Jak ušetřit za elektřinu? Základem je vědět, zda se vyplatí spotový tarif

Dotace na elektromobily by se měly podle asociace vrátit

Průměrný Čech uspoří asi tři a půl tisíce korun | foto: ilustrační

Spotové tarify nemají pevnou cenu elektřiny, ale ta se mění každou hodinu. Proto je třeba dávat pozor na svou spotřebu a tu přesunout do doby, kdy je elektřina levnější.

O polovinu výhodnější než fixace

Podle společnosti Delta Green lze díky tarifu výrazně ušetřit: „Data ukazují, že spotové tarify byly v posledním roce o víc než 50 procent výhodnější, než fixované. Ale před dvěma roky jsme tato čísla v ruce ještě neměli, lidé o spotu nic nevěděli a atmosféra byla tehdy úplně jiná, než dnes,” uvedl Jan Hicl, spolumajitel a produktový ředitel, Delta Green, dodavatele elektřiny a poskytovatele chytrých energetických řešení. „Zpětně jsme spočítali, že kdyby naši zákazníci tehdy zůstali na fixovaných cenách, zaplatili by při stejné spotřebě dvakrát více, než na spotu.”

Jen desítky klientů

O spotové tarify ale zatím zákazníci příliš velký zájem nejeví: „Spotový produkt pro domácnosti nabízíme od 1. července 2024 a zatím si jej sjednaly desítky klientů. V naší produktové nabídce tedy patří spíše k okrajovým z pohledu zájmu zákazníků,“ prohlásila Alice Horáková, mluvčí ČEZ Distribuce. O něco větší zájem mají prý firmy: „ V segmentu podnikatelů a firem má u komodity elektřina spotový produkt lehce nad 10 procent našich firemních klientů,“ uvedl Jiří Matoušek, ředitel marketingu Centropolu.

ČEZ: Spot je rizikový

Ceny ve spotovém režimu se mohou v jednu chvíli vyšvihnout opravdu vysoko. Pokud bude někdo v tuto chvíli odebírat elektřinu, pak prodělá: „Obecně tradiční spotový produkt nepovažujeme za vhodný pro běžné domácnosti, protože může být vysoce rizikový. Zákazník na spotovém produktu by měl mít alespoň základní orientaci o fungování trhu s elektřinou, vývoj cen aktivně sledovat a zároveň mu přizpůsobovat svou spotřebu. Cena na trhu se mění v průběhu dne ale i celého roku. Zákazník tedy musí počítat s tím, že může dojít k náhlým cenovým výkyvům (například způsobeným geopolitickou situací), nebo že v zimě bude mít faktury o dost vyšší než v létě,“ konstatovala Alice Horáková z ČEZ.

Radiátor. Ilustrační foto | freepik.com

Spotové tarify jsou vhodné pro domácnosti, které elektřinou topí a mají vysokou spotřebu| freepik.com

Pro domácnosti, které elektřinou topí

Kromě toho, aby byl zákazník orientovaný v oblasti energetiky, je důležité, aby měl také prostor k šetření a vyšší spotřebu elektřiny: „Přechod na spot bych zvážil například v případě domácnosti, která nemůže mít flexibilní spotřebu a v čase posouvat například ohřev vody, topení nebo nabíjení elektrovozu. Vařením, úklidem nebo luxováním moc elektřiny nespotřebujete, prostor pro flexibilitu není velký. Zvlášť, pokud jste připojeni i na centrální ohřev vody a vytápění,“ uvedl Jan Hicl z Delta Green.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Jak ušetřit za elektřinu? Základem je vědět, zda se vyplatí spotový tarif

Dotace na elektromobily by se měly podle asociace vrátit

Průměrný Čech uspoří asi tři a půl tisíce korun | foto: ilustrační

Spotové tarify nemají pevnou cenu elektřiny, ale ta se mění každou hodinu. Proto je třeba dávat pozor na svou spotřebu a tu přesunout do doby, kdy je elektřina levnější.

O polovinu výhodnější než fixace

Podle společnosti Delta Green lze díky tarifu výrazně ušetřit: „Data ukazují, že spotové tarify byly v posledním roce o víc než 50 procent výhodnější, než fixované. Ale před dvěma roky jsme tato čísla v ruce ještě neměli, lidé o spotu nic nevěděli a atmosféra byla tehdy úplně jiná, než dnes,” uvedl Jan Hicl, spolumajitel a produktový ředitel, Delta Green, dodavatele elektřiny a poskytovatele chytrých energetických řešení. „Zpětně jsme spočítali, že kdyby naši zákazníci tehdy zůstali na fixovaných cenách, zaplatili by při stejné spotřebě dvakrát více, než na spotu.”

Jen desítky klientů

O spotové tarify ale zatím zákazníci příliš velký zájem nejeví: „Spotový produkt pro domácnosti nabízíme od 1. července 2024 a zatím si jej sjednaly desítky klientů. V naší produktové nabídce tedy patří spíše k okrajovým z pohledu zájmu zákazníků,“ prohlásila Alice Horáková, mluvčí ČEZ Distribuce. O něco větší zájem mají prý firmy: „ V segmentu podnikatelů a firem má u komodity elektřina spotový produkt lehce nad 10 procent našich firemních klientů,“ uvedl Jiří Matoušek, ředitel marketingu Centropolu.

ČEZ: Spot je rizikový

Ceny ve spotovém režimu se mohou v jednu chvíli vyšvihnout opravdu vysoko. Pokud bude někdo v tuto chvíli odebírat elektřinu, pak prodělá: „Obecně tradiční spotový produkt nepovažujeme za vhodný pro běžné domácnosti, protože může být vysoce rizikový. Zákazník na spotovém produktu by měl mít alespoň základní orientaci o fungování trhu s elektřinou, vývoj cen aktivně sledovat a zároveň mu přizpůsobovat svou spotřebu. Cena na trhu se mění v průběhu dne ale i celého roku. Zákazník tedy musí počítat s tím, že může dojít k náhlým cenovým výkyvům (například způsobeným geopolitickou situací), nebo že v zimě bude mít faktury o dost vyšší než v létě,“ konstatovala Alice Horáková z ČEZ.

Radiátor. Ilustrační foto | freepik.com

Spotové tarify jsou vhodné pro domácnosti, které elektřinou topí a mají vysokou spotřebu| freepik.com

Pro domácnosti, které elektřinou topí

Kromě toho, aby byl zákazník orientovaný v oblasti energetiky, je důležité, aby měl také prostor k šetření a vyšší spotřebu elektřiny: „Přechod na spot bych zvážil například v případě domácnosti, která nemůže mít flexibilní spotřebu a v čase posouvat například ohřev vody, topení nebo nabíjení elektrovozu. Vařením, úklidem nebo luxováním moc elektřiny nespotřebujete, prostor pro flexibilitu není velký. Zvlášť, pokud jste připojeni i na centrální ohřev vody a vytápění,“ uvedl Jan Hicl z Delta Green.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."