Když jezdíte se spalovacím autem, tak nejspíše dobře víte lidově řečeno „za kolik“. Na benzínce koupíte palivo za zhruba 30 Kč a při spotřebě 5 až 7 litrů tedy za kilometr jízdy zaplatíte 1,50 až 2,10 Kč. Je to jednoduché jako facka a pokud se něco zásadního v případě ceny benzínu/nafty nestane, tak jezdíte víceméně stále za stejné peníze.
V případě elektromobilů je to mnohem složitější, protože můžete využívat různě drahé nabíjecí stanice (domácí/veřejné) a také spotřeba při dálniční rychlosti výrazně roste, takže může být provoz elektromobilu najednou o dost dražší. Pokud ale nabíjíte u některých veřejných nabíječek zcela zdarma, což je v Česku možné, jezdíte naopak grátis.
Provoz elektromobilu tedy může být levný, ale i drahý. Cena za km je dána nejen stylem vaší jízdy, nejen vlastní spotřebou elektromobilu, ale hlavně cenou, za kterou elektromobil dobíjíte. Musíte k tomu připočítat samozřejmě v zimě topení a v létě klimatizaci.
Málokdo se tak dostane na deklarovanou spotřebu a tedy dojezd. Ale nechme úvah jak topíme či chladíme anebo jaký máme elektromobil. Připravili jsme tabulku, ve které se můžete pro představu podívat, jak moc se liší cena za km u elektromobilu v závislosti na spotřebě a tarifu za elektřinu, ať už nabíjíte doma nebo na veřejné nabíjecí stanici.
Čtěte také: Test po 27 000 km: Hyundai Ioniq Electric je králem spotřeby
Příklad? Pokud nabíjíte doma elektřinou při ceně 3 Kč za kilowatthodinu a máte brutální spotřebu přes 30 kWh/100 km, stále se dostanete na 1 Kč za kilometr. Ale pokud byste nabíjeli na ultrarychlých nabíječkách za 12 Kč/kWh, vychází už vás kilometr na šílené 4 Kč. V našem případě jezdíme dlouhodobě s průměrnou spotřebou 16 kWh/100 km, takže při v drtivé většině domácím nabíjení nás kilometr přijde na nějakých 50 haléřů.
Rozdíly to jsou opravdu velké. Nelze tedy říci, že je provoz elektromobilu levnější nebo dražší než provoz spalovacího auta. Je to především na majiteli auta na baterky, zda bude nabíjet za levno či za draho. Od toho se pak odvíjí reálná cena za km. Co zde chceme říci, tak pokud chce někdo skutečně podporovat elektromobilitu, měl by především nastavovat cenu nabíjení takovou, aby nebyla přestřelená.
V Česku už se u těch nejrychlejších nabíječek dostávají ceny nad hranici 10 korun, což je jen byznysový model provozovatele nabíječky, který chce zkrátka vydělat na tom, že ušetří lidem čas strávený na nabíjecí stanici. V tomto směru to však má lépe řešené Tesla, která má u některých stanic Supercharger dynamicky se měnící ceny dle vytíženosti a mimo špičku dá elektřinu klidně levněji.
Když jezdíte se spalovacím autem, tak nejspíše dobře víte lidově řečeno „za kolik“. Na benzínce koupíte palivo za zhruba 30 Kč a při spotřebě 5 až 7 litrů tedy za kilometr jízdy zaplatíte 1,50 až 2,10 Kč. Je to jednoduché jako facka a pokud se něco zásadního v případě ceny benzínu/nafty nestane, tak jezdíte víceméně stále za stejné peníze.
V případě elektromobilů je to mnohem složitější, protože můžete využívat různě drahé nabíjecí stanice (domácí/veřejné) a také spotřeba při dálniční rychlosti výrazně roste, takže může být provoz elektromobilu najednou o dost dražší. Pokud ale nabíjíte u některých veřejných nabíječek zcela zdarma, což je v Česku možné, jezdíte naopak grátis.
Provoz elektromobilu tedy může být levný, ale i drahý. Cena za km je dána nejen stylem vaší jízdy, nejen vlastní spotřebou elektromobilu, ale hlavně cenou, za kterou elektromobil dobíjíte. Musíte k tomu připočítat samozřejmě v zimě topení a v létě klimatizaci.
Málokdo se tak dostane na deklarovanou spotřebu a tedy dojezd. Ale nechme úvah jak topíme či chladíme anebo jaký máme elektromobil. Připravili jsme tabulku, ve které se můžete pro představu podívat, jak moc se liší cena za km u elektromobilu v závislosti na spotřebě a tarifu za elektřinu, ať už nabíjíte doma nebo na veřejné nabíjecí stanici.
Čtěte také: Test po 27 000 km: Hyundai Ioniq Electric je králem spotřeby
Příklad? Pokud nabíjíte doma elektřinou při ceně 3 Kč za kilowatthodinu a máte brutální spotřebu přes 30 kWh/100 km, stále se dostanete na 1 Kč za kilometr. Ale pokud byste nabíjeli na ultrarychlých nabíječkách za 12 Kč/kWh, vychází už vás kilometr na šílené 4 Kč. V našem případě jezdíme dlouhodobě s průměrnou spotřebou 16 kWh/100 km, takže při v drtivé většině domácím nabíjení nás kilometr přijde na nějakých 50 haléřů.
Rozdíly to jsou opravdu velké. Nelze tedy říci, že je provoz elektromobilu levnější nebo dražší než provoz spalovacího auta. Je to především na majiteli auta na baterky, zda bude nabíjet za levno či za draho. Od toho se pak odvíjí reálná cena za km. Co zde chceme říci, tak pokud chce někdo skutečně podporovat elektromobilitu, měl by především nastavovat cenu nabíjení takovou, aby nebyla přestřelená.
V Česku už se u těch nejrychlejších nabíječek dostávají ceny nad hranici 10 korun, což je jen byznysový model provozovatele nabíječky, který chce zkrátka vydělat na tom, že ušetří lidem čas strávený na nabíjecí stanici. V tomto směru to však má lépe řešené Tesla, která má u některých stanic Supercharger dynamicky se měnící ceny dle vytíženosti a mimo špičku dá elektřinu klidně levněji.