Člověk si kupuje elektromobil nejen kvůli tiché jízdě, celkovému pohodlí nebo okamžitému výkonu. Velmi důležitým faktorem při pořízení jsou také celkové náklady na provoz, které se mohou napříč různými modely diametrálně lišit. V redakci máme v tuto chvíli na dlouhodobý test Citroën ë-C4, který nás svou nízkou náročností příjemně překvapil.
Než se dostaneme k samotné spotřebě, je potřeba si ujasnit pár věcí. Elektrický Citroën ë-C4 má v sobě baterii o celkové kapacitě 50 kWh, přičemž využitelných je 45 kWh. Pokud se podíváme na metodiku WLTP, která má tendenci být až příliš optimistická, měl by vůz urazit na jediné nabití 357 kilometrů se spotřebou 15,3 kWh/100 km.
Pro účely vyhodnocení dlouhodobé spotřeby nevyužíváme žádný předem daný okruh, neboť čísla by byla silně nevypovídající. Místo toho se zaměříme na reálný provoz, protože to je koneckonců to, co zákazníka bude zajímat nejvíce. Během léta jsme s elektromobilem najeli 5591 kilometrů, přičemž 2/3 celkového nájezdu tvořila jízda po městě a přilehlém okolí. Dále je potřeba dodat, že během testování vždy jezdíme na hranici povolených rychlostních limitů, nebo dle situace na silnici. A když je chuť, občas vůz i pěkně „protáhneme“.
Čtěte také: Chcete si koupit elektromobil? Přinášíme 3 důvody, proč vybrat Citroën ë-C4
Testování jsme zahájili 25. června a ukončili 31. srpna, kdy taktéž končí meteorologické léto. Dle palubního počítače se spotřeba ustálila na velice sympatických 14,5 kWh/100 km, což je hodnota, se kterou jsme nepočítali ani v našich nejdivočejších snech. Abychom řekli pravdu, očekávali jsme hranici 17 kWh/100 km a více.
Nižší než odhadovaná spotřeba byla dle našeho názoru způsobena tím, že jsme jednak častokrát nepoužívali klimatizaci a jednak jezdili delší vzdálenosti pokaždé, když jsme do auta nasedli (25 km a více). Velkou měrou přispěl i fakt, že zhruba 2/3 jízd proběhlo ve městě. Proto je také naše průměrná rychlost 43 km/h.
Z čísel uvedených výše vyplývá, že Citroën ë-C4 prokázal v letních měsících daleko lepší efektivitu provozu, než jsme původně odhadovali. Taktéž nám automobilka poskytla v podstatě nově vyrobený kus, a tak si myslíme, že se muselo pár věcí změnit i v útrobách vozu oproti původní verzi, kterou jsme testovali v únoru minulého roku. Tuto informaci ale zatím potvrzenou nemáme.
O to zajímavější bude druhá polovina testu, a sice ta zimní. Platforma e-CMP od koncernu Stellantis je velice háklivá na teplotní výkyvy, a tak jsme sami zvědaví, zda námi testovaný model obstojí i v počasí, které elektromobilům skutečně nepřeje.
Člověk si kupuje elektromobil nejen kvůli tiché jízdě, celkovému pohodlí nebo okamžitému výkonu. Velmi důležitým faktorem při pořízení jsou také celkové náklady na provoz, které se mohou napříč různými modely diametrálně lišit. V redakci máme v tuto chvíli na dlouhodobý test Citroën ë-C4, který nás svou nízkou náročností příjemně překvapil.
Než se dostaneme k samotné spotřebě, je potřeba si ujasnit pár věcí. Elektrický Citroën ë-C4 má v sobě baterii o celkové kapacitě 50 kWh, přičemž využitelných je 45 kWh. Pokud se podíváme na metodiku WLTP, která má tendenci být až příliš optimistická, měl by vůz urazit na jediné nabití 357 kilometrů se spotřebou 15,3 kWh/100 km.
Pro účely vyhodnocení dlouhodobé spotřeby nevyužíváme žádný předem daný okruh, neboť čísla by byla silně nevypovídající. Místo toho se zaměříme na reálný provoz, protože to je koneckonců to, co zákazníka bude zajímat nejvíce. Během léta jsme s elektromobilem najeli 5591 kilometrů, přičemž 2/3 celkového nájezdu tvořila jízda po městě a přilehlém okolí. Dále je potřeba dodat, že během testování vždy jezdíme na hranici povolených rychlostních limitů, nebo dle situace na silnici. A když je chuť, občas vůz i pěkně „protáhneme“.
Čtěte také: Chcete si koupit elektromobil? Přinášíme 3 důvody, proč vybrat Citroën ë-C4
Testování jsme zahájili 25. června a ukončili 31. srpna, kdy taktéž končí meteorologické léto. Dle palubního počítače se spotřeba ustálila na velice sympatických 14,5 kWh/100 km, což je hodnota, se kterou jsme nepočítali ani v našich nejdivočejších snech. Abychom řekli pravdu, očekávali jsme hranici 17 kWh/100 km a více.
Nižší než odhadovaná spotřeba byla dle našeho názoru způsobena tím, že jsme jednak častokrát nepoužívali klimatizaci a jednak jezdili delší vzdálenosti pokaždé, když jsme do auta nasedli (25 km a více). Velkou měrou přispěl i fakt, že zhruba 2/3 jízd proběhlo ve městě. Proto je také naše průměrná rychlost 43 km/h.
Z čísel uvedených výše vyplývá, že Citroën ë-C4 prokázal v letních měsících daleko lepší efektivitu provozu, než jsme původně odhadovali. Taktéž nám automobilka poskytla v podstatě nově vyrobený kus, a tak si myslíme, že se muselo pár věcí změnit i v útrobách vozu oproti původní verzi, kterou jsme testovali v únoru minulého roku. Tuto informaci ale zatím potvrzenou nemáme.
O to zajímavější bude druhá polovina testu, a sice ta zimní. Platforma e-CMP od koncernu Stellantis je velice háklivá na teplotní výkyvy, a tak jsme sami zvědaví, zda námi testovaný model obstojí i v počasí, které elektromobilům skutečně nepřeje.