Test Hyundai Kona Electric 2. generace – Veleúspěšný reparát

  • Před dvěma lety jsme otestovali první generaci Hyundai Kona Electric, která měla několik chyb a nedostatků
  • Nová, druhá generace se dokázala poučit, tentokrát jde již o bezchybný elektromobil
  • Navíc elektromobil se vyrábí v ČR v Nošovicích

Hyundai Kona Electric 2020 elektromobil

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design, Interiér a Infotainment
» 2. Jízdní vlastnosti, Dojezd, Spotřeba, Nabíjení, Závěr

Že jde o jeden z nejlepších elektrických vozů na světě, jsem před dvěma lety zhodnotil první elektrickou Konu. Elektromobil, který sice není cenově dostupný a většina lidí si jej zřejmě z toho důvodu (stejně jako i jiné elektromobily) nejspíše nekoupí, měl už u první generace překvapivě bohatou výbavu a při pohledu na poměr cena/výkon jste těžko hledali něco lepšího. Nová, druhá generace na první pohled nevypadá nijak zvlášť odlišně, ale můžu říct, že všechny ty novinky a vylepšení, které automobilka Hyundai udělala, posouvají Konu v žebříčku nejlepších elektromobilů ještě o něco výše.

Proč patří nová Hyundai Kona Electric mezi nejlepší elektromobily?

Z pohledu funkcionality elektromobilu nechybí novému modelu Hyundai Kona Electric nic, co by podle mě měl mít každý elektromobil, leč často tomu tak u některých výrobců a jejich vozů bohužel stále není. Hyundai se může pochlubit skvělou spotřebou (ve městě kolem 10 kWh/100 km, po dálnici 15-20 kWh/100 km) a dlouhým dojezdem (kombinovaně kolem 400 km úplně s přehledem), praktickou třífázovou 11kW palubní nabíječkou, rychlonabíjením s výkonem až 100 kW, efektivním tepelným čerpadlem, chlazenou a vytápěnou baterií, či propracovanou mobilní aplikací, se kterou můžete vůz ovládat přes smartphone.

Vylepšený, ale na oko stále stejný

Po designové stránce se mezi první a druhou generací neodehrálo mnoho změn. Vlastně na ulici zřejmě obě generace od sebe nebudete mít šanci rozpoznat. Celkem masivní přední maska s charakteristickými světlomety a zaslepenou částí, kde u konvenčních aut bývá mřížka s chlazením motoru, působí za mě stále stejně atraktivně jako před dvěma lety. Elektromobil vypadá moderně, čistě, ale třeba oproti Teslám tolik nepoutá pozornost a nevyvolává až tolik emocí, což může být pro někoho také výhodou.

Hyundai Kona Electric 2020 zepředu

Elektrický Hyundai Kona je prostorným crossoverovým vozem, který může skvěle sloužit jako primární auto do rodiny. 64kWh baterie je umístěna v podlaze elektromobilu, takže to nijak neubírá na prostoru v kabině ani v kufru (332 l). Uvnitř vozu asi není co řešit, problém nebude mít ani čtyřčlená rodina, která může v klidu využít pro ještě více prostoru střešní ližiny (až 80 kg) a nově také svislé tažné zařízení (až 100 kg), takže i pro nějaké výlety na kolech či lyžování v pohodě. Snad jen ještě přední kufr, tzv. frunk by se hodil.

Za volantem jsem ocenil především volbu praktických materiálů na palubní desce a především pak skvělou kombinaci moderního ovládání přes dotykový 10,25palcový displej a přes klasická tlačítka a různé voliče, které jsou v noci pro ještě lepší orientaci krásně podsvícené. Když totiž chcete ovládat klimatizaci, v tomto případě celkem chytře i s úspornější možností „pouze řidič“, je mnohem jednodušší rychle otočit kolečkem a zapnout si skoro i poslepu takové nastavení, které chcete, než to někde hledat na displeji. Ten však výborně poslouží pro navigaci nebo ovládání bohatého infotainmentu. Přes kabel lze velmi snadno připojit smartphone pomocí Android Auto či Apple CarPlay a dostat tak do vozu například aplikace typu Google Mapy, či celou svou hudební knihovnu.

Hyundai Kona Electric 2020 interiér

Oproti první generaci je součástí vozu systém BlueLink, který poslouží pro snadné a velmi praktické propojení smartphonu s autem přes internet. Můžete pak odkudkoliv sledovat například stav vozu, ať už jde o procenta baterie, či se ubezpečit, že je vůz zamknutý. Nebo také ovládat některé funkce na dálku, jako je možnost předvytopit či předvyklimatizovat si kabinu vozu před odjezdem, ale také například naplánovat nabíjení až v určitém čase, například kdy je levnější proud. Chytré. Součástí testované výbavy byly také vyhřívané sedačky a volant, nebo bezdrátová nabíječka pro dobíjení telefonů ve středové přihrádce.

Technicky bohatou a přitom funkčně jednoduchou výbavu doplňuje například také Head up displej, který může podle mého zvyšovat bezpečnost. Aktuální rychlost totiž můžete sledovat přímo před sebou, nikoliv níže na 7palcovém přístrojovém panelu až za volantem, který je ale mimochodem také moderně vyvedený a přehledný. A že na bezpečnost společnost Hyundai opravdu myslela, dokazuje propracovaný balíček SmartSense, ve kterém najdeme například varování před kolizí s jiným vozem či člověkem na silnici, hlídání mrtvých úhlů, držení vozu v jízdních pruzích, či adaptivní tempomat. Vše za mě fungovalo na jedničku.

Hyundai Kona Electric 2020 zezadu

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design, Interiér a Infotainment
» 2. Jízdní vlastnosti, Dojezd, Spotřeba, Nabíjení, Závěr

  • Před dvěma lety jsme otestovali první generaci Hyundai Kona Electric, která měla několik chyb a nedostatků
  • Nová, druhá generace se dokázala poučit, tentokrát jde již o bezchybný elektromobil
  • Navíc elektromobil se vyrábí v ČR v Nošovicích

Hyundai Kona Electric 2020 logo

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design, Interiér a Infotainment
» 2. Jízdní vlastnosti, Dojezd, Spotřeba, Nabíjení, Závěr

Jízda, dojezd, spotřeba, nabíjení

S novou Konou jsem zažíval řekl bych stejný pocit, jako před dvěma lety s původním modelem. Elektromobil s pohonem předních kol se při silnějším sešlápnutí pedálu akcelerace trochu pere s výkonem až 150 kW a 395 Nm, ale i vzhledem ke konstrukci se dá pochopit, že tohle nemá být trhač asfaltu jako spíše pohodlnější, poklidnější auto. Na stovku zrychlí za zhruba 8 sekund a maximálka činí 167 km/h. Při nižší rychlosti do zhruba 25 km/h vydává vůz kvůli nařízení EU speciální umělý zvuk motoru, aby upozorňoval kolemjdoucí či cyklisty, což coby posádka zřejmě také uslyšíte. Přes tlačítko už se to nedá nikde vypnout.

Co se ale přepínat dá, jsou jízdní režimy. Na výběr máte eko (a při podržení tlačítka ještě eko+), klasický (komfortní) a sportovní režim, přičemž dělají přesně to, co byste od nich asi čekali. V základním režimu se chová elektromobil tak nějak běžně, v režimu sport zrychlí odezvu na pedál akcelerace, zrychlí dávkování maximálního výkonu a trochu ztuhne volant, naopak v úsporném režimu je auto línější, což by mělo vést k šetrnějším jízdám. Ale prakticky záleží spíše na jízdním stylu než na těchto režimech, leč to vydá na samostatný článek. Přes tlačítka se pak po vzoru předchozích elektroaut Hyundai vlastně i „řadí“, tedy musíte si zvolit režim D (dopředu), N (neutrál), R (dozadu) a také P (parkování). Za mě opět skvělé řešení, mnohem lepší než klasická řadicí páka, která patří do konvenčních aut už z principiálního důvodu, nikoliv však do elektromobilů.

Hyundai Kona Electric 2020

Po jaké stránce je elektrický Hyundai Kona téměř bezkonkurenční, je spotřeba a dojezd. Opět disponuje 64kWh battery-packem, se kterým byl díky dílčím vylepšením (lepší podvozek, úspornější pneumatiky) prodloužen dojezd o zhruba 8 % či nějakých 35 km, což není vůbec málo. Dle normy WLTP je to až 484 km na jedno nabití s kombinovanou spotřebou kolem 15 kWh/100 km. A realita se překvapivě o moc neliší. Ve městě jsem jezdil ve většině případů se spotřebou kolem pouhých 10 kWh/100 km, i v případě využití klimatizace. Na okreskách a po dálnici úplně v pohodě pod 15 kWh/100 km a na dálnici pak při rychlosti kolem 130 km/h spotřeba sice vzrostla, ale stále jsem se pohyboval pod 20 kWh/100 km. Dojezd i na delší vzdálenosti je tedy naprosto bez problémů po celé České republice, a nezbývá než souhlasit, že i klidně po světě, jak tvrdí Hyundai ve své dvojsmyslové reklamě.

K delšímu dojezdu může výrazně přispět celkem chytrá a praktická funkce adaptivní automatické rekuperace, kdy elektromobil s pomocí radaru sleduje vůz před sebou a pokud ten začne brzdit, Hyundai se tomu přizpůsobí a také začne s pomocí silnější rekuperace přibrzďovat, aniž byste museli cokoliv dělat. A pokud by vám to nestačilo, můžete úroveň rekuperace a tedy brzdění měnit pomocí pádel pod volantem, celkem jsou k dispozici tři stupně. Stejně jako například u Tesly, Nissanu, BMW a dalších je tedy možná tzv. jednopedálová jízda. Pro úplné dobrzdění dokonce nemusíte používat brzdu vůbec, vůz sníží rychlost až téměř na nulu a pro úplné zastavení vozu pak jen přidržíte pádlo pod volantem.

Hyundai Kona Electric 2020 zepředu

Pokud jde o nabíjení, přes třífázovou 11kW palubní nabíječku je možné doplnit baterii ve voze prakticky přes noc. V řeči čísel je to 7,5 hodiny. Na veřejných rychlonabíječkách lze využít až 100kW stanice, na kterých počítejte zhruba s hodinou nabíjení.

Zhodnocení

Nový Hyundai Kona Electric (2020) je opět jeden z nejlepších elektromobilů na světě, tentokrát ještě o kus lepší než první generace. V cenové kategorii kolem jednoho milionu korun budete těžko hledat lepší vůz, který by byl plně elektrický, pohodlný, prostorný, a měl tak dobře propracovaný infotainment, ovládání, včetně možnosti ovládání auta na dálku přes smartphone, nebo se pyšnil takovým dlouhým dojezdem, rychlým nabíjením, či nízkou spotřebou s chytrou adaptivní rekuperací. Za nás je tohle nejlepší elektromobil, který se aktuálně vyrábí v Evropě. Třešničkou na dortu je, že to je navíc přímo v Česku, v nošovické továrně.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
výborný poměr cena/výkon/dojezd nelze vypnout umělý zvuk motoru do rychlosti 25 km/h
dlouhý dojezd a rychlé nabíjení
výborný infotainment a jeho ovládání
nízká spotřeba a adaptivní rekuperace
ovládání přes aplikaci ve smartphonu

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test Hyundai Kona Electric 2. generace – Veleúspěšný reparát

  • Před dvěma lety jsme otestovali první generaci Hyundai Kona Electric, která měla několik chyb a nedostatků
  • Nová, druhá generace se dokázala poučit, tentokrát jde již o bezchybný elektromobil
  • Navíc elektromobil se vyrábí v ČR v Nošovicích

Hyundai Kona Electric 2020 elektromobil

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design, Interiér a Infotainment
» 2. Jízdní vlastnosti, Dojezd, Spotřeba, Nabíjení, Závěr

Že jde o jeden z nejlepších elektrických vozů na světě, jsem před dvěma lety zhodnotil první elektrickou Konu. Elektromobil, který sice není cenově dostupný a většina lidí si jej zřejmě z toho důvodu (stejně jako i jiné elektromobily) nejspíše nekoupí, měl už u první generace překvapivě bohatou výbavu a při pohledu na poměr cena/výkon jste těžko hledali něco lepšího. Nová, druhá generace na první pohled nevypadá nijak zvlášť odlišně, ale můžu říct, že všechny ty novinky a vylepšení, které automobilka Hyundai udělala, posouvají Konu v žebříčku nejlepších elektromobilů ještě o něco výše.

Proč patří nová Hyundai Kona Electric mezi nejlepší elektromobily?

Z pohledu funkcionality elektromobilu nechybí novému modelu Hyundai Kona Electric nic, co by podle mě měl mít každý elektromobil, leč často tomu tak u některých výrobců a jejich vozů bohužel stále není. Hyundai se může pochlubit skvělou spotřebou (ve městě kolem 10 kWh/100 km, po dálnici 15-20 kWh/100 km) a dlouhým dojezdem (kombinovaně kolem 400 km úplně s přehledem), praktickou třífázovou 11kW palubní nabíječkou, rychlonabíjením s výkonem až 100 kW, efektivním tepelným čerpadlem, chlazenou a vytápěnou baterií, či propracovanou mobilní aplikací, se kterou můžete vůz ovládat přes smartphone.

Vylepšený, ale na oko stále stejný

Po designové stránce se mezi první a druhou generací neodehrálo mnoho změn. Vlastně na ulici zřejmě obě generace od sebe nebudete mít šanci rozpoznat. Celkem masivní přední maska s charakteristickými světlomety a zaslepenou částí, kde u konvenčních aut bývá mřížka s chlazením motoru, působí za mě stále stejně atraktivně jako před dvěma lety. Elektromobil vypadá moderně, čistě, ale třeba oproti Teslám tolik nepoutá pozornost a nevyvolává až tolik emocí, což může být pro někoho také výhodou.

Hyundai Kona Electric 2020 zepředu

Elektrický Hyundai Kona je prostorným crossoverovým vozem, který může skvěle sloužit jako primární auto do rodiny. 64kWh baterie je umístěna v podlaze elektromobilu, takže to nijak neubírá na prostoru v kabině ani v kufru (332 l). Uvnitř vozu asi není co řešit, problém nebude mít ani čtyřčlená rodina, která může v klidu využít pro ještě více prostoru střešní ližiny (až 80 kg) a nově také svislé tažné zařízení (až 100 kg), takže i pro nějaké výlety na kolech či lyžování v pohodě. Snad jen ještě přední kufr, tzv. frunk by se hodil.

Za volantem jsem ocenil především volbu praktických materiálů na palubní desce a především pak skvělou kombinaci moderního ovládání přes dotykový 10,25palcový displej a přes klasická tlačítka a různé voliče, které jsou v noci pro ještě lepší orientaci krásně podsvícené. Když totiž chcete ovládat klimatizaci, v tomto případě celkem chytře i s úspornější možností „pouze řidič“, je mnohem jednodušší rychle otočit kolečkem a zapnout si skoro i poslepu takové nastavení, které chcete, než to někde hledat na displeji. Ten však výborně poslouží pro navigaci nebo ovládání bohatého infotainmentu. Přes kabel lze velmi snadno připojit smartphone pomocí Android Auto či Apple CarPlay a dostat tak do vozu například aplikace typu Google Mapy, či celou svou hudební knihovnu.

Hyundai Kona Electric 2020 interiér

Oproti první generaci je součástí vozu systém BlueLink, který poslouží pro snadné a velmi praktické propojení smartphonu s autem přes internet. Můžete pak odkudkoliv sledovat například stav vozu, ať už jde o procenta baterie, či se ubezpečit, že je vůz zamknutý. Nebo také ovládat některé funkce na dálku, jako je možnost předvytopit či předvyklimatizovat si kabinu vozu před odjezdem, ale také například naplánovat nabíjení až v určitém čase, například kdy je levnější proud. Chytré. Součástí testované výbavy byly také vyhřívané sedačky a volant, nebo bezdrátová nabíječka pro dobíjení telefonů ve středové přihrádce.

Technicky bohatou a přitom funkčně jednoduchou výbavu doplňuje například také Head up displej, který může podle mého zvyšovat bezpečnost. Aktuální rychlost totiž můžete sledovat přímo před sebou, nikoliv níže na 7palcovém přístrojovém panelu až za volantem, který je ale mimochodem také moderně vyvedený a přehledný. A že na bezpečnost společnost Hyundai opravdu myslela, dokazuje propracovaný balíček SmartSense, ve kterém najdeme například varování před kolizí s jiným vozem či člověkem na silnici, hlídání mrtvých úhlů, držení vozu v jízdních pruzích, či adaptivní tempomat. Vše za mě fungovalo na jedničku.

Hyundai Kona Electric 2020 zezadu

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design, Interiér a Infotainment
» 2. Jízdní vlastnosti, Dojezd, Spotřeba, Nabíjení, Závěr

  • Před dvěma lety jsme otestovali první generaci Hyundai Kona Electric, která měla několik chyb a nedostatků
  • Nová, druhá generace se dokázala poučit, tentokrát jde již o bezchybný elektromobil
  • Navíc elektromobil se vyrábí v ČR v Nošovicích

Hyundai Kona Electric 2020 logo

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design, Interiér a Infotainment
» 2. Jízdní vlastnosti, Dojezd, Spotřeba, Nabíjení, Závěr

Jízda, dojezd, spotřeba, nabíjení

S novou Konou jsem zažíval řekl bych stejný pocit, jako před dvěma lety s původním modelem. Elektromobil s pohonem předních kol se při silnějším sešlápnutí pedálu akcelerace trochu pere s výkonem až 150 kW a 395 Nm, ale i vzhledem ke konstrukci se dá pochopit, že tohle nemá být trhač asfaltu jako spíše pohodlnější, poklidnější auto. Na stovku zrychlí za zhruba 8 sekund a maximálka činí 167 km/h. Při nižší rychlosti do zhruba 25 km/h vydává vůz kvůli nařízení EU speciální umělý zvuk motoru, aby upozorňoval kolemjdoucí či cyklisty, což coby posádka zřejmě také uslyšíte. Přes tlačítko už se to nedá nikde vypnout.

Co se ale přepínat dá, jsou jízdní režimy. Na výběr máte eko (a při podržení tlačítka ještě eko+), klasický (komfortní) a sportovní režim, přičemž dělají přesně to, co byste od nich asi čekali. V základním režimu se chová elektromobil tak nějak běžně, v režimu sport zrychlí odezvu na pedál akcelerace, zrychlí dávkování maximálního výkonu a trochu ztuhne volant, naopak v úsporném režimu je auto línější, což by mělo vést k šetrnějším jízdám. Ale prakticky záleží spíše na jízdním stylu než na těchto režimech, leč to vydá na samostatný článek. Přes tlačítka se pak po vzoru předchozích elektroaut Hyundai vlastně i „řadí“, tedy musíte si zvolit režim D (dopředu), N (neutrál), R (dozadu) a také P (parkování). Za mě opět skvělé řešení, mnohem lepší než klasická řadicí páka, která patří do konvenčních aut už z principiálního důvodu, nikoliv však do elektromobilů.

Hyundai Kona Electric 2020

Po jaké stránce je elektrický Hyundai Kona téměř bezkonkurenční, je spotřeba a dojezd. Opět disponuje 64kWh battery-packem, se kterým byl díky dílčím vylepšením (lepší podvozek, úspornější pneumatiky) prodloužen dojezd o zhruba 8 % či nějakých 35 km, což není vůbec málo. Dle normy WLTP je to až 484 km na jedno nabití s kombinovanou spotřebou kolem 15 kWh/100 km. A realita se překvapivě o moc neliší. Ve městě jsem jezdil ve většině případů se spotřebou kolem pouhých 10 kWh/100 km, i v případě využití klimatizace. Na okreskách a po dálnici úplně v pohodě pod 15 kWh/100 km a na dálnici pak při rychlosti kolem 130 km/h spotřeba sice vzrostla, ale stále jsem se pohyboval pod 20 kWh/100 km. Dojezd i na delší vzdálenosti je tedy naprosto bez problémů po celé České republice, a nezbývá než souhlasit, že i klidně po světě, jak tvrdí Hyundai ve své dvojsmyslové reklamě.

K delšímu dojezdu může výrazně přispět celkem chytrá a praktická funkce adaptivní automatické rekuperace, kdy elektromobil s pomocí radaru sleduje vůz před sebou a pokud ten začne brzdit, Hyundai se tomu přizpůsobí a také začne s pomocí silnější rekuperace přibrzďovat, aniž byste museli cokoliv dělat. A pokud by vám to nestačilo, můžete úroveň rekuperace a tedy brzdění měnit pomocí pádel pod volantem, celkem jsou k dispozici tři stupně. Stejně jako například u Tesly, Nissanu, BMW a dalších je tedy možná tzv. jednopedálová jízda. Pro úplné dobrzdění dokonce nemusíte používat brzdu vůbec, vůz sníží rychlost až téměř na nulu a pro úplné zastavení vozu pak jen přidržíte pádlo pod volantem.

Hyundai Kona Electric 2020 zepředu

Pokud jde o nabíjení, přes třífázovou 11kW palubní nabíječku je možné doplnit baterii ve voze prakticky přes noc. V řeči čísel je to 7,5 hodiny. Na veřejných rychlonabíječkách lze využít až 100kW stanice, na kterých počítejte zhruba s hodinou nabíjení.

Zhodnocení

Nový Hyundai Kona Electric (2020) je opět jeden z nejlepších elektromobilů na světě, tentokrát ještě o kus lepší než první generace. V cenové kategorii kolem jednoho milionu korun budete těžko hledat lepší vůz, který by byl plně elektrický, pohodlný, prostorný, a měl tak dobře propracovaný infotainment, ovládání, včetně možnosti ovládání auta na dálku přes smartphone, nebo se pyšnil takovým dlouhým dojezdem, rychlým nabíjením, či nízkou spotřebou s chytrou adaptivní rekuperací. Za nás je tohle nejlepší elektromobil, který se aktuálně vyrábí v Evropě. Třešničkou na dortu je, že to je navíc přímo v Česku, v nošovické továrně.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
výborný poměr cena/výkon/dojezd nelze vypnout umělý zvuk motoru do rychlosti 25 km/h
dlouhý dojezd a rychlé nabíjení
výborný infotainment a jeho ovládání
nízká spotřeba a adaptivní rekuperace
ovládání přes aplikaci ve smartphonu

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."