Elektromobil od Rivianu dokáže neskutečné věci. Co takhle launch control na zpátečku?
- Řidič funkci otestoval omylem a příjemné to nebylo
- Naštěstí se nikomu nic nestalo
- Výrobce funkci upraví pouze na pohyb vpřed

Elektrický pickup od Rivianu se řadí mezi nejrychlejší velká vozidla na trhu. Je schopný zrychlení na stovku za pouhé tři sekundy. Tolik síly mu dodává čtveřice elektromotorů produkující neskutečných 835 koňských sil. K ukrocení takové síly už se občas hodí asistent pro rozjezd, tzv. launch control. V pohybu vpřed jej dobře známe, ale už jste jej použili na zpátečku?
Nová disciplína v závodech dozadu? Nikoliv, jen chyba softwaru!
U běžných vozidel by vás nejspíš taková věc ani nenapadla. Vždyť zpátečka je určená k pohodlnému zaparkování vozu a dost. Jenže u bezpřevodových elektromotorů má zpětný chod vlastně stejný potenciál jako ten dopředný. Přesvědčil se o tom závodní jezdec a majitel Rivianu, Daniel Goldburg.
Závodník se chtěl pochlubit svým známým, jak neskutečné zrychlení Rivian R1T má. Aby si to mohli známí zažít na vlastní kůži, naložil je do vozu a připravil se k řízenému rozjezdu pomocí launch control. Jen s tím rozdílem, že zapomněl po vycouvání z příjezdové cesty přeřadit na jízdu vpřed. Po sešlápnutí pedálu byly všichni překvapeni, jakým směrem se vydali a jak obrovská akcelerace byla.

Čtěte také: Rivian má vážný problém! Svolává téměř všechny vyrobené elektromobily
Doma to nezkoušejte
Jelikož se řidič soustředil na rychlé zatavení vozu, nestihl si všimnout ani rychlosti, kterou vůz na zpátečku jel. Podle ujeté dráhy do plného zastavení se dá ale odhadovat krátkodobá rychlost na 48 km/h. Podobné zkušenosti mají i další majitelé stejného vozu, kterým se Goldburg pochlubil ve společné skupině. Jiní zase konstatovali, že rychlost zpětného chodu je elektronicky omezena na 24 km/h.
Jenže pokud plynový pedál sešlápnete s takovou razancí, vůz vystřelí i tak velmi silně. Podle slov Goldburga bylo zrychlení pocitově stejně agresivní jako při pohybu vpřed. Podle všeho se ale jedná o chybu v řídícím softwaru vozidla. I když to vypadá na unikátní funkci, launch control na zpětných chod nepatří a může majitelům způsobit více potíží než užitku. Proto by měl Rivian v dalších aktualizacích funkci upravit a omezit jen při zařazení pohybu vpřed.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.