Kia EV9 se dočká konečně řádného souputníka. Na záda jí nebude dýchat nikdo jiný než skupinové dvojče z výrobní linky Hyundai. Masivní Ioniq 9 se bude snažit Kiu překonat v mnoha směrech a bude to mít těžké. Zahanbit se ale nenechá. Bude chtít potvrdit dominanci značky na elektrickém trhu se vším všudy. Ve třech řadách sedadel s mnoha variantami uspořádání svezete až sedm osob a ujedete přes 600 kilometrů.
Jelikož je nabídka rodinných MPV s elektrickým pohonem stále velmi vzácná, vsází výrobci na oblíbené velké vozy SUV, které pojmou více než pět osob. Hyundai tak doplňuje kromě svého nevlastního sourozence také velké Volvo EX90, Mercedes EQB nebo nedávno upravenou verzi Tesly Model Y.
I nový model Hyundai Ioniq 9 je založen na platformě E-GMP, která skupině Hyundai-Kia dodává skvělé vlastnosti. Mezi ně patří 800V architektura, která i tak velkému kolosu umožní doplnit 70 procent energie během 24 minut při použití 350 kW stojanu. Celkem pak vůz s NMC baterií o kapacitě 110,3 kWh ujede 620 kilometrů. Hodnota vychází z předběžného měření WLTP a může se ještě do produkční verze mírně změnit.
Toto SUV ale nebude chtít jezdit pouze po hladkých silnicích. Hyundai vybavil nejnovější Ioniq 9 druhým invertorem, který zajistí optimální dodávku energie i v prudkých stoupáních a na sypkém povrchu. Při běžné jízdě se zapojí pro zlepšení celkové efektivity jízdy a snižování spotřeby elektrické energie. Současné testovací podmínky zmiňují průměrnou spotřebu 19,4 kWh/100 km. Tedy v případě, že vám vystačí model s pohonem zadních kol. Vozu nebudou chybět funkce z dřívějších modelů, těšit se tak lze například na konektivitu V2L.
Hyundai Ioniq 9 se bude nabízet ve více výkonových variantách. Zadní pohon se bude párovat s delším dojezdem a jednotkou elektromotoru umístěnou na zadní nápravě. Ten bude dodávat výkon 160 kW. Varianta s pohonem všech kol doplňuje na přední nápravu sekundární elektromotor s výkonem 70 kW. Vrcholem nabídky bude verze Performance, která rovnou na přední nápravu dostane stejný motor jako na zadních kolech. Celkem vás tedy bude pohánět až 320 kW. Jestli Hyundai v budoucnu připraví sportovní speciál z divize N, zcela jistě použije taktéž tuto konfiguraci. Na stovku vás tato parta pracantů dostane za 5,2 sekundy.
Vůz se bude nabízet se šesti nebo sedmi místy v závislosti na konfiguraci a stupni výbavy. Přední a druhá řada sedadel nabídne zvýšený komfort díky plně elektrickému ovládání, masážní funkci a nebudou chybět ani opěrky nohou. Obě tyto řady umožní otáčení do protisměru, takže lze ve vnitřním prostoru vytvořit salónek pro relaxaci nejen během nabíjení. Cestující v druhé a třetí řadě mohou sedět čelem k sobě i během dlouhých cest. Aby byl prostor řádně využitý, doplňuje variabilní sedadla pojízdná středová konzole s vícero odkládacími přihrádkami. Celý interiér je skutečně jeden z největších ve své třídě a to díky velkému rozvoru kol 3 130 mm.
I při plném obsazení nabídne Ioniq 9 zavazadlový prostor o objemu 650 litrů. Při jízdě s dvěma řadami lze naložit až 1 323 litrů nákladu. Hyundai na pohotovostní potřeby nabídne i malý úložný prostor pod přední kapotou o objemu 88 litrů. U čtyřkolky je potřeba počítat se sníženým objemem na 55 litrů. Na nabíjecí kabely a lékárničku to ale stále postačí. Tak jako u současných modelů, i nový vlajkový model upotřebí velké množství recyklovaných tkanin, PET plastů nebo veganské kůže. Dominantu interiéru tvoří zakřivený displej infotainmentu a bohaté ambientní osvětlení.
Vnější design následuje současný designový jazyk značky. I proto zde najdeme několik podobností s novým modelem Kona. Linka denního LED svícení se táhne přes celou příď a tvoří ji soustava velkých LED pixelů. Hlavní světlomety jsou oddělené, vertikální a posazené níže do masky vozu. Nabídnou selektivní vykrývání Matrix-LED, které uplatníte především při nočních jízdách. Zadní sdružené svítilny jsou taktéž tvořené opticky velkými čtvercovými pixely. Pro lepší aerodynamické vlastnosti Hyundai poprvé zahrnul do výbavy i aktivní řízení vzduchových klapek u podběhů kol. V základu bude vůz nabízený na 19 palcových kolech, za příplatek se jejich průměr může zvětšit o dva další palce.
Při jízdě bude celé posádce k dispozici Hyundai AI asistentka. Nadstandardní funkce bude možné přiobjednat online prostřednictvím digitálního obchodu uvnitř infotainmentu. Zařadí se mezi ně například streamovací služby nebo doplňkové osvětlení interiéru. Vůz můžete ovládat i vzdáleně prostřednictvím mobilní aplikace Bluelink. Cestující potěší i velké množství zásuvek USB-C, které nabídnou výkon až 100 W. Nabijete s nimi i notebook. K zásobení energie totiž Ioniq 9 využívá hlavní baterii vozu, nikoliv startovací 12V akumulátor. Přítomnost klasické 230V zásuvky usnadní dále manipulaci s další elektronikou.
Asistenční funkce není třeba blíže představovat, nový Hyundai oplývá vším, co byste si mohli od moderního vozu přát. Vylepšení se dočkaly systémy autonomního nouzového brzdění i asistent pro jízdu v pruhu a dálniční jízdu, včetně detekce okolního provozu. Tuto funkci oceníte i při běžném vystupování z vozu, kdy vám systém hlídá blížíce se vozidla. Zajisté oceníte i lepší tažné vlastnosti modelu. Pro evropský trh bude nít nosnost zařízení 2 500 kilogramů. Během jízdy s přívěsem vůz inteligentně rozděluje točivý moment obou náprav pro optimální jízdní vlastnosti. Vůz si změří hmotnost přívěsu a adekvátně tomu upraví předpokládaný dojezd.
Nový kolos se na trh dostane nejdříve na domácím jihokorejském trhu, záhy se začne prodávat i ve Spojených státech, a to během první poloviny příštího roku. Evropa včetně České republiky nebude nicméně čekat na uvedení o mnoho déle, mělo by se tak stát ještě před skončením letního období. Ceník zatím představený nebyl. Dá se ale předpokládat, že se bude pohybovat přinejmenším v podobném rozsahu jako u konkurenta Kia EV9. Velmi snadno se tak hodnota přehoupne i přes dvou milionovou hranici.
Kia EV9 se dočká konečně řádného souputníka. Na záda jí nebude dýchat nikdo jiný než skupinové dvojče z výrobní linky Hyundai. Masivní Ioniq 9 se bude snažit Kiu překonat v mnoha směrech a bude to mít těžké. Zahanbit se ale nenechá. Bude chtít potvrdit dominanci značky na elektrickém trhu se vším všudy. Ve třech řadách sedadel s mnoha variantami uspořádání svezete až sedm osob a ujedete přes 600 kilometrů.
Jelikož je nabídka rodinných MPV s elektrickým pohonem stále velmi vzácná, vsází výrobci na oblíbené velké vozy SUV, které pojmou více než pět osob. Hyundai tak doplňuje kromě svého nevlastního sourozence také velké Volvo EX90, Mercedes EQB nebo nedávno upravenou verzi Tesly Model Y.
I nový model Hyundai Ioniq 9 je založen na platformě E-GMP, která skupině Hyundai-Kia dodává skvělé vlastnosti. Mezi ně patří 800V architektura, která i tak velkému kolosu umožní doplnit 70 procent energie během 24 minut při použití 350 kW stojanu. Celkem pak vůz s NMC baterií o kapacitě 110,3 kWh ujede 620 kilometrů. Hodnota vychází z předběžného měření WLTP a může se ještě do produkční verze mírně změnit.
Toto SUV ale nebude chtít jezdit pouze po hladkých silnicích. Hyundai vybavil nejnovější Ioniq 9 druhým invertorem, který zajistí optimální dodávku energie i v prudkých stoupáních a na sypkém povrchu. Při běžné jízdě se zapojí pro zlepšení celkové efektivity jízdy a snižování spotřeby elektrické energie. Současné testovací podmínky zmiňují průměrnou spotřebu 19,4 kWh/100 km. Tedy v případě, že vám vystačí model s pohonem zadních kol. Vozu nebudou chybět funkce z dřívějších modelů, těšit se tak lze například na konektivitu V2L.
Hyundai Ioniq 9 se bude nabízet ve více výkonových variantách. Zadní pohon se bude párovat s delším dojezdem a jednotkou elektromotoru umístěnou na zadní nápravě. Ten bude dodávat výkon 160 kW. Varianta s pohonem všech kol doplňuje na přední nápravu sekundární elektromotor s výkonem 70 kW. Vrcholem nabídky bude verze Performance, která rovnou na přední nápravu dostane stejný motor jako na zadních kolech. Celkem vás tedy bude pohánět až 320 kW. Jestli Hyundai v budoucnu připraví sportovní speciál z divize N, zcela jistě použije taktéž tuto konfiguraci. Na stovku vás tato parta pracantů dostane za 5,2 sekundy.
Vůz se bude nabízet se šesti nebo sedmi místy v závislosti na konfiguraci a stupni výbavy. Přední a druhá řada sedadel nabídne zvýšený komfort díky plně elektrickému ovládání, masážní funkci a nebudou chybět ani opěrky nohou. Obě tyto řady umožní otáčení do protisměru, takže lze ve vnitřním prostoru vytvořit salónek pro relaxaci nejen během nabíjení. Cestující v druhé a třetí řadě mohou sedět čelem k sobě i během dlouhých cest. Aby byl prostor řádně využitý, doplňuje variabilní sedadla pojízdná středová konzole s vícero odkládacími přihrádkami. Celý interiér je skutečně jeden z největších ve své třídě a to díky velkému rozvoru kol 3 130 mm.
I při plném obsazení nabídne Ioniq 9 zavazadlový prostor o objemu 650 litrů. Při jízdě s dvěma řadami lze naložit až 1 323 litrů nákladu. Hyundai na pohotovostní potřeby nabídne i malý úložný prostor pod přední kapotou o objemu 88 litrů. U čtyřkolky je potřeba počítat se sníženým objemem na 55 litrů. Na nabíjecí kabely a lékárničku to ale stále postačí. Tak jako u současných modelů, i nový vlajkový model upotřebí velké množství recyklovaných tkanin, PET plastů nebo veganské kůže. Dominantu interiéru tvoří zakřivený displej infotainmentu a bohaté ambientní osvětlení.
Vnější design následuje současný designový jazyk značky. I proto zde najdeme několik podobností s novým modelem Kona. Linka denního LED svícení se táhne přes celou příď a tvoří ji soustava velkých LED pixelů. Hlavní světlomety jsou oddělené, vertikální a posazené níže do masky vozu. Nabídnou selektivní vykrývání Matrix-LED, které uplatníte především při nočních jízdách. Zadní sdružené svítilny jsou taktéž tvořené opticky velkými čtvercovými pixely. Pro lepší aerodynamické vlastnosti Hyundai poprvé zahrnul do výbavy i aktivní řízení vzduchových klapek u podběhů kol. V základu bude vůz nabízený na 19 palcových kolech, za příplatek se jejich průměr může zvětšit o dva další palce.
Při jízdě bude celé posádce k dispozici Hyundai AI asistentka. Nadstandardní funkce bude možné přiobjednat online prostřednictvím digitálního obchodu uvnitř infotainmentu. Zařadí se mezi ně například streamovací služby nebo doplňkové osvětlení interiéru. Vůz můžete ovládat i vzdáleně prostřednictvím mobilní aplikace Bluelink. Cestující potěší i velké množství zásuvek USB-C, které nabídnou výkon až 100 W. Nabijete s nimi i notebook. K zásobení energie totiž Ioniq 9 využívá hlavní baterii vozu, nikoliv startovací 12V akumulátor. Přítomnost klasické 230V zásuvky usnadní dále manipulaci s další elektronikou.
Asistenční funkce není třeba blíže představovat, nový Hyundai oplývá vším, co byste si mohli od moderního vozu přát. Vylepšení se dočkaly systémy autonomního nouzového brzdění i asistent pro jízdu v pruhu a dálniční jízdu, včetně detekce okolního provozu. Tuto funkci oceníte i při běžném vystupování z vozu, kdy vám systém hlídá blížíce se vozidla. Zajisté oceníte i lepší tažné vlastnosti modelu. Pro evropský trh bude nít nosnost zařízení 2 500 kilogramů. Během jízdy s přívěsem vůz inteligentně rozděluje točivý moment obou náprav pro optimální jízdní vlastnosti. Vůz si změří hmotnost přívěsu a adekvátně tomu upraví předpokládaný dojezd.
Nový kolos se na trh dostane nejdříve na domácím jihokorejském trhu, záhy se začne prodávat i ve Spojených státech, a to během první poloviny příštího roku. Evropa včetně České republiky nebude nicméně čekat na uvedení o mnoho déle, mělo by se tak stát ještě před skončením letního období. Ceník zatím představený nebyl. Dá se ale předpokládat, že se bude pohybovat přinejmenším v podobném rozsahu jako u konkurenta Kia EV9. Velmi snadno se tak hodnota přehoupne i přes dvou milionovou hranici.