Rok a půl strávil ve vývoji, nyní se pomalu dostává do masové produkce. Zdánlivě jeden z dalších startupů s revolučním pohonem pro elektrická kola. Jenže tento má skutečně něco do sebe. Se skvělým použitím především u nákladních elektrokol využívá přenosu síly bez použití řetězu. Jak je to možné?
Spoluprací německých firem Schaeffler a Heinzmann vznik pohon Free Drive. Používá moderních principů z automobilů i z leteckého průmyslu pro zjednodušení a zefektivnění pohonu těžkých elektrických kol. Všechna elektrokola jsou vlastně jakýmsi hybridem, když kombinují standardní manuální pohon jezdce s pomocí elektrickým motorem. Němci se tak chtěli zbavit především té mechanické části.
Jezdec tedy stále ještě musí šlapat. Při absenci šlapátek by se už jen těžko dalo dopravnímu prostředku říkat kolo. Co se ovšem změnilo, je absence řetězu, přesmykače a kazety s přehazovačkou k zadního kola. Jezdec šlapáním generuje elektřinu, která je poté kabely dopravena do motoru na zadním kole, kde je přetvořena na kinetickou energii. Přebytečná energie je ukládána do baterií v rámu kola.
Čtěte také: Hříčka techniky. Tohle elektrokolo má brutální dojezd a přitom nic neváží
Nadále tu samozřejmě zůstává možnost jízdní kolo dobíjet ze zásuvky pro okamžité použití energie. Systém není vyvíjen pro nákladní cargo kola, ale dává u nich největší smysl pro využití. U těch dnešních kol je náročnější přenos síly kvůli dlouhým řetězům i omezeném prostoru kvůli úložným plošinám. Přenos energie elektřinou tento problém značně usnadňuje. Navíc více ekologických kol může nahradit dodávky a lehká užitková vozidla u kurýrních a doručovacích služeb mezi depem a koncovými zákazníky.
Výrobci kol se již zapisují do pořadníků pro odběratele. Zájem ve velký a je vcelku jasné proč. Mnoho zájemců mělo možnost si vyzkoušet prototyp již v roce 2021 na veletrhu v Eurobike. Takové elektrokolo už se svým předchůdcům podobá především svým vzhledem, technikou se ale mnohem více přibližuje dvoustopým vozidlům. Pro rekreační jízdy tento systém ale uvidíme spíše jen výjimečně.
Rok a půl strávil ve vývoji, nyní se pomalu dostává do masové produkce. Zdánlivě jeden z dalších startupů s revolučním pohonem pro elektrická kola. Jenže tento má skutečně něco do sebe. Se skvělým použitím především u nákladních elektrokol využívá přenosu síly bez použití řetězu. Jak je to možné?
Spoluprací německých firem Schaeffler a Heinzmann vznik pohon Free Drive. Používá moderních principů z automobilů i z leteckého průmyslu pro zjednodušení a zefektivnění pohonu těžkých elektrických kol. Všechna elektrokola jsou vlastně jakýmsi hybridem, když kombinují standardní manuální pohon jezdce s pomocí elektrickým motorem. Němci se tak chtěli zbavit především té mechanické části.
Jezdec tedy stále ještě musí šlapat. Při absenci šlapátek by se už jen těžko dalo dopravnímu prostředku říkat kolo. Co se ovšem změnilo, je absence řetězu, přesmykače a kazety s přehazovačkou k zadního kola. Jezdec šlapáním generuje elektřinu, která je poté kabely dopravena do motoru na zadním kole, kde je přetvořena na kinetickou energii. Přebytečná energie je ukládána do baterií v rámu kola.
Čtěte také: Hříčka techniky. Tohle elektrokolo má brutální dojezd a přitom nic neváží
Nadále tu samozřejmě zůstává možnost jízdní kolo dobíjet ze zásuvky pro okamžité použití energie. Systém není vyvíjen pro nákladní cargo kola, ale dává u nich největší smysl pro využití. U těch dnešních kol je náročnější přenos síly kvůli dlouhým řetězům i omezeném prostoru kvůli úložným plošinám. Přenos energie elektřinou tento problém značně usnadňuje. Navíc více ekologických kol může nahradit dodávky a lehká užitková vozidla u kurýrních a doručovacích služeb mezi depem a koncovými zákazníky.
Výrobci kol se již zapisují do pořadníků pro odběratele. Zájem ve velký a je vcelku jasné proč. Mnoho zájemců mělo možnost si vyzkoušet prototyp již v roce 2021 na veletrhu v Eurobike. Takové elektrokolo už se svým předchůdcům podobá především svým vzhledem, technikou se ale mnohem více přibližuje dvoustopým vozidlům. Pro rekreační jízdy tento systém ale uvidíme spíše jen výjimečně.