


Zkušenosti jsou zatím pozitivní

Současná trasa, na níž jsou provozovány tři autonomní vozidla úrovně tři, měří šest kilometrů a vede k bráně chrámu. Vozidla s cestujícími využívají na trase elektromagnetické indukční vodiče a jejich rychlost nepřesahuje 12 km/h. Dalším vybavením jsou kamery a senzory využívající umělou inteligenci. Při identifikaci překážky vozidla zpomalí nebo zastaví a také dokáží upozornit chodce na blížící se nebezpečí. Na konci trasy vozy automaticky zastaví.

Město začalo s testy autonomních aut již v roce 2018. V té době samozřejmě pod dohledem živého řidiče. Od března 2021 jezdí vozidla bez řidiče a využívají dvoukilometrový úsek, který je oddělený od běžné dopravy. Za celou dosavadní dobu provozu nebyla zaznamenána žádná dopravní nehoda. Server Asahi uvádí, že cílem japonské vlády do roku 2025 je spuštění autonomních služeb úrovně čtyři ve více než čtyřiceti oblastech.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Japonci píšou dějiny. První město povolí autonomní řízení čtvrté úrovně

  • Starobylé japonské město Eiheidži využije nejmodernější technologie
  • Místní veřejná doprava nabídne cestování bez řidičů
  • Japonci plánují řadu podobných projektů
Autonomní vozidlo nepotřebuje lidského řidiče

Autonomní vozidlo nepotřebuje lidského řidiče | foto: Junichi Kamiyama

Když se znalce japonské kultury zeptáte na město Eiheidži v prefektuře Fukui, pravděpodobně vám udělá přednášku na téma starobylého buddhistického chrámu. Stejné město bude prvním místem v zemi vycházejícího slunce, v němž bude oficiálně povolena jízda nového vozidla s autonomním řízením.

K historické památce budou vozit návštěvníky auta bez řidiče

Japonské ministerstvo dopravy zveřejnilo zprávu hovořící o tom, že od dubna letošního roku začnou ve městě jezdit vozidla vybavená systémem autonomního řízení čtvrté úrovně. Takové vozy již jsou schopny samostatné jízdy bez přítomnosti řidiče. V Japonsku se jedná o první projekt, který získal oficiální povolení japonských úřadů.

Město Eihedži využívá autonomní vozidla ve veřejné dopravě již od března 2021. Na silnicích se dosud objevovala vozidla úrovně tři, která mohla být v určitých úsecích provozována bez lidské asistence. Nová vozidla čtvrtého stupně autonomního řízení již mají vysoký stupeň automatizace a jsou schopna absolvovat určité trasy bez zásahu člověka. Cílem vývoje automobilek jsou plně automatizované vozy páté úrovně autonomního řízení, které se již budou pohybovat zcela samostatně.

Centrála sledující provoz autonomních aut

Centrála sledující provoz autonomních aut | foto: Junichi Kamiyama


Čtěte také: Je autonomní řízení budoucností? Nejnovější průzkum přináší odpověď


Zkušenosti jsou zatím pozitivní

Současná trasa, na níž jsou provozovány tři autonomní vozidla úrovně tři, měří šest kilometrů a vede k bráně chrámu. Vozidla s cestujícími využívají na trase elektromagnetické indukční vodiče a jejich rychlost nepřesahuje 12 km/h. Dalším vybavením jsou kamery a senzory využívající umělou inteligenci. Při identifikaci překážky vozidla zpomalí nebo zastaví a také dokáží upozornit chodce na blížící se nebezpečí. Na konci trasy vozy automaticky zastaví.

Město začalo s testy autonomních aut již v roce 2018. V té době samozřejmě pod dohledem živého řidiče. Od března 2021 jezdí vozidla bez řidiče a využívají dvoukilometrový úsek, který je oddělený od běžné dopravy. Za celou dosavadní dobu provozu nebyla zaznamenána žádná dopravní nehoda. Server Asahi uvádí, že cílem japonské vlády do roku 2025 je spuštění autonomních služeb úrovně čtyři ve více než čtyřiceti oblastech.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."