Elektromobily jsou teď ještě ekologičtější. Hybridy přestávají dávat smysl

Diana Křížová
Elektromobil Citroën ë-C3 | foto: Citroën
Elektromobil Citroën ë-C3 | foto: Citroën

Elektromobily vypouští o 73 % méně emisí než benzínová auta, a to i se započtením výroby baterií. Nejnovější studie ICCT rozbíjí zažité mýty o EV.

Elektromobily výrazně předstihly spalovací auta

Nová studie ICCT ukazuje, že elektromobily prodávané v Evropě dnes produkují o 73 % méně emisí skleníkových plynů než klasické vozy na benzín. A to i včetně výroby baterií a recyklace.

Tato změna je výrazným skokem oproti roku 2021, kdy rozdíl činil „pouze“ 59 %. Díky tomu se elektromobily stávají stále silnějším nástrojem pro boj s emisemi v dopravě.

Zatímco hybridy a plug-in hybridy ztrácejí dech, plně elektrická auta utíkají konkurenci. V technickém ohledu dosahují vyšší účinnosti díky optimalizaci řízení energie a efektivnímu využití regenerativního brzdění – lépe tak odpovídají na přísnější klimatické cíle.

Nabíjení elektromobilu | foto: ČEZ
Nabíjení elektromobilu | foto: ČEZ

Energie z obnovitelných zdrojů vše mění

Jedním z hlavních důvodů, proč jsou EV stále zelenější, je rychlá změna složení evropské energetiky. Do roku 2025 má 56 % elektřiny pocházet z obnovitelných zdrojů energie.

A to je teprve začátek – do roku 2045 by mohl podíl obnovitelné energie narůst až na 86 %. A protože životnost vozidel přesahuje 15 let, jejich přínos bude růst. Auta zakoupená dnes tak budou postupně jezdit na stále čistší elektřinu.

Naopak benzinové a dieselové motory budou i nadále závislé na ropných palivech. Alternativy jako syntetická e-paliva jsou zatím příliš drahé a technologicky neefektivní.

Obnovitelné zdroje energie | foto: IEA
Obnovitelné zdroje energie | foto: IEA

Hybridy nenaplňují očekávání

Plug-in hybridy a běžné hybridy sice snižují emise, ale jen částečně. Podle aktuálních dat ušetří během celého životního cyklu jen asi 20 až 30 % emisí CO₂ oproti klasickým vozům.

Mnoho plug-in hybridů v reálném provozu neplní laboratorní předpoklady. Řidiči je často nenabíjejí, takže většinu času spalují benzín, což výrazně snižuje jejich ekologickou výhodu.

Navíc jsou plug-in hybridy kvůli kombinovanému pohonu těžší, složitější a servisně náročnější. V důsledku toho často spotřebují víc paliva, než udává výrobce v testovacích cyklech.

Volkswagen Golf eHybrid (2024) | foto: Volkswagen
Volkswagen Golf eHybrid (2024) | foto: Volkswagen

Elektromobily čelí mýtům, ale data jsou jasná

Častým argumentem odpůrců EV je vyšší uhlíková stopa při výrobě. Je pravda, že výroba elektromobilu vypustí asi o 40 % víc emisí než u benzínového auta.

Tato „emisní ztráta“ se však rychle smaže – průměrný řidič ji dorovná za přibližně 17 000 km, což většina lidí ujede za rok či dva. Poté už je EV výrazně čistší.

Studie navíc počítá s celým životním cyklem auta – od výroby přes provoz, spotřebu energie a údržbu až po recyklaci. A i s tímto pohledem elektromobil jasně vítězí nad klasickými spalovacími vozy.

Zdroje:

  • autorský text / Elektrickevozy.cz
  • ICCT

Autor článku

Diana Křížová - Redaktor

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.


Komentáře


Nejnovější články