Hasiči prozradili, kdy u elektromobilů hrozí největší riziko požáru

Michaela Kadlecová
Historicky první požár elektromobilu v Česku si připsal Peugeot e-208
Historicky první požár elektromobilu v Česku si připsal Peugeot e-208

S požáry elektromobilů se hasiči v Česku už párkrát setkali při dopravních nehodách nebo při jiných mimořádných událostech. Nyní Hasičský záchranný sbor České republiky (HZSČR) vydal zprávu o tom, jak náročný je požár baterie a jak se má tehdy správně postupovat.

Hoří i bez kyslíku

Pokud nehoří baterie, probíhá zásah prakticky stejně jako u vozidel s konvenčním pohonem a požár je možné uhasit během minut. Komplikovanější zásah nastává, pokud požár baterii nějakým způsobem zasáhne. Chemická reakce v baterii probíhá i po prvním uhašení viditelného plamene, kdy hoří plastové krytů a další součásti.

Bateriové články totiž hoří nadále i uvnitř baterie bez přístupu kyslíku, a může tedy dojít k jejímu opětovnému rozhořívání a vzniku požáru. Pokud se hořící elektromobil nachází na volném prostranství, hasiči mohou články ponořit do vodní lázně do kontejneru pro hašení. V případech, že se elektromobil nachází například v garáži, je třeba aplikovat alternativní postup a prvotní zásah vést pomocí zařízení s řezacím vodním paprskem.

Zásah pomocí vodního paprsku

To je speciální zařízení pro řezání a hašení, které umí s pomocí silného proudu vody s příměsí abraziva proříznout i silné materiály, třeba různě silné stěny, pláště budov nebo střechy. Vodním paprskem hasiči do obalu baterie udělají otvor a baterii pak mohou hasit napřímo. Vozidlo je ale třeba i tak vždy z garáží vytáhnout, kontrolovat termokamerou a následně ho preventivně ponořit do kontejneru pro hašení. Po ochlazování by měl elektromobil být umístěn na karanténní plochu, kde nebude v případě opětovného zahoření nic v okolí ohroženo. Kontaminovaná voda z vodní lázně se vždy musí ekologicky zlikvidovat.

Hořící Tesla Model S
Hořící Tesla Model S

Bezpečné nabíjení je klíčové

Pokud má uživatel pocit, že se s vozem v oblasti baterie děje něco nestandardního (nárůst teploty, signalizace kontrolních světel, zápach), měl by jej okamžitě nechat zkontrolovat v servisu. Pokud už z baterie unikají nějaké zplodiny hoření, je nutné ihned přivolat hasiče.

Dále se u elektromobilů doporučuje nepodceňovat pravidelnou autorizovanou kontrolu a údržbu, která spočívá i v pravidelné aktualizaci softwaru. Aktuální softwarový systém může v některých případech včas upozornit na závadu, provést odpojení baterie, případně o možné závadě na dálku informovat uživatele vozidla.

Používejte jen certifikované nabíječky

Drtivá většina požárů ale vzniká během nabíjení kvůli technické závadě. K nabíjení je proto třeba vždy používat pouze certifikované dedikované nabíjecí zařízení (tj. nabíjení definované, řízené, kontrolované, například wallbox) a postupovat v souladu s instrukcemi od výrobce elektromobilu.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Michaela Kadlecová - Redaktor

Psaní se věnuji už dlouhá léta, nejvíce mě zajímají nejnovější technologie. Začínala jsem jako IT redaktorka, postupně se přesunula i do oblasti elektromobility a energetiky, kde se právě teď děje mnoho zajímavého.


Komentáře


Nejnovější články