ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Jaké jsou provozní náklady elektromobilu?

  |  1 komentář  |  autor: Luděk Srb

Je to opravdu levné? Kolik vlastně stojí ujetý kilometr? Pojďme se na to společně podívat z hlediska provozních nákladů.

Bohužel bychom zde měli započítat i pořizovací náklady. Dovolte nám je prozatím vynechat. Nejen z důvodu velkého cenového rozpětí cen elektromobilů, ale i díky nám neznámým maržím celého prodejního řetězce. Stejně tak neuvažujeme Akční ceny u dobíjecích stanic.

Parametry elektromobilu pro uvažovaný příklad.

Podle dostupných podkladů se spotřeba elektromobilu pohybuje od 13 do 16 kWh/100 km. Jsou ale i vozy se spotřebou i kolem 10 kWh/100km – podle typu vozu a lehkosti nohy řidiče, ale také i nad 40kWh/100km u výkonnějších a sportovnějších vozů. Zůstaneme u průměru.

Nové moderní lithium-ionové akumulátory, které většina elektromobilů používá, mají kapacitu od 14 do 30kWh. Elektromobil nedovolí úplné vybití baterie – vždy si ponechá 10-12% kapacity. Přesné důvody nevíme, informace se liší, ale zřejmě pro bezpečnostní prvky a elektroniku vozu.

Spotřeba elektromobilu a cena provozu

Porovnáme li to s klasickým automobilem:

Jak vidíte, cena ujetých 100km s elektromobilem může být až 11x nižší v porovnání s průměrným benzínovým automobilem. Rozdíl je tedy asi 235 Kč/100km.

Opět zde neuvažujeme nulové další náklady s provozem elektromobilu, není zde žádná výměna oleje a filtrů… Stejně tak neuvažujeme neustálé zdražování energií.

Příklad řidiče, co ujede 2.000 km měsíčně:

Závěrem:

Bohužel neznáme, jaké budou dotace, pobídky, slevy a jiné výhody pro majitele elektromobilů. Pokud bude cena elektromobilu vyšší pouze o 200.000,- než cena srovnatelného klasického vozu, vyplatí se vám již elektromobil.

ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Karel Kameník Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Karel Kameník
Karel Kameník

Průměrné stáří automobilu je u nás přes 14 let, nejspíš díky malé kupní síle obyvatel. Takže u dražších EV to bude platit dvojnásob. Vydrží baterie 14 let? A pokud ne, proč nejsou započítány v ceně nákladů na provoz EV?

Audi e-tron: náskok díky čisté elektrice

Audi e-tron: náskok díky čisté elektrice

DNES  |  Ondřej Miškovský  |  diskuze (0)

Při tvorbě titulku jsem si tentokrát trochu pomohl známým sloganem „Vorsprung durch Technik, česky Náskok díky technice.“, které Audi…

Hybridní Toyoty jezdí ve městech téměř bez emisí, říká průzkum

Hybridní Toyoty jezdí ve městech téměř bez emisí, říká průzkum

DNES  |  Martin Skořepa  |  diskuze (0)

Hybridy Toyota nevypouštějí až v 87 procentech doby jízdy ve městech a příměstských částech vůbec žádné emise. Ukázal to…

Test BMW i3: městský elektrohobit pro boháče

Test BMW i3: městský elektrohobit pro boháče

DNES  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

S myšlenkou moderních plně elektrických aut přišlo německé BMW již před dlouhými 11 lety. A za to dobu urazilo…

Mobilní zobrazení