Elektrický požární vůz! První takový na světě používají berlínští hasiči
- Zásahové vozidlo hasičů využívá naftový prodlužovač dojezdu
- Přesto je více než 80 % provozu na čistě elektrický pohon
- Pokud se vůz osvědčí, přezbrojí Němci na elektřinu

Za branami požární stanice v Berlíně stojí speciální zásahový stroj. Elektrické hasičské a vyprošťovací vozidlo Rosenbauer RT (eLHF). Tato technologie je prvním elektrickým hasičským speciálem na světě.
Hasiči chtějí přispět ke zlepšení životního prostředí
eLHF (elektrisches Lösch- und Hilfeleistungsfahrzeug) je německá zkratka pro „elektrické hasičské a záchranné vozidlo“, které je současně prvním elektrickým hasičským vozidlem na světě. Speciální vozidlo se od září 2020 používá u berlínských hasičů. Vyrobila ho firma Rosenbauer, rakouský výrobce hasičské techniky, která vozidlo sama vyvinula a testovala.
Po zhruba pěti letech vývoje se z předchozí studie Concept Fire Truck (CFT) stal typ vozidla RT – Revolutionary Technology. Berlínští hasiči jsou jedním ze tří kooperačních partnerů, kterým bylo umožněno elektrický Rosenbauer RT uvést do provozu jako hasičský vůz. Výrobce také předal po jednom elektrickém hasičském stroji Amsterodamskému hasičskému sboru a Dubajské civilní obraně. Cílem je snížit emise znečišťujících látek a hluku z provozu zásahových vozidel.
To by mělo mimo jiné přispět k lepší komunikaci mezi záchrannými složkami na místě. Kromě toho má využití zelené elektřiny, k nabíjení elektrických hasičských vozů, podporovat ochranu klimatu.

Čtěte také: Požár elektromobilu na parkovišti? Olomoučtí hasiči mají snadné řešení
Na projektu se podílejí evropské finance
Elektrické hasičské a vyprošťovací vozidlo berlínského hasičského sboru je financováno z Berlínského programu udržitelného rozvoje (BENE), který je spolufinancován Evropským fondem pro regionální rozvoj.
Vozidlo má být použito ve třech časových obdobích na třech různých hasičských stanicích na území Berlína. V pohotovostní době lze baterie vozu nabít za přibližně 30 minut, výkonem převyšujícím 100 kW pomocí rychlonabíjecího systému, umístěného na příslušné hasičské stanici.
Elektrický proud pohání nejen hasičský vůz, ale celou hasicí techniku. Dojezd je 100 kilometrů a elektrický provoz na místě události je možný v rozsahu 60 až 90 minut. Dieselový motor, včetně 130litrové nádrže na palubě, slouží jako prodlužovač dojezdu. Diesel-elektrický provoz je k dispozici přibližně čtyři hodiny.
V běžném pracovním provozu má být hasičský speciál provozován z více než 80 % čistě elektricky. Elektrická architektura zásahového vozidla také otevírá nové možnosti pro konstrukci vozidel. Projekt má poskytnout náhled na fungování elektrického hasičského vozu v jízdním režimu nebo při likvidaci požárů. Pokud bude testování úspěšné, budou všechna hasičská a vyprošťovací vozidla přestavěna na elektrický provoz.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".