Jak řešit nabíjení elektromobilu na sídlišti? Žádný očistec se nekoná, stačí přemýšlet

Matouš Vrchota
  • Masivnímu rozvoji elektromobility brání nedostatečná nabíjecí infrastruktura
  • Málo kdo má možnost domácího nabíjení na vlastním pozemku či stání
  • Jedná se o jeden z důležitých aspektů při výběru nového vozidla
Elektromobil při nabíjení
Elektromobil při nabíjení

Výhody elektromobilů zmiňujeme dnes a denně. Nízká cena nabíjení, lokálně bezemisní jízda nebo úžasné zrychlení jsou jen ty obecně známé výhody, které se spoustě zájemců líbí a majitelé elektromobilů je bezostyšně propagují dále.

Není se čemu divit, mnoho majitelů již od dětství toužilo po takovém futuristickém vozidle, a tak si mohli tento sen splnit možná dříve, než si sami mysleli. Ale s rostoucí popularitou je třeba řešit i ty méně příjemné záležitosti, které majitelé spalovacích vozů nikdy nepocítí. Domácí noční nabíjení.

Jak nabíjet elektromobil na sídlišti?

Natankovat spalovací vůz vám zabere pár minut ráno cestou do práce a máte na další stovky kilometrů vystaráno. To majitelé elektromobilů musí myslet dopředu, stejně, jako když chtějí mít ráno nabitý mobilní telefon nebo notebook. Pokud nejste majitelem rodinného domu nebo alespoň garáže či garážového stání, vyvstává docela velká překážka, kde svůj elektromobil dobít, aby byl na další den připraven v plné síle.

I to je zatím důvod, proč na sídlištích vidíme elektromobily velmi sporadicky. Vyskytlo se pár pilotních projektů, kdy pro nízké jednotky vozidel byly na sídlištích vybudovány přípojky na rozvodných trafostanicích. Těch je ale jako šafránu. Co kdyby ale i každé desáté vozidlo bylo elektrické? Prodlužovací kabely visící z balkónů rozhodně řešením nejsou.

První elektrická ulice v Británii
První elektrická ulice v Británii

Čtěte také: E.ON rozšiřuje síť dobíjecích stanic. Výhodou je i ultrarychlé nabíjení u Ionity


Rychlonabíjení na noční nabíjení nepoužijete

Lidé se tak zatím uchylují k veřejným dobíjecím stanicím. Ani zde ale nemohou stát celou noc, minimálně by to nebylo příliš cenově výhodné a provozní ceny by se tak minimálně srovnaly se spalovacími vozidly, ne-li by je dokonce překročily.

Pokud totiž stojíte na nabíjecím místě, máte připojené vozidlo, ale je již nabité na 100 %, provozovatel sítě vám bude účtovat poplatek i za blokování místa. A stát takhle celou noc navíc na rychlé DC nabíječce, to by bylo opravdu drahé.

Ideální situace by měla být taková, že svůj vůz nabijete rychlou nabíječkou během popracovího nákupu poblíž vašeho bydliště a pak jej běžně zaparkujete před domem či bytem. Dlouhodobé používání rychlonabíječek však sebou nese riziko ztráty kapacity baterie.

Ale ani dostupnost nabíjecích míst není taková, aby všechny uživatele uspokojila. Pokud byste tento způsob ale chtěli praktikovat, hodil by se vám elektromobil s dojezdem alespoň 400 km. To už je slušná hodnota, a tak byste na rychlonabíječku mohli jezdit i méně častěji. Podle statistik takový nájezd běžné domácnosti na týden vydrží. Vůz byste tak dobili v neděli před pracovním týdnem a v pátek před víkendovým výletem. To už se tak obtěžující nezdá.

Budou takto v budoucnu vypadat všechny rychlonabíječky?
Budou takto v budoucnu vypadat všechny rychlonabíječky?

Čtěte také: Elektrický odpustek? S kartičkou od Hyundai bude nabíjení ještě ekologičtější


Nabíjení na ulici, nebo v práci?

Další zajímavou variantou se nabízí nabíjení na ulici z veřejné dobíjecí sítě pomalým střídavým proudem, případně, pokud to okolnosti dovolují, během vašeho pracovního dne na místě k tomu určeném. Pak nepotřebujete ani přístup k rychlé nabíječce, ale porci ujetých kilometrů za několik hodin dobijete i pomalejší cestou, navíc je šetrnější k baterii. Pouličních stojanů je ale zatím velmi málo, i když například Praha chystá program vylepšení několika stovek pouličních lamp, které budou právě k těmto účelům sloužit.

Je jisté, že aby se lépe naplnily tužby a nařízení Evropské unie, bude potřeba infrastrukturu velmi značně posílit. Nemožnost nabíjení pro všechny je velkou překážkou v masivním prodeji elektromobilů běžným občanům. Ceny a téměř neexistující dotační program pro fyzické osoby, minimálně na území našeho státu, jdou pak ruku v ruce právě s nemožností nabíjení.

Dovedeme si představit, že stres z večerního parkování, které samo o sobě někdy vezme dlouhé minuty nebo dokonce desítky, umocněné o hledání způsobu nabíjení na přelidněných sídlištích, je velmi odrazující aspekt, pokud zvažujete pořízení elektromobilu.

Mít luxus vždy jistého parkovacího místa v garáži, na vlastním pozemku nebo alespoň ve sdílených prostorách garážového stání je stále velmi ojedinělý a vykoupený i lepší finanční situací.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články