Ford chce zakročit proti neplatičům. Jeho nový patent je jako ze sci-fi

Matouš Vrchota
  • Ford podává patent proti nepoctivým zákazníkům
  • V budoucnu bude možné vozy nechat autonomně odtáhnout
  • Má takový patent šanci dostat se do produkce?
Ford F-150 Lighting
Ford F-150 Lighting

Ford ve svých patentech myslí i na nepoctivé zákazníky. Lidé si často vozy pořizují na leasing nebo úvěry a v mnoha případech je velmi jednoduché se opozdit s platbou nebo se dostat do nepříjemností s bankovní institucí. Mezi zákazníky se najdou občas i takoví nepoctivci, kteří smlouvu podepíší s úmyslem vůz nedoplatit. Ať už jde o jakýkoliv důvod, následné vymáhání a zabavení vozu je pro instituce často náročné.

Nejdřív vůz neodemknete. Příště jej vůbec nenajdete!

Ford za tímto účelem podal žádost o patent, který se s touto agendou zabývá. Při počátcích potíží může banka, policie nebo oprávněná osoba odepřít přístup do vozidla. V pokročilejších případech a při použití autonomních systémů může vozidlo po příkazu „odjet“ samo. Žadatel patent nazval „Systémy a metody pro odebrání vozidel“. V tomto případě je přímo z názvu jasně patrný jeho účel.

Patent obsahuje více než pět stran diagramů použitých systémů a dalších devět právně popisuje vztahy mezi uživatelem, vlastníkem a vozidlem. Oproti běžným patentům jde tedy především i o soubor právnických definicí a postupů. Podívejme se tedy zjednodušeně na to, jak by takový systém měl fungovat. Jeho součástí by měly být řídící jednotky i vzdálený přístup.

Autonomní taxi od společnosti Baidu
Autonomní taxi od společnosti Baidu

Čtěte také: Japonci píšou dějiny. První město povolí autonomní řízení čtvrté úrovně


Je tohle budoucnost pronájmů vozidel?

V první řadě by systémy mohly nepoctivému uživateli odebrat přístup. S autonomními systémy by pak vozy mohly být odvezeny na lepší místo, kde si je přebere exekutor. Případně by vůz mohl být svolán přímo na parkoviště vlastnické společnosti, například poskytovatel leasingových služeb. Při bližším pohledu to vypadá, že by vyhrazené jednotky ve voze byly pod plnou kontrolou finančních institucí. Ta by plnila funkci vstupní brány k funkcím vozu.

Samozřejmě, že použití všech takových nástrojů by vešlo v platnost až po upomenutí klienta s opožděnou platbou. Díky podpůrným systémům by o takové skutečnosti mohl být uživatel upozorněn přímo z displeje infotainmentu. Pro případy nouzových a potřebných cest, jako návštěvy lékaře nebo na pohotovost, by však vůz mohl být plně pojízdný. Zdá se to být velmi komplikovaný systém. Bezpečnost pro finanční instituce je zajisté potřeba, ale nesmíme zapomínat, že se stále jedná pouze o patent. Jeho využití je tedy zatím velmi teoretické.


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články