Elektrokola mohou mít naprosto revoluční pohon bez řetězu. Je tohle budoucnost?
- Moderní koncepty jízdních kol nepočítají s přímým přenosem energie
- Místo řetězu a řemene se energie přenáší dráty a kabely
- Může mít „direct drive“ světlou budoucnost?

Od nepaměti se na jízdních kolech pohybujeme díky vlastní síle a v posledním desetiletí také díky elektrické pomoci. V naprosté většině případů se ale naše či elektrická energie přenáší na zadní poháněné kolo pomocí řetezu. Ve výjimečných případech pak pomocí řemene. Některé moderní koncepty se ovšem zbavují mechanického spojení šlapátek a zadního kola a vsází čistě na „digitální“ přenos síly. Jak to funguje a má takový pohon budoucnost?
Řetěz je prý zastaralý, nahradíme jej kabely
Konvenční jízdní kolo, ať manuální či elektrické, používá ke svému pohybu soustavu ozubených kol spojených řetězem. Pro větší pohodlí užívá více velikostí pastorků, které lze podle potřeby přehazovat a získat vždy ideální a co nejvíce efektivní pohon směrem vpřed. Jak ve vozech, tak i v leteckém provozu se ale čím dál více používá i digitální pohon takzvaně „po drátě“. Rozpohybovat kolo páčkou „plynu“ nicméně známe i dnes.
Můžeme si vzít za příklad konkrétní projekt Schaefflerova Free Drive pohonu. Kolo je elektrické, v zadním náboji jej pohání elektromotor jako kterékoliv konvenční elektrokolo. Místo řetězu generuje jezdec šlapáním další energii. Ta poté dává impulz „dozadu“, aby elektromotor začal pohybovat kolem vpřed. Asi si říkáte, proč by se takový systém měl vlastně v praxi využívat. Bez pochyby další elektrické zařízení přinejmenším zvýší hmotnost kola.

Čtěte také: Je lepší jízda na klasickém či elektrickém kole? Výsledky studie vás nepřekvapí
V případě poruchy si musíte zavolat „odtahovku“
Hlavní využití bude zajisté u grafických designérů. Koncepty a modely bez přímého mechanického spojení budou vypadat úžasně a o to více futuristicky. Nabízí se ovšem tedy otázka, zda se v takovém případě nezbavit i šlapátek a nespolehnout se pouze na otočnou rukojeť nebo páčku. Praktické využití by systém mohl mít u nákladních cargo kol, kde je použití dlouhého řetězu méně efektivní, ale i méně bezpečné.
Za jednu z hlavních nevýhod by se dala považovat stoprocentní závislost na funkci všech komponent. Bez přímého spojení středu a poháněného kola se v případě vybité baterie nebo rozbité součásti sami domů nedostanete. U konvenčního kola se i bez elektrického pohonu z místa pohnete, i za cenu vyšší námahy. Opravdu masové použití se tedy nezdá být příliš pravděpodpobné. Mnohem zajímavější se zdá být vyměnit u elektrických kol řetěz za řemen, který je mnohem spolehlivější a méně náročný na údržbu.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.