Je lepší jízda na klasickém či elektrickém kole? Výsledky studie vás nepřekvapí
- Užíváte si více jízdu na běžném kole nebo na elektrickém?
- Jízda s pomocí je prý efektivnější
- Přiměje vás tato studie k výměně pohonu vašeho kola?

Elektrokola, která přidávají k manuálnímu pohonu i komfort a sílu elektrického motoru, se na trhu objevují již přes deset let. Za tu dobu ohromily nejednoho cyklistického nadšence nebo méně zdatné jedince, kteří by na kolo jinak spíše nesedli. Nabízí také zábavnou a alternativní formu osobní přepravy. Nová studie hodnotí oblíbenost těchto baterií poháněných kol a efektivitu spojenou s jejich provozem.
Jízdu na elektrokole si užijete více
Studie byla zveřejněna v posledním vydání Journal of Transport & Health. Její výzkumníci srovnávají tradiční manuální jízdní kola s elektrokoly. V rámci studie nabízeli zájemcům k vyzkoušení oba typy kol na hodinovou projížďku. Výsledkem tohoto testu je, že jezdci při použití kola s elektrickou asistencí vynaložili o 13 % méně energie. Pocitově si navíc více jízdu užili. Míra nadšení prý stoupla o 21 %.
Účastníci byli nejdříve podrobeni testu své maximální výkonnosti, především v oblasti cyklistky. Taktéž jim byla změřena kompozice jejich těla. První částí testu byla jízda na běžném jízdním kole. Následovala stejná hodinová jízda po předem vytyčené trase v místním parku. V průběhu jízd byly účastníkům neustále měřeny hodnoty srdečního tepu a rychlosti jízdy. Na čtyřech předem stanovených místech na trati pak jezdci museli předat informaci o pocitu vynaložené síly.

Čtěte také: Pořádné elektrokolo do terénu? Majitelé Hummeru jej mohou mít „jen“ za 100 tisíc
Zábavná, ale méně sportovní jízda
Po ukončení je čekal rozsáhlejší rozbor jízdy včetně míry zábavnosti, obtížnosti a stavu únavy. Jak již ale nejspíš sami tušíte, misky vah se přiklonily více na stranu elektrokol. I když je z pohledu sportovního výkonu lepší výkon měřitelnější u běžných kol, míra zábavnosti jízdy převažovala u elektrických jízd. Jenže stačí, aby byla jízda zábavnější, i když není tolik fyzicky náročná?
Výsledky studie musíme brát s určitou rezervou. Oslovený vzorek účastníků čítá pouze 15 jedinců. To je velmi malé číslo na to, aby se tyto hodnoty daly vztáhnout na širokou cyklistickou komunitu. Nehledě na to, že mnoho uživatelů e-biků je využívá především jako rychlý, levný a dostupnější způsob městské přepravy. Jedinci s elektromotory do terénu by zase mohli namítat, že se “nadřou” méně než na běžném kole. Vše záleží na zvoleném terénu a míře asistence. Jaký závěr máte ze studie vy? Přesvědčila vás k pořízení elektrokola?
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.









