ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | Nissan Leaf (2018)

Jaké jsou provozní náklady elektromobilu?

  |  1 komentář  |  autor: Luděk Srb

Je to opravdu levné? Kolik vlastně stojí ujetý kilometr? Pojďme se na to společně podívat z hlediska provozních nákladů.

Bohužel bychom zde měli započítat i pořizovací náklady. Dovolte nám je prozatím vynechat. Nejen z důvodu velkého cenového rozpětí cen elektromobilů, ale i díky nám neznámým maržím celého prodejního řetězce. Stejně tak neuvažujeme Akční ceny u dobíjecích stanic.

Parametry elektromobilu pro uvažovaný příklad.

Podle dostupných podkladů se spotřeba elektromobilu pohybuje od 13 do 16 kWh/100 km. Jsou ale i vozy se spotřebou i kolem 10 kWh/100km – podle typu vozu a lehkosti nohy řidiče, ale také i nad 40kWh/100km u výkonnějších a sportovnějších vozů. Zůstaneme u průměru.

Nové moderní lithium-ionové akumulátory, které většina elektromobilů používá, mají kapacitu od 14 do 30kWh. Elektromobil nedovolí úplné vybití baterie – vždy si ponechá 10-12% kapacity. Přesné důvody nevíme, informace se liší, ale zřejmě pro bezpečnostní prvky a elektroniku vozu.

Spotřeba elektromobilu a cena provozu

Porovnáme li to s klasickým automobilem:

Jak vidíte, cena ujetých 100km s elektromobilem může být až 11x nižší v porovnání s průměrným benzínovým automobilem. Rozdíl je tedy asi 235 Kč/100km.

Opět zde neuvažujeme nulové další náklady s provozem elektromobilu, není zde žádná výměna oleje a filtrů… Stejně tak neuvažujeme neustálé zdražování energií.

Příklad řidiče, co ujede 2.000 km měsíčně:

Závěrem:

Bohužel neznáme, jaké budou dotace, pobídky, slevy a jiné výhody pro majitele elektromobilů. Pokud bude cena elektromobilu vyšší pouze o 200.000,- než cena srovnatelného klasického vozu, vyplatí se vám již elektromobil.

ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

1
Komentujte

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Karel Kameník Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Karel Kameník
Karel Kameník

Průměrné stáří automobilu je u nás přes 14 let, nejspíš díky malé kupní síle obyvatel. Takže u dražších EV to bude platit dvojnásob. Vydrží baterie 14 let? A pokud ne, proč nejsou započítány v ceně nákladů na provoz EV?

Prodeje elektromobilů v Číně závratně rostou

Prodeje elektromobilů v Číně závratně rostou

22. 6. 2018  |  Jakub Mokříš  |  diskuze (0)

Říše středu není zrovna pověstná svým postojem k ekologii. O to zajímavější je, že tam elektromobily a jejich popularita vcelku slušně…

Agentura Bloomberg prorokuje pokles cen baterií

Agentura Bloomberg prorokuje pokles cen baterií

22. 6. 2018  |  Jakub Mokříš  |  diskuze (0)

Prodeje elektromobilů v obrovské míře ovlivňuje cena baterií. Je to největší brzda tohoto odvětví průmyslu. Jak se ale zdá, tak se…

Tesla plánuje 3 nové gigatovárny. Jedna bude stát v Evropě

Tesla plánuje 3 nové gigatovárny. Jedna bude stát v Evropě

22. 6. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Gigatovárny od společnosti Tesla slibují revoluci na poli baterií, alespoň pokud jde o snížení výrobní ceny a následného zacházení s recyklací…

Mobilní zobrazení