Hasiči v Česku testují elektrickou cisternu. Nasazení do ostrého provozu brání zákon
- Rakouský výrobce Rosenbauer ukázal v Česku revoluční elektrickou stříkačku
- Baterie stačí na 1,5 hodiny jízdy nebo zásahu
- Jejímu použití v ČR však zatím brání platné předpisy

Čeští hasiči si poprvé mohli prohlédnout revoluční elektrickou stříkačku Rosenbauer RT. Do České republiky jí dovezla společnost Požární bezpečnost, výhradní zástupce výrobce v Česku, a ukázal ji v rámci RT Tour v Brně a Ostravě. Přestože pro české hasiče to byla premiéra, o úplnou novinku nejde. Desítky elektromobilů Rosenbauer RT, respektive RTX, již používají například hasiči v Berlíně, kde byli první, ve Vídni nebo v Los Angeles.
Tři elektromotory a extender
Elektrická cisterna nabízí vše, co hasiči potřebují k zásahu i v náročných podmínkách. Podvozek je vybavený pohonem všech kol a díky pneumatickému odpružení může řidič jednoduše měnit světlou výšku vozu od 175 do 470 mm. Řiditelná je přitom i zadní náprava, která se automaticky natáčí do rychlosti 25 km/h a nabízí i takzvaný krabí chod.
O pohon vozidla se starají dva elektromotory, třetí pak pohání požární čerpadlo. „Čerpací zařízení Rosenbauer N25 je nízkotlaké, jeho výkon je 2 500 litrů za minutu při sací výšce 1,5 metru. Celá nástavba je řízena přes sběrnici a Logic Control System – ovládá se na 17″ tabletu v kabině automobilu. Čerpací zařízení je ovládáno z postranních panelů na obou bocích tak, aby strojník mohl obsluhovat automobil ze strany, ze které je veden zásah,“ uvedl odborný web Požáry.cz, který o představení elektrické cisterny v Ostravě informoval.
Kapacita akumulátoru v podvozku je 66 kWh, což se může zdát u tohoto typu vozidla málo. Výrobce nicméně slibuje, že elektřina vystačí na 1,5 hodiny jízdy nebo 1,5 hodiny zásahu. Samozřejmě v případě požárního poplachu nebo probíhajícího zásahu není možné hledat nabíječku. Pro případ nouze je proto vůz vybaven „range extenderem“, což je v podstatě třílitrový šestiválec od BMW s nádrží na 90 litrů paliva. Motor se spíná automaticky při poklesu stavu akumulátoru pod 20 % nebo manuálně. Range extender nicméně není nijak spojen s pohonem, ale funguje jako elektrocentrála, která dobíjí akumulátory, ale také může napájet čerpadlo a další spotřebiče. Jeho výfuk najdete netradičně na střeše.

Čtěte také: Apple vymyslel způsob, jak používat mobil za jízdy, aniž by se vám udělalo zle
Kámen úrazu je v konfiguraci kabiny
Rosenbauer RT disponuje jednoprostorovou kabinou, ve které lze sedadla řidiče a velitele zásahu otočit o 180 stupňů. Sedadla pro osádku jsou pak umístěna bokem ke směru jízdy. Podle Rosenbauera je taková konfigurace sedadel nebezpečnější při nejběžnějších hasičských nehodách, kterými jsou nárazy z boku na křižovatkách od řidičů, které jim nedají přednost. Dokládá to řadou svých interních výzkumů.
To je však v případě nasazení v České republice problém, jak potvrdil na sociální síti X mluvčí Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje Jakub Kozák. Aktuální předpisy momentálně nic takového neumožňují. Kdy se tak i u nás setkáme s elektrickými cisternami u zásahu je tak zatím ve hvězdách. Buď se budou muset změnit předpisy, což je vždy zdlouhavý proces, nebo bude muset ustoupit výrobce a sedla o osádku otočit o 90 stupňů, i když je to proti jeho přesvědčení.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.