Kdo by neznal systém ABS. Díky němu se výrazně zkracuje brzdná dráha na kluzké vozovce. Ve vozech jej dnes bereme jako samozřejmost. Pár let se také musí montovat na všechny nové motocykly. I zde má protiskluzový brzdový systém velmi důležitou funkci. Kde byste takový systém asi nehledali je sektor elektrokol. I zde ale přichází ke slovu.
Že jste o ABS na kole ještě neslyšeli? Nebojte se, nejste v tom sami. Tým vývojářů společnosti Bosch, který za touto novinkou stojí, vysvětluje, proč je tento pomocník důležitý, a proč jej přenesli i do bicyklového odvětví.
Pro spoustu jezdců je i dnes vrchol techniky, když si pořídí kolo s hydraulickým brzdovým systémem. Díky nim se zlepšilo dávkování brzd a pokud to nebyl vyloženě váš záměr, do smyku se s nimi jen tak nedostanete. Díky stáří této technologie dnes hydraulické brzdy dostanete i na levnějších modelech. Možná byste je pro své běžné vyjížďky ani nepotřebovali, ale výrobci je dnes berou jako určitý standard.
Čtěte také: Revoluce na obzoru? Honbike je geniální elektrokolo, u kterého neřešíte údržbu
Je tomu i proto, že jsou účinnější než obyčejné mechanické brzdy. Zatímco u mechanických systémů si můžete páčky i brzdiče téměř libovolně kombinovat, hydraulické vedení je většinou systémová záležitost a dost určitě i marketingový tah výrobců, aby mohli lépe prodávat i náhradní díly.
Když pak na kolo přidáte baterii, motor, senzory točivého momentu, ovladače a dodatečná vedení, vaše kolo nabere na váze. Zde už se hydraulické systémy rozhodně vyplatí a pomohou k bezpečnějšímu zastavení. Ale s přidanou váhou možná někteří neodhadnou správnou míru síly brzdění a může být zaděláno na malér. A na to právě myslí Bosch.
Čtěte také: Bosch představuje unikátní elektrokolo budoucnosti! Co novinka nabízí?
Prý až třetina nehod cyklistů je způsobena přehnanou silou brzdění, kdy jezdec zablokuje přední kolo a dojde ke srážce nebo pádu. Na obyčejném kole by se jezdec možná stihnul vyhnout, s těžkým elektrokolem ale může být manipulace značně ztížena.
Pokud to vypadá, že se přední kolo zablokuje, jednotka na řídítkách inteligentně upraví tlak v brzdách. Páčka vám tedy jako brzdový pedál “kopat” nejspíš nebude.
Systém funguje i na zadní brzdu. Nemá tak silný účinek jako u přední brzdy, i zde ale může pomoci s lepším brzdným efektem. Podle dat výrobce tento systém dokáže předejít i 30 % nehod. Samotný systém lze pořídit kolem 500 eur (zhruba 12 tisíc korun). Na váze kola pak přidá 800 g. Na elektrokole, které se svojí hmotností lehce přibližuje i 30 kilogramům už je takový příbytek bezvýznamný.
Kdo by neznal systém ABS. Díky němu se výrazně zkracuje brzdná dráha na kluzké vozovce. Ve vozech jej dnes bereme jako samozřejmost. Pár let se také musí montovat na všechny nové motocykly. I zde má protiskluzový brzdový systém velmi důležitou funkci. Kde byste takový systém asi nehledali je sektor elektrokol. I zde ale přichází ke slovu.
Že jste o ABS na kole ještě neslyšeli? Nebojte se, nejste v tom sami. Tým vývojářů společnosti Bosch, který za touto novinkou stojí, vysvětluje, proč je tento pomocník důležitý, a proč jej přenesli i do bicyklového odvětví.
Pro spoustu jezdců je i dnes vrchol techniky, když si pořídí kolo s hydraulickým brzdovým systémem. Díky nim se zlepšilo dávkování brzd a pokud to nebyl vyloženě váš záměr, do smyku se s nimi jen tak nedostanete. Díky stáří této technologie dnes hydraulické brzdy dostanete i na levnějších modelech. Možná byste je pro své běžné vyjížďky ani nepotřebovali, ale výrobci je dnes berou jako určitý standard.
Čtěte také: Revoluce na obzoru? Honbike je geniální elektrokolo, u kterého neřešíte údržbu
Je tomu i proto, že jsou účinnější než obyčejné mechanické brzdy. Zatímco u mechanických systémů si můžete páčky i brzdiče téměř libovolně kombinovat, hydraulické vedení je většinou systémová záležitost a dost určitě i marketingový tah výrobců, aby mohli lépe prodávat i náhradní díly.
Když pak na kolo přidáte baterii, motor, senzory točivého momentu, ovladače a dodatečná vedení, vaše kolo nabere na váze. Zde už se hydraulické systémy rozhodně vyplatí a pomohou k bezpečnějšímu zastavení. Ale s přidanou váhou možná někteří neodhadnou správnou míru síly brzdění a může být zaděláno na malér. A na to právě myslí Bosch.
Čtěte také: Bosch představuje unikátní elektrokolo budoucnosti! Co novinka nabízí?
Prý až třetina nehod cyklistů je způsobena přehnanou silou brzdění, kdy jezdec zablokuje přední kolo a dojde ke srážce nebo pádu. Na obyčejném kole by se jezdec možná stihnul vyhnout, s těžkým elektrokolem ale může být manipulace značně ztížena.
Pokud to vypadá, že se přední kolo zablokuje, jednotka na řídítkách inteligentně upraví tlak v brzdách. Páčka vám tedy jako brzdový pedál “kopat” nejspíš nebude.
Systém funguje i na zadní brzdu. Nemá tak silný účinek jako u přední brzdy, i zde ale může pomoci s lepším brzdným efektem. Podle dat výrobce tento systém dokáže předejít i 30 % nehod. Samotný systém lze pořídit kolem 500 eur (zhruba 12 tisíc korun). Na váze kola pak přidá 800 g. Na elektrokole, které se svojí hmotností lehce přibližuje i 30 kilogramům už je takový příbytek bezvýznamný.