Na internetových fórech se objevily zprávy o prodejcích Fordu, kteří řekli svým zákazníkům, že k výrobcem doporučené prodejní ceně přidají tisíce dolarů obchodní přirážky. Hovoří se až o 30 tisících amerických dolarech (necelých 650 tisíc korun).
Jeden z našich kolegů ze serveru InsideEVs má F-150 Lightning také rezervovaný. Poté, co navštívil několik prodejců Fordu, našel pouze jednoho, který mu slíbil, že mu vůz prodá za doporučenou prodejní cenu. Ani on ale slib nepotvrdil písemně.
Někteří prodejci sdělují potenciálním zákazníkům, že pokud chtějí být jedněmi z prvních majitelů F-150 Lightning, budou muset sáhnout hlouběji do peněženky. To se automobilce nelíbí. “Všimli jsme si, že určití prodejci komunikují se zákazníky způsobem, který negativně ovlivňuje spokojenost a poškozuje značku Ford Motor Company,” říká Andrew Frick, viceprezident Fordu pro USA a Kanadu.
Jenom pro upřesnění. Ve vztazích mezi výrobci a prodejci existují jasná pravidla, která výrobcům automobilů zabraňují zasahovat do vztahu prodejce/zákazník. Automobilky také mají omezenou kontrolu nad tím, jaké ceny prodejci nastaví. V tomto případě ale nejde o obchodní přirážku.
Doporučujeme: Co má společného Ford F-150 a korejský Hyundai? To byste neuhodli
Ford považuje vynucování poplatků za zvýhodnění v pořadníku dodávek za porušení smlouvy o prodeji a servisu, kterou s Fordem uzavírá každé obchodní zastoupení. Takové jednání negativně ovlivňuje spokojenost zákazníků a poškozuje značku Ford Motor Company. Proto Ford zaslal svým prodejcům dopis, kde uvádí, že „pokud se zjistí, že obchodní zastoupení provádí výše uvedené praktiky, Ford Motor Company si vyhrazuje právo odebrat tomuto obchodnímu zastoupení dodávky F-150 Lightning na celý rok 2022.“
Ford také prodejcům doporučuje, aby ke všem smlouvám o dodání F-150 Lightning přidali ustanovení o zákazu dalšího prodeje. Záměrem klauzule je zabránit zákazníkům, aby převzali automobil a okamžitě ho prodali za víc peněz, než kolik zaplatili.
Pokud kupující poruší smlouvu, může čelit právním krokům, včetně zablokování převodu vlastnického práva na kupujícího. Tato věta je pouze doporučením. Ford totiž nemá jakoukoli pravomoc tento požadavek zákonně vymáhat.
Čtěte také: Elektrický Ford F-150 Lightning má našlápnuto. Za úkol si dává sejmout Teslu
Je otázkou, kolik prodejců bude s ustanovením souhlasit. Ve chvíli uzavření smlouvy je jim většinou jedno, co budete se svým vozidlem dělat. Také zákazníci nemusí s podobným ustanovením souhlasit. Co když jim Lightning nebude vyhovovat a budou ho chtít prodat? Co když nastanou finanční problémy a zákazník si nebude moct vůz dovolit? Uzavření klauzule, která nutí kupujícího, aby si auto ponechal, nebude pro řadu lidi přijatelná.
Ford se pravděpodobně bude snažit všemi způsoby zamezit tomu, aby se opakovala dřívější situace, jako u modelu Mustang Mach-E GT. Také zde se prodejci rozhodli navyšovat ceny nad doporučení výrobce. Výsledkem bylo jak poškození jména automobilky, tak snížení zájmu o daný model.
Vzhledem k tomu, že automobilka nemá zákonné prostředky, jak prodejce přinutit k dodržování doporučení, bude zajímavé sledovat, jak se bude situace vyvíjet.
Na internetových fórech se objevily zprávy o prodejcích Fordu, kteří řekli svým zákazníkům, že k výrobcem doporučené prodejní ceně přidají tisíce dolarů obchodní přirážky. Hovoří se až o 30 tisících amerických dolarech (necelých 650 tisíc korun).
Jeden z našich kolegů ze serveru InsideEVs má F-150 Lightning také rezervovaný. Poté, co navštívil několik prodejců Fordu, našel pouze jednoho, který mu slíbil, že mu vůz prodá za doporučenou prodejní cenu. Ani on ale slib nepotvrdil písemně.
Někteří prodejci sdělují potenciálním zákazníkům, že pokud chtějí být jedněmi z prvních majitelů F-150 Lightning, budou muset sáhnout hlouběji do peněženky. To se automobilce nelíbí. “Všimli jsme si, že určití prodejci komunikují se zákazníky způsobem, který negativně ovlivňuje spokojenost a poškozuje značku Ford Motor Company,” říká Andrew Frick, viceprezident Fordu pro USA a Kanadu.
Jenom pro upřesnění. Ve vztazích mezi výrobci a prodejci existují jasná pravidla, která výrobcům automobilů zabraňují zasahovat do vztahu prodejce/zákazník. Automobilky také mají omezenou kontrolu nad tím, jaké ceny prodejci nastaví. V tomto případě ale nejde o obchodní přirážku.
Doporučujeme: Co má společného Ford F-150 a korejský Hyundai? To byste neuhodli
Ford považuje vynucování poplatků za zvýhodnění v pořadníku dodávek za porušení smlouvy o prodeji a servisu, kterou s Fordem uzavírá každé obchodní zastoupení. Takové jednání negativně ovlivňuje spokojenost zákazníků a poškozuje značku Ford Motor Company. Proto Ford zaslal svým prodejcům dopis, kde uvádí, že „pokud se zjistí, že obchodní zastoupení provádí výše uvedené praktiky, Ford Motor Company si vyhrazuje právo odebrat tomuto obchodnímu zastoupení dodávky F-150 Lightning na celý rok 2022.“
Ford také prodejcům doporučuje, aby ke všem smlouvám o dodání F-150 Lightning přidali ustanovení o zákazu dalšího prodeje. Záměrem klauzule je zabránit zákazníkům, aby převzali automobil a okamžitě ho prodali za víc peněz, než kolik zaplatili.
Pokud kupující poruší smlouvu, může čelit právním krokům, včetně zablokování převodu vlastnického práva na kupujícího. Tato věta je pouze doporučením. Ford totiž nemá jakoukoli pravomoc tento požadavek zákonně vymáhat.
Čtěte také: Elektrický Ford F-150 Lightning má našlápnuto. Za úkol si dává sejmout Teslu
Je otázkou, kolik prodejců bude s ustanovením souhlasit. Ve chvíli uzavření smlouvy je jim většinou jedno, co budete se svým vozidlem dělat. Také zákazníci nemusí s podobným ustanovením souhlasit. Co když jim Lightning nebude vyhovovat a budou ho chtít prodat? Co když nastanou finanční problémy a zákazník si nebude moct vůz dovolit? Uzavření klauzule, která nutí kupujícího, aby si auto ponechal, nebude pro řadu lidi přijatelná.
Ford se pravděpodobně bude snažit všemi způsoby zamezit tomu, aby se opakovala dřívější situace, jako u modelu Mustang Mach-E GT. Také zde se prodejci rozhodli navyšovat ceny nad doporučení výrobce. Výsledkem bylo jak poškození jména automobilky, tak snížení zájmu o daný model.
Vzhledem k tomu, že automobilka nemá zákonné prostředky, jak prodejce přinutit k dodržování doporučení, bude zajímavé sledovat, jak se bude situace vyvíjet.