10 tipů, jak prodloužit dojezd elektrokola! Znáte je všechny?
- Elektrokolo je skvělým společníkem na delší trasy
- Běžně je možné s asistovaným šlapáním ujet 40-80 kilometrů
- Poradíme, jak se dá chytře prodloužit dojezd elektrokola

Pokud už jezdíte s elektrokolem, pak jistě víte, že jízda je to trochu jiná než na klasickém kole. Příjemná je samozřejmě možnost výpomoci elektromotoru, ať už přímého či pouze asistovaného pohonu, kdy musíte šlapat jako na mopedu, což ovšem dokáže celkem snadno prodloužit celkový dojezd.
Běžně dnes mají elektrická kola dojezd kolem 40 až 80 kilometrů na jedno nabití, přičemž jde právě o asistovaný pohon, kdy to není pouze svezení se jako na elektrické koloběžce, ale musíte dodávat trochu té energie. Elektrokola jsou také často vybavena rekuperací, a tedy při sjezdu z kopce dokážou baterii zase dobíjet.
Jak se dá prodloužit dojezd u elektrokola?
Vše začíná, ještě než se vydáte na výlet. Jde o správný výběr elektrokola, které může mít dojezd běžně kolem 40 až 80 km či u dražších kousků i klidně přes 100 km na jedno nabití. Ale důležitý je také servis a patřičná péče o elektrokolo. A nakonec pak o způsob jízdy, který může také hodně přispět k prodloužení dojezdu.
Čtěte také: Reevo představuje zcela revoluční elektrokolo. Existuje vůbec nějaká konkurence?

Vše začíná už při pořizování bicyklu
Konkrétně je dobré mít bicykl s větší kazetou, protože pak máte víc převodů a můžete tedy šlapat v přesné kadenci, čímž ušetříte zátěži elektromotoru a dojedete pravděpodobně o něco dál. Co se také doporučuje, tak jsou pneumatiky bez duše, které jednak jentak nepíchnete, ale hlavně se dokážou lépe přizpůsobit terénu a tím lépe žehlit a projet případné nerovnosti, aniž by došlo k výraznějším ztrátám energie.
Servis je důležitý
Důležité je samozřejmě také mít správně nahuštěné pneumatiky, protože třeba v terénu pokud budou přehuštěné, tak budete mít nižší přilnavost a vydáte naopak víc energie, tedy vy a vaše baterka v elektrokole. Pokud jde o servis elektrokola, tak platí známé pravidlo, že se má pravidelně mazat řetěz, protože pak vše funguje hladce a lépe.

Možná méně známé, ale neméně důležité je používat odpružení u kol, pokud jej máte k dispozici. Protože jinak zbytečně ztrácíte na nerovnostech a zkracujete si dojezd elektrického kola. Co samozřejmě také platí, tak čím menší zátěž, tím delší dojezd, takže opravdu nevozte napěchovaný batoh se zbytečnostmi.
Jízdou můžete dojezd hodně prodloužit či zkrátit
Nejdůležitější je mít nastavený správný jízdní režim. Pokud tedy jedete někde po rovině, nepoužívejte zbytečně výkonnější sportovní režim a raději šlapejte. Naopak do kopců si přepínejte výkonnější asistenci až v případě, kdy nemáte síly, ne abyste se jenom vezli a bylo to pro vás pohodlné.
Čtěte také: Je pravda, že jízdou na elektrokole spálíte víc kalorií než normální cyklisté?

S tím souvisí další tip, a sice šlapejte v optimální kadenci, což je podle různých měření zhruba 75 šlápnutí za minutu. Určitě se nechcete zbytečně unavit a pro elektromotor je také lepší, když zvolíte vyšší kadenci s nižším převodem na elektrokole, čímž vlastně pomůžete baterce vyrovnat větší extrémy změn.
Stejně jako u aut pak také u elektrokol a dalších vozidel a dopravních prostředků platí, že je dobré se před kopcem rozjet než rekuperovat a využívat pak při jízdě do kopce či po rovině setrvačnost. Pokud můžete, tak si klidně občas i vypněte asistenci elektromotoru úplně. Poslední věcí je pak snažit se jet konstantní rychlostí, ne stylem brzda-plyn.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.