Elektromobil po vzoru IKEA. Švédové mají jednoduše geniální řešení

  • Malý elektromobil má zajistit udržitelnou městskou mobilitu
  • Do zemí prodeje se má vůz odesílat v rozebraném stavu
  • Složení proběhne až „na místě“
Městský elektromobil Luvly O

Městský elektromobil Luvly O | foto: Luvly

Luvly je švédská společnost zabývající se výrobou malých městských automobilů. Firma nyní vyvíjí elektromobil, který chce distribuovat po celém světě podobně, jako jiná slavná švédská značka na poli nábytku.

Luvly O je stvořený pro město

Firma Luvly odvozuje svůj název od LUV neboli Light Urban Vehicle, což naprosto vystihuje zaměření firmy na výrobu malých automobilů určených do měst. Cílem prvního vozidla firmy, které se na trhu objeví pod značkou Luvly O, je splňovat veškeré požadavky městského motoristy s vynikajícím poměrem ceny a výkonu. Vozítko váží pouhých 380 kg, tedy přibližně pětinu hmotnosti běžného osobního automobilu.

Díky nízké hmotnosti má čtyřkolka vynikající efektivitu a spotřebu energie na hranici 60 Wh/km. To je asi dvakrát až čtyřikrát méně než u „plnohodnotných elektromobilů“. Z tohoto důvodu stačí  malému vozítku podstatně menší baterie s kapacitou pouhých 6,4 kWh. Baterie je navíc rozdělena na dvě samostatné jednotky o hmotnosti 15 kg, které jsou vyjímatelné. To je výhodné především ve chvíli, kdy nemáte k dispozici nabíjecí místo. Baterie stačí vzít do bytu a nabít je doma.

Malá baterie je nabitá velice rychle. Na běžné zásuvce 220 až 230 V by se každá jednotka měla nabíjet přibližně hodinu. Navíc nejsou zapotřebí žádné speciální nabíječky ani vysokonapěťové zásuvky. Díky rychlosti nabíjení a potenciální možnosti rychlé výměny baterií má vozítko potenciál pro využití v městských systémech sdílení vozidel.

Městský elektromobil Luvly O

Městský elektromobil Luvly O | foto: Luvly


Čtěte také: IKEA na to zase jednou kápla. Zboží doručuje na solárních elektrokolech


Malý, ale bezpečný?

Navzdory malé velikosti má vůz dostatečný výkon potřebný pro plnění úkolů uvnitř měst, píše server Electrek. Maximální rychlost 90 km/h by měla stačit i pro rychlejší městské okruhy. Do kufru se vejde 267 litrů nákladu, což by mělo postačit jak pro běžný nákup, tak pro převoz sportovního vybavení. Malá auta jsou velmi často považována za méně bezpečná, a to především kvůli nadměrným vozidlům, která ve městech vidíme na každém kroku.

Firma Luvly tvrdí, že menší a pomalejší automobily jsou bezpečnější nejen pro posádku uvnitř vozu, ale také pro pěší účastníky silničního provozu. Bezpečnost při nehodě má zajistit kompozitní skořepina se sendvičovou strukturou a pěnovým materiálem absorbujícím energii. Cena malého elektromobilu by se měla pohybovat okolo 10 000 EUR, tedy v přepočtu 230 tisíc korun.

Promyšlená logistika

Jak říká výrobce, hlavní inovací, kterou se automobilka liší od konkurence, je výrobní a montážní proces, který chce firma licencovat. V budoucnu by se mělo vozítko objevit například ve formě sportovního modelu, malé nákladní dodávky nebo tříkolky. Nejen díky zemi původu, ale spíše vzhledem k výrobním a přepravním metodám se nabízí srovnání s nábytkářským řetězcem IKEA. Namísto výroby vozidel v jedné centrální továrně a jejich expedici coby finálního výrobku zavádí firma proces, který umožňuje přepravu dílů v co nejjednodušším balení.

Na rozdíl od IKEA nebude automobily montovat koncový uživatel, ale přeprava v „plochém balení“ umožňuje, aby se do přepravního kontejneru vešly díly pro výrobu až 20 vozů na rozdíl od jednoho až čtyř smontovaných vozů standardní velikosti v kontejneru. O výrobu se následně postarají malé továrny v cílových destinacích. Takové závody zaberou menší plochu a jejich kapitálové výdaje budou mnohem nižší. I když má značka v Evropě tvrdou konkurenci ze strany zavedených automobilek jako Citroen nebo Renault, společnost věří, že inovativní technologie bude mít úspěch. Na trhu je dostatek prostoru pro růst segmentu malých městských vozidel.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Elektromobil po vzoru IKEA. Švédové mají jednoduše geniální řešení

  • Malý elektromobil má zajistit udržitelnou městskou mobilitu
  • Do zemí prodeje se má vůz odesílat v rozebraném stavu
  • Složení proběhne až „na místě“
Městský elektromobil Luvly O

Městský elektromobil Luvly O | foto: Luvly

Luvly je švédská společnost zabývající se výrobou malých městských automobilů. Firma nyní vyvíjí elektromobil, který chce distribuovat po celém světě podobně, jako jiná slavná švédská značka na poli nábytku.

Luvly O je stvořený pro město

Firma Luvly odvozuje svůj název od LUV neboli Light Urban Vehicle, což naprosto vystihuje zaměření firmy na výrobu malých automobilů určených do měst. Cílem prvního vozidla firmy, které se na trhu objeví pod značkou Luvly O, je splňovat veškeré požadavky městského motoristy s vynikajícím poměrem ceny a výkonu. Vozítko váží pouhých 380 kg, tedy přibližně pětinu hmotnosti běžného osobního automobilu.

Díky nízké hmotnosti má čtyřkolka vynikající efektivitu a spotřebu energie na hranici 60 Wh/km. To je asi dvakrát až čtyřikrát méně než u „plnohodnotných elektromobilů“. Z tohoto důvodu stačí  malému vozítku podstatně menší baterie s kapacitou pouhých 6,4 kWh. Baterie je navíc rozdělena na dvě samostatné jednotky o hmotnosti 15 kg, které jsou vyjímatelné. To je výhodné především ve chvíli, kdy nemáte k dispozici nabíjecí místo. Baterie stačí vzít do bytu a nabít je doma.

Malá baterie je nabitá velice rychle. Na běžné zásuvce 220 až 230 V by se každá jednotka měla nabíjet přibližně hodinu. Navíc nejsou zapotřebí žádné speciální nabíječky ani vysokonapěťové zásuvky. Díky rychlosti nabíjení a potenciální možnosti rychlé výměny baterií má vozítko potenciál pro využití v městských systémech sdílení vozidel.

Městský elektromobil Luvly O

Městský elektromobil Luvly O | foto: Luvly


Čtěte také: IKEA na to zase jednou kápla. Zboží doručuje na solárních elektrokolech


Malý, ale bezpečný?

Navzdory malé velikosti má vůz dostatečný výkon potřebný pro plnění úkolů uvnitř měst, píše server Electrek. Maximální rychlost 90 km/h by měla stačit i pro rychlejší městské okruhy. Do kufru se vejde 267 litrů nákladu, což by mělo postačit jak pro běžný nákup, tak pro převoz sportovního vybavení. Malá auta jsou velmi často považována za méně bezpečná, a to především kvůli nadměrným vozidlům, která ve městech vidíme na každém kroku.

Firma Luvly tvrdí, že menší a pomalejší automobily jsou bezpečnější nejen pro posádku uvnitř vozu, ale také pro pěší účastníky silničního provozu. Bezpečnost při nehodě má zajistit kompozitní skořepina se sendvičovou strukturou a pěnovým materiálem absorbujícím energii. Cena malého elektromobilu by se měla pohybovat okolo 10 000 EUR, tedy v přepočtu 230 tisíc korun.

Promyšlená logistika

Jak říká výrobce, hlavní inovací, kterou se automobilka liší od konkurence, je výrobní a montážní proces, který chce firma licencovat. V budoucnu by se mělo vozítko objevit například ve formě sportovního modelu, malé nákladní dodávky nebo tříkolky. Nejen díky zemi původu, ale spíše vzhledem k výrobním a přepravním metodám se nabízí srovnání s nábytkářským řetězcem IKEA. Namísto výroby vozidel v jedné centrální továrně a jejich expedici coby finálního výrobku zavádí firma proces, který umožňuje přepravu dílů v co nejjednodušším balení.

Na rozdíl od IKEA nebude automobily montovat koncový uživatel, ale přeprava v „plochém balení“ umožňuje, aby se do přepravního kontejneru vešly díly pro výrobu až 20 vozů na rozdíl od jednoho až čtyř smontovaných vozů standardní velikosti v kontejneru. O výrobu se následně postarají malé továrny v cílových destinacích. Takové závody zaberou menší plochu a jejich kapitálové výdaje budou mnohem nižší. I když má značka v Evropě tvrdou konkurenci ze strany zavedených automobilek jako Citroen nebo Renault, společnost věří, že inovativní technologie bude mít úspěch. Na trhu je dostatek prostoru pro růst segmentu malých městských vozidel.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."