EU chce pohřbít i nákladní auta jezdící na fosilní paliva! Kdy k tomu dojde?

Petr Bergmann
  • EU chce zakázat spalovací nákladní auta nejdříve od roku 2040
  • Ekologové s tímto návrhem nesouhlasí
  • Zástupci průmyslu prodloužení lhůt naopak vítají
Fosilní palivo během spalování v plném proudu
Fosilní palivo během spalování v plném proudu

Čtěte také: Euro 7 zpřísní pravidla pro diesely, ale i elektromobily. Co stojí v návrhu?


Osobních vozidel se změna netýká

Datum zákazu registrací nových osobních vozidel v roce 2035 úzce souvisí s jejich životností. Pokud má flotila osobních vozidel vykazovat v roce 2050 nulové emise a je-li průměrná životnost osobních automobilů 18 let (na základě studie ETH Zurich), musí dojít k ukončení registrací spalovacích vozů s určitým časovým předstihem.

Pokud by se návrh vztahoval na nákladní automobily a nová dieselová vozidla by byla povolena až do roku 2040, nemohl by být argument životnosti uplatněn. To kritizují mimo jiné zástupci ekologické organizace Transport & Environment, kteří nechtějí dávat nákladním vozidlům výjimku a požadují, aby se termín ukončení nových registrací v roce 2035 vztahoval i na těžká nákladní vozidla.

Nákladní automobil Volvo FH
Nákladní automobil Volvo FH

Odpůrci argumentují slabou infrastrukturou

Zcela opačná je reakce německé asociace automobilového průmyslu, která říká, že zpřísnění cílů je nereálné vzhledem k nedostatečné přípravě infrastruktury pro nabíjení kamionů s elektrickým pohonem a těžkých užitkových vozidel s vodíkovými palivovými články.

O výstavbě nových vodíkových čerpacích stanic a dobíjecích parků pro nákladní vozidla již jednají, ale zatím bez většího úspěchu evropské instituce. Problémem pro řadu členských států jsou vysoké náklady. Vyjednavači z Parlamentu, Komise a švédského předsednictví Rady zasednou k dalšímu jednání 7. února. Kromě cílů pro nákladní vozidla bude novým tématem také návrh rozšíření emisních limitů na další třídy vozidel, například na městské autobusy.

Evropská komise také hovoří o nových opatřeních vedoucích k posílení pozice Evropy vůči Číně a USA. Za tímto účelem se mají uvolnit pravidla státní podpory, bude možné využít prostředky z fondu pomoci Corona a počítá se s rychlejším schvalováním ekologických projektů.


Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články