Maximální teploty každým dnem klesají a cyklistická sezóna je už téměř u konce. Malé procento cyklistů kolo používá i v zimě, ale většina nechává kolo během chladných měsíců někde uschované. Přesně pro ty z vás je tento článek – povíme si v něm totiž, jak zazimovat elektrokolo, aby bez problému přežilo dlouhou dobu neaktivity.
Rozhodně nejdůležitější a nejdražší komponentou elektrokola je jeho baterie, o kterou je třeba se během zimy správně starat. Pokud kolo umožňuje vyjmutí baterie, můžete ji přemístit na místo, kde je udržována stabilní teplota. Nejlepší teplota pro skladování baterie je 15 až 20 stupňů. Pokud nemáte možnost baterii vyjmout, je dobré umístit kolo na místo, kde teploty neklesají pod 10 stupňů, aby baterie tolik netrpěla.
Baterii před zazimováním nabijte na alespoň 60 %, protože pokud ji necháte nabitou například jen na 20 až 30 %, přes zimu se může vybít na kritickou hodnotu okolo 0 %, což akumulátoru vůbec neprospívá. Každý měsíc kontrolujte její stav, a pokud nabití klesne pod 40 %, opět ji dobijte alespoň na 60 %. Pokud vaše kolo nemá procentuální ukazatel baterie, při dosažení dvou čárek na ukazateli ji dobijte na tři čárky.
Pokud máte možnost, je nejlepší kolo pověsit na stěnu, aby bylo ve vyvážené pozici. To zamezí deformování plášťů kol. Pokud elektrokolo pověsit nemůžete, pravidelně kontrolujte stav nafouknutí kol, a pokud jsou výrazně vyfouknutá, dofoukněte je na hodnotu uvedenou na duši.
Kolo skladujte na místě, kde je sucho a kde není vysoká vlhkost, protože ta neprospívá baterii – může totiž negativně reagovat s elektrolytem v ní a nenávratně ji poškodit. Co se týče elektromotoru kola, ten žádnou speciální péči nepotřebuje, protože je bezúdržbový.
Pokud nejste technicky zdatní a chcete mít jistotu, že elektrokolo bude dobře fungovat i v následující sezóně, můžete jej odvézt do cyklistického servisu, kde ho důkladně zkontrolují a provedou potřebnou údržbu. Mimo sezonu nemají servisy moc práce, takže na kontrolu nebudete muset čekat dlouho.
V servisu vám mohou také provést diagnostiku baterie a zjistit, jestli například není vadný jeden z článků baterie. Ten lze poznat podle znatelně nižšího napětí, než by měl správně bateriový článek mít, a pokud je opravdu vadný ovlivňuje jak celkový výkon elektrokola, tak jeho maximální dojezd.
Maximální teploty každým dnem klesají a cyklistická sezóna je už téměř u konce. Malé procento cyklistů kolo používá i v zimě, ale většina nechává kolo během chladných měsíců někde uschované. Přesně pro ty z vás je tento článek – povíme si v něm totiž, jak zazimovat elektrokolo, aby bez problému přežilo dlouhou dobu neaktivity.
Rozhodně nejdůležitější a nejdražší komponentou elektrokola je jeho baterie, o kterou je třeba se během zimy správně starat. Pokud kolo umožňuje vyjmutí baterie, můžete ji přemístit na místo, kde je udržována stabilní teplota. Nejlepší teplota pro skladování baterie je 15 až 20 stupňů. Pokud nemáte možnost baterii vyjmout, je dobré umístit kolo na místo, kde teploty neklesají pod 10 stupňů, aby baterie tolik netrpěla.
Baterii před zazimováním nabijte na alespoň 60 %, protože pokud ji necháte nabitou například jen na 20 až 30 %, přes zimu se může vybít na kritickou hodnotu okolo 0 %, což akumulátoru vůbec neprospívá. Každý měsíc kontrolujte její stav, a pokud nabití klesne pod 40 %, opět ji dobijte alespoň na 60 %. Pokud vaše kolo nemá procentuální ukazatel baterie, při dosažení dvou čárek na ukazateli ji dobijte na tři čárky.
Pokud máte možnost, je nejlepší kolo pověsit na stěnu, aby bylo ve vyvážené pozici. To zamezí deformování plášťů kol. Pokud elektrokolo pověsit nemůžete, pravidelně kontrolujte stav nafouknutí kol, a pokud jsou výrazně vyfouknutá, dofoukněte je na hodnotu uvedenou na duši.
Kolo skladujte na místě, kde je sucho a kde není vysoká vlhkost, protože ta neprospívá baterii – může totiž negativně reagovat s elektrolytem v ní a nenávratně ji poškodit. Co se týče elektromotoru kola, ten žádnou speciální péči nepotřebuje, protože je bezúdržbový.
Pokud nejste technicky zdatní a chcete mít jistotu, že elektrokolo bude dobře fungovat i v následující sezóně, můžete jej odvézt do cyklistického servisu, kde ho důkladně zkontrolují a provedou potřebnou údržbu. Mimo sezonu nemají servisy moc práce, takže na kontrolu nebudete muset čekat dlouho.
V servisu vám mohou také provést diagnostiku baterie a zjistit, jestli například není vadný jeden z článků baterie. Ten lze poznat podle znatelně nižšího napětí, než by měl správně bateriový článek mít, a pokud je opravdu vadný ovlivňuje jak celkový výkon elektrokola, tak jeho maximální dojezd.