Jihokorejci pracují na přelomové baterii, která zvýší dojezd elektroaut o 50 %
- Dvě jihokorejské automobilky se pouští do vývoje tzv. solid-state baterií
- Baterie s pevným elektrolytem vyvíjí společně s americkými vědci
- Mezi konkurenty má taktéž slušeně našlápnuto Toyota

Baterie s pevným elektrolytem (solid-state) je v současnosti velkým módním hitem, jelikož výrobci automobilů hledají způsoby, jak urychlit její vývoj, aby ji co nejrychleji zavedli do sériového elektromobilu. Zatím se zdá, že Toyota bude první, kdo bude mít takovou baterii v sériovém elektromobilu, ale jihokorejské automobilové duo, složené z Hyundai a Kia, právě oznámilo svůj vlastní projekt vývoje zmíněných baterií.
Hyundai a Kia pracují na solid-state baterii
Automobilky ale nebudou na vývoj samy a budou spolupracovat s firmou Factorial Energy se sídlem ve Woburnu v Massachusetts (USA), která již vyvíjí svou vlastní technologii solid-state baterií. Na základě oficiální tiskové zprávy automobilky Hyundai se Factorialu podařilo docílit zásadního průlomu ve vývojové fázi elektrolytu. Firma aktuálně řeší klíčové problémy, které brání snazšímu přijetí elektrických vozidel veřejností – dojezd a bezpečnost.
Pokroky společnosti Factorial jsou založeny na technologii FEST (Factorial Electrolyte System Technology), která využívá patentovaný materiál s pevným elektrolytem, umožňující bezpečný a spolehlivý výkon článků s vysokonapěťovými a vysokokapacitními elektrodami, který byl testován v bateriích o kapacitě 40 Ah, fungujících při pokojové teplotě. FEST je bezpečnější než konvenční lithium-iontová technologie, prodlužuje jízdní dosah o 20 až 50 % a je možné ho jednoduše integrovat do stávající výrobní infrastruktury lithium-iontových baterií.

Čtěte také: Hyundai Ioniq 5 se podrobil evropskému crashtestu. Obstál nebo naopak pohořel?
Nová technologie je bezpečnější a mnohem lepší
Hyundai nespecifikuje, kolik přesně znamená zvýšení dojezdu v kilometrech, ani na čem jsou čísla založena, ale až o 50 % vyšší dojezd než běžné lithium-iontové baterie je rozhodně pozoruhodný nárůst. Tato technologie je údajně bezpečnější než u běžně používaných baterií a také se blíží cenové paritě s aktuálně používanými lithium-iontovými články.
Tiskové zpráva, oznamující výše uvedené informace, ale neuvádí jeden zásadní údaj, a sice časový rámec. Na rozdíl od Toyoty, která letos plánuje mít solid-state baterii ve fázi prototypu (nebo BMW v roce 2025 – pozn. redakce), toto společné úsilí nemá stanovený termín, kdy by měl být představen prototyp baterie nebo sériové vozidlo.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".