Spotové tarify nemají pevnou cenu elektřiny, ale ta se mění každou hodinu. Proto je třeba dávat pozor na svou spotřebu a tu přesunout do doby, kdy je elektřina levnější.
Podle společnosti Delta Green lze díky tarifu výrazně ušetřit: „Data ukazují, že spotové tarify byly v posledním roce o víc než 50 procent výhodnější, než fixované. Ale před dvěma roky jsme tato čísla v ruce ještě neměli, lidé o spotu nic nevěděli a atmosféra byla tehdy úplně jiná, než dnes,” uvedl Jan Hicl, spolumajitel a produktový ředitel, Delta Green, dodavatele elektřiny a poskytovatele chytrých energetických řešení. „Zpětně jsme spočítali, že kdyby naši zákazníci tehdy zůstali na fixovaných cenách, zaplatili by při stejné spotřebě dvakrát více, než na spotu.”
O spotové tarify ale zatím zákazníci příliš velký zájem nejeví: „Spotový produkt pro domácnosti nabízíme od 1. července 2024 a zatím si jej sjednaly desítky klientů. V naší produktové nabídce tedy patří spíše k okrajovým z pohledu zájmu zákazníků,“ prohlásila Alice Horáková, mluvčí ČEZ Distribuce. O něco větší zájem mají prý firmy: „ V segmentu podnikatelů a firem má u komodity elektřina spotový produkt lehce nad 10 procent našich firemních klientů,“ uvedl Jiří Matoušek, ředitel marketingu Centropolu.
Ceny ve spotovém režimu se mohou v jednu chvíli vyšvihnout opravdu vysoko. Pokud bude někdo v tuto chvíli odebírat elektřinu, pak prodělá: „Obecně tradiční spotový produkt nepovažujeme za vhodný pro běžné domácnosti, protože může být vysoce rizikový. Zákazník na spotovém produktu by měl mít alespoň základní orientaci o fungování trhu s elektřinou, vývoj cen aktivně sledovat a zároveň mu přizpůsobovat svou spotřebu. Cena na trhu se mění v průběhu dne ale i celého roku. Zákazník tedy musí počítat s tím, že může dojít k náhlým cenovým výkyvům (například způsobeným geopolitickou situací), nebo že v zimě bude mít faktury o dost vyšší než v létě,“ konstatovala Alice Horáková z ČEZ.
Kromě toho, aby byl zákazník orientovaný v oblasti energetiky, je důležité, aby měl také prostor k šetření a vyšší spotřebu elektřiny: „Přechod na spot bych zvážil například v případě domácnosti, která nemůže mít flexibilní spotřebu a v čase posouvat například ohřev vody, topení nebo nabíjení elektrovozu. Vařením, úklidem nebo luxováním moc elektřiny nespotřebujete, prostor pro flexibilitu není velký. Zvlášť, pokud jste připojeni i na centrální ohřev vody a vytápění,“ uvedl Jan Hicl z Delta Green.
Spotové tarify nemají pevnou cenu elektřiny, ale ta se mění každou hodinu. Proto je třeba dávat pozor na svou spotřebu a tu přesunout do doby, kdy je elektřina levnější.
Podle společnosti Delta Green lze díky tarifu výrazně ušetřit: „Data ukazují, že spotové tarify byly v posledním roce o víc než 50 procent výhodnější, než fixované. Ale před dvěma roky jsme tato čísla v ruce ještě neměli, lidé o spotu nic nevěděli a atmosféra byla tehdy úplně jiná, než dnes,” uvedl Jan Hicl, spolumajitel a produktový ředitel, Delta Green, dodavatele elektřiny a poskytovatele chytrých energetických řešení. „Zpětně jsme spočítali, že kdyby naši zákazníci tehdy zůstali na fixovaných cenách, zaplatili by při stejné spotřebě dvakrát více, než na spotu.”
O spotové tarify ale zatím zákazníci příliš velký zájem nejeví: „Spotový produkt pro domácnosti nabízíme od 1. července 2024 a zatím si jej sjednaly desítky klientů. V naší produktové nabídce tedy patří spíše k okrajovým z pohledu zájmu zákazníků,“ prohlásila Alice Horáková, mluvčí ČEZ Distribuce. O něco větší zájem mají prý firmy: „ V segmentu podnikatelů a firem má u komodity elektřina spotový produkt lehce nad 10 procent našich firemních klientů,“ uvedl Jiří Matoušek, ředitel marketingu Centropolu.
Ceny ve spotovém režimu se mohou v jednu chvíli vyšvihnout opravdu vysoko. Pokud bude někdo v tuto chvíli odebírat elektřinu, pak prodělá: „Obecně tradiční spotový produkt nepovažujeme za vhodný pro běžné domácnosti, protože může být vysoce rizikový. Zákazník na spotovém produktu by měl mít alespoň základní orientaci o fungování trhu s elektřinou, vývoj cen aktivně sledovat a zároveň mu přizpůsobovat svou spotřebu. Cena na trhu se mění v průběhu dne ale i celého roku. Zákazník tedy musí počítat s tím, že může dojít k náhlým cenovým výkyvům (například způsobeným geopolitickou situací), nebo že v zimě bude mít faktury o dost vyšší než v létě,“ konstatovala Alice Horáková z ČEZ.
Kromě toho, aby byl zákazník orientovaný v oblasti energetiky, je důležité, aby měl také prostor k šetření a vyšší spotřebu elektřiny: „Přechod na spot bych zvážil například v případě domácnosti, která nemůže mít flexibilní spotřebu a v čase posouvat například ohřev vody, topení nebo nabíjení elektrovozu. Vařením, úklidem nebo luxováním moc elektřiny nespotřebujete, prostor pro flexibilitu není velký. Zvlášť, pokud jste připojeni i na centrální ohřev vody a vytápění,“ uvedl Jan Hicl z Delta Green.