Elektromobilů je prý v Praze moc, tak končí parkování zdarma. Jenže je jich jen 1 %

Michaela Kadlecová
Parkování elektromobilů v garážích bude mít jasnější pravidla
Parkování elektromobilů v garážích bude mít jasnější pravidla

Jen do konce roku mají v Praze elektromobily parkování zdarma a jedním z hlavních důvodů mělo být to, že jich přibývá jako hub po dešti. To je sice pravda, protože v Praze a ve Středočeském kraji jich je registrovaných nejvíce, ovšem v celkovém počtu všech registrovaných aut jsou elektromobily stále v menšině. V Praze mají jen asi 1% podíl.

Elektromobilů je nejvíce v Praze, ale podíl je směšný

„Celkový počet aut registrovaných v Praze je cca 1,3 milionu, čistě bezemisních je 15 000, tedy něco málo přes jedno procento všech vozidel v Praze,“ dosvědčuje Jan Chabr, předseda výboru pro energetiku hl. města Prahy. Podíl alternativních paliv je i přes nárůst stále minimální.

Na alternativní pohon je přes 3 % aut

Podle dopravní ročenky Technické správy komunikací je po benzínu druhým nejčastějším pohonem nafta. Aut s alternativním pohonem, tedy včetně LPG, hybridů atd. je 3,32 procenta. Zároveň se meziročně zvětšily rozměry automobilů. V loňském roce v metropoli přibylo meziročně 43 975 aut na více než 1,3 milionu aut celkově. Většina jsou osobní automobily.

Rychlonabíjecí stanice se setrvačníkem Chakratec, Praha, Letňany
Rychlonabíjecí stanice se setrvačníkem Chakratec, Praha, Letňany

Poroste počet nabíječek

V Praze by mohlo v letech 2025 až 2027 vyrůst až 1 500 nabíjecích stanic pro elektromobily, které mají fungovat jako náhrada domácího nabíjení pro obyvatele Prahy, kteří nemají možnost nabíjení elektromobilů v místě svého bydliště. „Naším cílem je zpřístupnit elektromobilitu všem, aby nezůstala výsadou pouze pro lidi s vlastní garáží,“ říká náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Praha již aktuálně masivně investuje do nabíjecí infrastruktury, a tyto investice nyní díky využití evropských dotací ještě navýšíme. Smyslem rozvoje veřejně přístupných dobíjecích stanic a podpory elektromobility obecně je zlepšení kvality životního prostředí prostřednictvím snížení emisí a hluku ze silniční dopravy,“ uvedl dále Zdeněk Hřib.

V zónách placeného stání za méně

Elektromobilitu proto hodláme dále podporovat i dalšími cestami, např. v nově připravované reformě zón placeného státní by měly mít elektromobily zvýhodněnou cenu některých celoměstských parkovacích oprávnění a samozřejmě budou mít vyhrazená místa u elektronabíječek,“ dodává Hřib.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Michaela Kadlecová - Redaktor

Psaní se věnuji už dlouhá léta, nejvíce mě zajímají nejnovější technologie. Začínala jsem jako IT redaktorka, postupně se přesunula i do oblasti elektromobility a energetiky, kde se právě teď děje mnoho zajímavého.


Komentáře


Nejnovější články