Přeprava na jízdním kole je mnohonásobně úspornější na produkci skleníkových plynů než-li motorová vozidla. Ptáte se, jaké plyny při šlapání vlastně vytváříte? Vy svém vlastním tělem vlastně žádné, ovšem určité studie a pohledy se dívají na zdroj vaší energie v potravě jako na takový zdroj. A ne vždy jde o lichotivé hodnoty. Samozřejmě se můžete odkázat na typ jídla, který vás v danou chvíli pohání.
Evropská cyklistická federace uvádí míru uhlíkové stopy běžného jízdního kola na 5 gramů na ujetý kilometr. Pětileté spalovací vozy produkují na stejné vzdálenosti v průměru 122 gramů. Rozdíl je tedy vlastně neporovnatelný. A přesto vězte, že i tak manuálně poháněné jízdní kolo nevyhrálo v tabulce první místo za nejefektivnější a nejúspornější způsob přepravy.
Ještě méně zatěžující možností je využití elektrokola. Hlavním důvodem prý je, že díky vysoké efektivitě přenosu energie elektrického motoru je jízda efektivnější a lépe zužitkuje vydanou energii. Lidský pohon není natolik efektivní a proto i velká část vaší snahy končí mimo pohon jízdního kola. Důležité je porovnat uhlíkovou stopu v případě energie pro elektrokolo a jídla (mnohdy dováženého z druhého konce světa) pro cyklistu jedoucím na klasickém kole, kde se nevyužívá veškerá energie k pohonu.
Takového názoru je i pedagog Petr Daniš, který se ve vzdělávání zabývá ochranou životního prostřed. Ten sice druhým dechem dodává, že jakýkoliv pohyb je velmi důležitý pro lidské zdraví, přesto se lze nejen po městě přepravovat s lepší efektivitou. Těžko ale říci, zda se dá i samotná výroba takového kola a dobíjení baterie nazývat ekologičtější než u standardního manuálního kola.
Čtěte také: Nejlehčí elektrokolo váží 8,5 kg. Sestrojil ho inženýr z Formule 1 a stojí 300 tisíc
Počet cyklistů se neustále zvyšuje, a to i v Česku. Dříve využívalo jízdní kolo pro cestu do práce i další běžné pojížďky zhruba třetina obyvatel. Podle výsledků průzkumu z roku 2021 se tento počet jen v hlavním městě zvýšil na polovinu. V potaz byly brané jízdy alespoň jednou měsíčně.
Nárůstu pomohlo i velké rozšíření služeb sdílených kol a jejich podpora velkými městy. Často se setkáte s nabídkami, kdy můžete taková kola použít alespoň na 30 minut denně zcela bezplatně. Stačí vám k tomu bezplatná registrace v mobilní aplikaci, která současně slouží jako klíč od jízdního kola.
Tato kola jsou sice v naprosté většině manuální, elektrický pohon nabízí pouze hrstka z nich. Lidé se ale více zabývají svým zdravím i kondicí. Výborným příkladem je například Dánsko. Pokud by míra užití jízdních kol v zemích Evropské unie stoupla na stejnou míru jako v této severské zemi, uhlíková stopa by přirozeně do roku 2050 klesla až o 26 procent.
Přeprava na jízdním kole je mnohonásobně úspornější na produkci skleníkových plynů než-li motorová vozidla. Ptáte se, jaké plyny při šlapání vlastně vytváříte? Vy svém vlastním tělem vlastně žádné, ovšem určité studie a pohledy se dívají na zdroj vaší energie v potravě jako na takový zdroj. A ne vždy jde o lichotivé hodnoty. Samozřejmě se můžete odkázat na typ jídla, který vás v danou chvíli pohání.
Evropská cyklistická federace uvádí míru uhlíkové stopy běžného jízdního kola na 5 gramů na ujetý kilometr. Pětileté spalovací vozy produkují na stejné vzdálenosti v průměru 122 gramů. Rozdíl je tedy vlastně neporovnatelný. A přesto vězte, že i tak manuálně poháněné jízdní kolo nevyhrálo v tabulce první místo za nejefektivnější a nejúspornější způsob přepravy.
Ještě méně zatěžující možností je využití elektrokola. Hlavním důvodem prý je, že díky vysoké efektivitě přenosu energie elektrického motoru je jízda efektivnější a lépe zužitkuje vydanou energii. Lidský pohon není natolik efektivní a proto i velká část vaší snahy končí mimo pohon jízdního kola. Důležité je porovnat uhlíkovou stopu v případě energie pro elektrokolo a jídla (mnohdy dováženého z druhého konce světa) pro cyklistu jedoucím na klasickém kole, kde se nevyužívá veškerá energie k pohonu.
Takového názoru je i pedagog Petr Daniš, který se ve vzdělávání zabývá ochranou životního prostřed. Ten sice druhým dechem dodává, že jakýkoliv pohyb je velmi důležitý pro lidské zdraví, přesto se lze nejen po městě přepravovat s lepší efektivitou. Těžko ale říci, zda se dá i samotná výroba takového kola a dobíjení baterie nazývat ekologičtější než u standardního manuálního kola.
Čtěte také: Nejlehčí elektrokolo váží 8,5 kg. Sestrojil ho inženýr z Formule 1 a stojí 300 tisíc
Počet cyklistů se neustále zvyšuje, a to i v Česku. Dříve využívalo jízdní kolo pro cestu do práce i další běžné pojížďky zhruba třetina obyvatel. Podle výsledků průzkumu z roku 2021 se tento počet jen v hlavním městě zvýšil na polovinu. V potaz byly brané jízdy alespoň jednou měsíčně.
Nárůstu pomohlo i velké rozšíření služeb sdílených kol a jejich podpora velkými městy. Často se setkáte s nabídkami, kdy můžete taková kola použít alespoň na 30 minut denně zcela bezplatně. Stačí vám k tomu bezplatná registrace v mobilní aplikaci, která současně slouží jako klíč od jízdního kola.
Tato kola jsou sice v naprosté většině manuální, elektrický pohon nabízí pouze hrstka z nich. Lidé se ale více zabývají svým zdravím i kondicí. Výborným příkladem je například Dánsko. Pokud by míra užití jízdních kol v zemích Evropské unie stoupla na stejnou míru jako v této severské zemi, uhlíková stopa by přirozeně do roku 2050 klesla až o 26 procent.