Itálie plánuje dotace na elektromobily pro nízkopříjmové skupiny
- Itálie potřebuje obměnu vozového parku
- Řada vozidel je starší než 20 let
- Elektromobilita má být přístupná všem vrstvám

Italská vláda plánuje investovat 930 milionů eur šrotovného a slibuje finanční pomoc těm, kteří odevzdají svá vozidla se spalovacím motorem a rozhodnou se pro elektromobil.
Vozový park v Itálii je zastaralý
Podle zprávy agentury Bloomberg má plán podporovat především rodiny s nízkými příjmy, které dosud používají automobily splňující emisní normu Euro 2. Lidé s ročním příjmem nižším než 30 000 eur (asi 740 000 Kč) by získali až 13 750 eur (necelých 340 000 Kč), pokud vymění své staré naftové nebo benzínové auto za elektromobil. Dalším požadavkem je, že vozidlo musí být staré minimálně 20 let.
Cílem pobídek je výměna italského vozového parku, který je jedním z nejstarších v Evropě a má nejméně 11 milionů vozů plnících normu Euro 3 nebo nižší, uvádí vládní dokument získaný tiskovou agenturou. Zástupcům automobilového průmyslu bude plán podle mluvčího ministerstva průmyslu představen 1. února.

Čtěte také: Češi, co nejdříve si přidejte do povinné výbavy svého vozu tuto věc
Dotace podpoří prodej evropských značek
Není to poprvé, co si Itálie pohrává s myšlenkou finanční pobídky k elektrické mobilitě. V říjnu 2023 bylo oznámeno, že by Řím mohl připravovat režim dotací podobný tomu, jaký vstoupil v platnost ve Francii 1. ledna 2024. Ten zavedl bodový systém založený na různých ekologických kritériích zahrnujících nejenom technické charakteristiky samotného modelu vozidla včetně hmotnosti, ale také původ a vliv použitých materiálů na životní prostředí (včetně baterie), jakož i ekologickou výkonnost výrobních závodů a dopravních cest na místo prodeje. Režim je tak nepřímo zaměřený na omezení dovozu čínských vozidel.
Italská vláda také již před dvěma lety oznámila, že poskytne 650 milionů eur ročně pro roky 2022, 2023 a 2024 jako pobídku k podpoře elektrických a nízkoemisních vozidel. Automobilový průmysl v zemi se však poměrně otevřeně vyjádřil k připravovanému zákazu spalovacích vozidel v Evropě od roku 2035. Byl jednou z hnacích sil EU, která se postarala o zmírnění navrhovaných pravidel nové emisní normy Euro 7.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".