EU chce pohřbít i nákladní auta jezdící na fosilní paliva! Kdy k tomu dojde?
- EU chce zakázat spalovací nákladní auta nejdříve od roku 2040
- Ekologové s tímto návrhem nesouhlasí
- Zástupci průmyslu prodloužení lhůt naopak vítají

Čtěte také: Euro 7 zpřísní pravidla pro diesely, ale i elektromobily. Co stojí v návrhu?
Osobních vozidel se změna netýká
Datum zákazu registrací nových osobních vozidel v roce 2035 úzce souvisí s jejich životností. Pokud má flotila osobních vozidel vykazovat v roce 2050 nulové emise a je-li průměrná životnost osobních automobilů 18 let (na základě studie ETH Zurich), musí dojít k ukončení registrací spalovacích vozů s určitým časovým předstihem.
Pokud by se návrh vztahoval na nákladní automobily a nová dieselová vozidla by byla povolena až do roku 2040, nemohl by být argument životnosti uplatněn. To kritizují mimo jiné zástupci ekologické organizace Transport & Environment, kteří nechtějí dávat nákladním vozidlům výjimku a požadují, aby se termín ukončení nových registrací v roce 2035 vztahoval i na těžká nákladní vozidla.

Odpůrci argumentují slabou infrastrukturou
Zcela opačná je reakce německé asociace automobilového průmyslu, která říká, že zpřísnění cílů je nereálné vzhledem k nedostatečné přípravě infrastruktury pro nabíjení kamionů s elektrickým pohonem a těžkých užitkových vozidel s vodíkovými palivovými články.
O výstavbě nových vodíkových čerpacích stanic a dobíjecích parků pro nákladní vozidla již jednají, ale zatím bez většího úspěchu evropské instituce. Problémem pro řadu členských států jsou vysoké náklady. Vyjednavači z Parlamentu, Komise a švédského předsednictví Rady zasednou k dalšímu jednání 7. února. Kromě cílů pro nákladní vozidla bude novým tématem také návrh rozšíření emisních limitů na další třídy vozidel, například na městské autobusy.
Evropská komise také hovoří o nových opatřeních vedoucích k posílení pozice Evropy vůči Číně a USA. Za tímto účelem se mají uvolnit pravidla státní podpory, bude možné využít prostředky z fondu pomoci Corona a počítá se s rychlejším schvalováním ekologických projektů.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".