Není hybrid jako hybrid: Toyota bojuje proti marketingovému zjednodušení

Toyota se vymezuje proti označení „hybrid“ u mild-hybridů. Podle ní jde o klamání zákazníků a ztrátu důvěry v technologii.
Toyota kritizuje matení zákazníků
Hybrid, který hybridem není. Takový paradox podle Toyoty dnes zažívají mnozí zákazníci. Automobilky podle ní zneužívají vágní označení a vydávají slabší elektrifikaci za plnohodnotnou hybridní technologii. Toyota se proto rozhodla ozvat a jasně vymezit hranice toho, co hybrid skutečně znamená. Podle ní nejde jen o technický detail, ale o férový přístup ke kupujícím.
Její australská pobočka přitom upozornila, že celá řada automobilových značek, včetně například Mazdy, Suzuki nebo Alfa Romeo, běžně používá označení hybrid, ačkoli se technicky jedná o podkategorii mild-hybrid. Tato skupina využívá pouze 48voltový systém pro podporu motoru při rozjezdech nebo zrychlení. Systém zahrnuje integrovaný startér a generátor, který pomáhá v krátkých intervalech. Tyto vozy však nejsou schopny samostatné elektrické jízdy a nesplňují parametry skutečného hybridu.
„Nepočítáme 48 voltů jako HEV (hybridní elektrické vozidlo), jen aby bylo jasno. Chci jasně říci, že když si koupíte Toyotu s 48voltovým pohonem, který je v současné době k dispozici v modelech HiLux a Prado, nekupujete hybridní systém,“ konstatoval v rozhovoru pro australská média Sean Hanley, viceprezident Toyoty Australia pro prodej a marketing. Toyota u těchto modelů používá označení „V Active“, aby zabránila nedorozuměním.

Rozdíly, na kterých záleží
Podle Toyoty je klíčový rozdíl v tom, že její hybridní vozy, jako Prius nebo RAV4 Hybrid, zvládnou čistě elektrický pohon. Mild-hybridy takové schopnosti postrádají a nabízejí jen drobné zlepšení spotřeby. Z pohledu řidiče to znamená jinou zkušenost, jinou úroveň efektivity i jiný dopad na provozní náklady. „Nejsou to hybridy ani zdaleka,“ podotkl Hanley.
Přestože není pojem „hybrid“ právně chráněný, podle Toyoty záleží, jak je používán, a výrobci by s ním neměli nakládat volným způsobem. Japonské automobilce, která před 24 lety zaváděla na trh hybridní pohon ve svém modelu Prius, proto tato otázka není lhostejná. Právě proto, že stála u zrodu této technologie, bere na sebe Toyota určitou odpovědnost za její vnímání.
Z pohledu Toyoty jde přitom především o důvěru zákazníků. Kdo očekává tichou jízdu bez emisí, bude zklamán, pokud místo hybridu dostane pouze 48voltovou asistenci. Považuje za nutné, aby alespoň sama dodržovala přísné označování a předešla nejasnostem. „Abych byl upřímný, je mi úplně jedno, co dělají ostatní, ale chci, aby naši zákazníci věděli, co dostávají, a budeme v tom naprosto otevření,“ zdůraznil Hanley.
Zdroj: Drive
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.