Elektromobily jsou teď ještě ekologičtější. Hybridy přestávají dávat smysl

Elektromobily vypouští o 73 % méně emisí než benzínová auta, a to i se započtením výroby baterií. Nejnovější studie ICCT rozbíjí zažité mýty o EV.
Elektromobily výrazně předstihly spalovací auta
Nová studie ICCT ukazuje, že elektromobily prodávané v Evropě dnes produkují o 73 % méně emisí skleníkových plynů než klasické vozy na benzín. A to i včetně výroby baterií a recyklace.
Tato změna je výrazným skokem oproti roku 2021, kdy rozdíl činil „pouze“ 59 %. Díky tomu se elektromobily stávají stále silnějším nástrojem pro boj s emisemi v dopravě.
Zatímco hybridy a plug-in hybridy ztrácejí dech, plně elektrická auta utíkají konkurenci. V technickém ohledu dosahují vyšší účinnosti díky optimalizaci řízení energie a efektivnímu využití regenerativního brzdění – lépe tak odpovídají na přísnější klimatické cíle.

Energie z obnovitelných zdrojů vše mění
Jedním z hlavních důvodů, proč jsou EV stále zelenější, je rychlá změna složení evropské energetiky. Do roku 2025 má 56 % elektřiny pocházet z obnovitelných zdrojů energie.
A to je teprve začátek – do roku 2045 by mohl podíl obnovitelné energie narůst až na 86 %. A protože životnost vozidel přesahuje 15 let, jejich přínos bude růst. Auta zakoupená dnes tak budou postupně jezdit na stále čistší elektřinu.
Naopak benzinové a dieselové motory budou i nadále závislé na ropných palivech. Alternativy jako syntetická e-paliva jsou zatím příliš drahé a technologicky neefektivní.

Hybridy nenaplňují očekávání
Plug-in hybridy a běžné hybridy sice snižují emise, ale jen částečně. Podle aktuálních dat ušetří během celého životního cyklu jen asi 20 až 30 % emisí CO₂ oproti klasickým vozům.
Mnoho plug-in hybridů v reálném provozu neplní laboratorní předpoklady. Řidiči je často nenabíjejí, takže většinu času spalují benzín, což výrazně snižuje jejich ekologickou výhodu.
Navíc jsou plug-in hybridy kvůli kombinovanému pohonu těžší, složitější a servisně náročnější. V důsledku toho často spotřebují víc paliva, než udává výrobce v testovacích cyklech.

Elektromobily čelí mýtům, ale data jsou jasná
Častým argumentem odpůrců EV je vyšší uhlíková stopa při výrobě. Je pravda, že výroba elektromobilu vypustí asi o 40 % víc emisí než u benzínového auta.
Tato „emisní ztráta“ se však rychle smaže – průměrný řidič ji dorovná za přibližně 17 000 km, což většina lidí ujede za rok či dva. Poté už je EV výrazně čistší.
Studie navíc počítá s celým životním cyklem auta – od výroby přes provoz, spotřebu energie a údržbu až po recyklaci. A i s tímto pohledem elektromobil jasně vítězí nad klasickými spalovacími vozy.
Zdroje:
- autorský text / Elektrickevozy.cz
- ICCT
Autor článku

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.
Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.