Výrobci automobilů a média léta říkají, že elektromobily budou levnější, protože ceny baterií trvale klesají a také cena neustále se rozšiřující výroby postupem času klesá.
I když jsou uvedené argumenty pravdivé a pravděpodobně k nim časem dojde, pandemie Covid-19, nedostatek čipů a raketově rostoucí ceny paliv zvýšily poptávku po elektrických automobilech. To způsobilo, alespoň prozatím, opačný efekt a neustále rostoucí ceny.
Generální ředitel Volva Jim Rowan věří, že elektromobily dosáhnou cenové parity se svými spalovacími sourozenci již v roce 2025. Do hry ale vstupuje řada proměnných a v období finanční nejistoty způsobené globální krizí a vysokými cenami paliv se může optimistický odhad snadno změnit. Rowan také řekl, že by se firmy neměly spoléhat na vládní dotace. Musí najít způsob, jak vyrábět elektromobily, které lidé chtějí a mohou si je dovolit.
Z komentářů je možné vyčíst ještě jednu informaci. Spíš než na konstatování neustálého snižování cen baterií se šéf Volva zaměřuje na technologický pokrok a s ním spojenou potřebu nižšího počtu baterií. To dává smysl, protože akumulátory jsou nejdražší součástí elektromobilu.
Čtěte také: Šéf Renaultu nepočítá s cenovou paritou elektromobilů a spalovacích aut. Co řekl?
Volvo nedávno oficiálně představilo sedmimístné elektrické SUV EX90, které má nahradit současnou XC90. Značka v současnosti nabízí jak elektrické crossovery XC40 Recharge, tak C40 Recharge a téměř všechny jeho modely jsou dostupné v různých konfiguracích plug-in hybridních elektrických vozidel (PHEV). Rowan také připomněl “městský” crossover, který Volvo odhalí v roce 2023. Menší elektromobily by měly značce pomoci prodávat vozidla ve větším objemu a tak snižovat jejich ceny.
Chceme-li si udělat představu o tom, jak daleko se musí ceny posunout, proveďme malé srovnání. Aktuální Volvo XC90 začíná na ceně o něco málo přesahující částku 50 000 dolarů. Pokud nebudeme šetřit na vybavení, může stejný vůz stát i hodně přes 70 000 dolarů. Cena dobře vybaveného EX90 vychází na necelých 80 000 dolarů. Závěrem připomeňme, že elektrické varianty využívají v řadě zemí různá finanční zvýhodnění, která jejich ceny uměle, ale ještě více přibližují spalovacím verzím.
Výrobci automobilů a média léta říkají, že elektromobily budou levnější, protože ceny baterií trvale klesají a také cena neustále se rozšiřující výroby postupem času klesá.
I když jsou uvedené argumenty pravdivé a pravděpodobně k nim časem dojde, pandemie Covid-19, nedostatek čipů a raketově rostoucí ceny paliv zvýšily poptávku po elektrických automobilech. To způsobilo, alespoň prozatím, opačný efekt a neustále rostoucí ceny.
Generální ředitel Volva Jim Rowan věří, že elektromobily dosáhnou cenové parity se svými spalovacími sourozenci již v roce 2025. Do hry ale vstupuje řada proměnných a v období finanční nejistoty způsobené globální krizí a vysokými cenami paliv se může optimistický odhad snadno změnit. Rowan také řekl, že by se firmy neměly spoléhat na vládní dotace. Musí najít způsob, jak vyrábět elektromobily, které lidé chtějí a mohou si je dovolit.
Z komentářů je možné vyčíst ještě jednu informaci. Spíš než na konstatování neustálého snižování cen baterií se šéf Volva zaměřuje na technologický pokrok a s ním spojenou potřebu nižšího počtu baterií. To dává smysl, protože akumulátory jsou nejdražší součástí elektromobilu.
Čtěte také: Šéf Renaultu nepočítá s cenovou paritou elektromobilů a spalovacích aut. Co řekl?
Volvo nedávno oficiálně představilo sedmimístné elektrické SUV EX90, které má nahradit současnou XC90. Značka v současnosti nabízí jak elektrické crossovery XC40 Recharge, tak C40 Recharge a téměř všechny jeho modely jsou dostupné v různých konfiguracích plug-in hybridních elektrických vozidel (PHEV). Rowan také připomněl “městský” crossover, který Volvo odhalí v roce 2023. Menší elektromobily by měly značce pomoci prodávat vozidla ve větším objemu a tak snižovat jejich ceny.
Chceme-li si udělat představu o tom, jak daleko se musí ceny posunout, proveďme malé srovnání. Aktuální Volvo XC90 začíná na ceně o něco málo přesahující částku 50 000 dolarů. Pokud nebudeme šetřit na vybavení, může stejný vůz stát i hodně přes 70 000 dolarů. Cena dobře vybaveného EX90 vychází na necelých 80 000 dolarů. Závěrem připomeňme, že elektrické varianty využívají v řadě zemí různá finanční zvýhodnění, která jejich ceny uměle, ale ještě více přibližují spalovacím verzím.