Elektrobusy v pražské MHD: projekt elektrifikace Prahy

Dopravní podnik hl. města Prahy již testuje v běžném provozu různá technická řešení dobíjení elektrobusů, tedy autobusů s plně elektrickým pohonem. A počet elektrifikovaných linek a elektrických busů tak dále narůstá.

Tip: Miliardová zakázka na pražský e-carsharing. Co všechno víme?

Trolejbusy jezdily v Praze od roku 1936 do roku 1972. Jejich současný návrat umožnil jednak rozvoj bateriových technologií, které nejsou tak náročné na budování infrastruktury na trase, ale také velké lákadlo v podobě miliardy korun z evropských dotací, kterou na pořízení elektrobusů vyhradilo ministerstvo pro místní rozvoj. Do roku 2025 mají elektrobusy ve flotilách světových velkoměst tvořit téměř polovinu autobusů.

Statické nabíjení – při stání vozidla

Na linkách 213 (Želivského – Nádraží Uhříněves) a 163 (Želivského – Sídliště Rohožník) je od září 2015 provozován 1 elektrobus s plně elektrickým provozem včetně topení i klimatizace. Nabíjení elektrobusu je kombinací nočního nabíjení v garáži prostřednictvím kabelu a průběžného nabíjení během provozních přestávek v autobusovém obratišti Želivského prostřednictvím pantografového sběrače a dvoupólového trolejového vedení. Elektrická energie je odebírána z napájecí sítě tramvají, což umožní dosahovat optimální ceny za kWh.

Na lince 207 (Staroměstská – Ohrada) – mělo být v druhé půlce roku 2018 provozováno 14 elektrobusů s plně elektrickým provozem včetně topení i klimatizace, nicméně se tak zatím nestalo. Nabíjení elektrobusů bude kombinací nočního nabíjení v garáži a průběžného nabíjení během provozních přestávek v autobusovém obratišti Ohrada, v obou případech prostřednictvím pantografového sběrače a dvoupólového trolejového vedení. Elektrická energie bude odebírána z napájecí sítě tramvají, což umožní dosahovat optimální ceny za kWh.

Na “letištní” lince (Hl. nádraží – Letiště) – bude v roce 2019 nasazeno 6 elektrobusů, které se budou nabíjet průběžně v obou koncových zastávkách. Díky vysokému nabíjecímu výkonu stanice potrvá nabíjení pouze několik minut, cca mezi 4 až 8 minutami. Jedná se o tzv. průběžné čtyřpólové nabíjení (standard OppCharge), které zajistí delší dojezdové vzdálenosti. S technologií mají zkušenosti i jiná evropská města, příkladem může být Hamburg, Stockholm, belgický Namur či Lucembursko. Podle projektového záměru budou pořízeny 12metrové elektrobusy s kapacitou minimálně 32 míst k sezení. Příprava projektu bude trvat nejméně rok, následně bude zahájen pilotní provoz. Předpokládá se nasazení v roce 2019.

Tip: Elektrobusem na letiště. Praha jde cestou šetrných technologií

Dynamické nabíjení – při jízdě vozidla

Na lince 140 (Palmovka – Miškovice, v první etapě v úseku Palmovka – Letňany) – je od letošního roku provozováno 1 vozidlo s dynamickým nabíjením s plně elektrickým provozem včetně topení i klimatizace. Nabíjení elektrobusu probíhá kombinací nabíjení během jízdy prostřednictvím sběračů trolejbusového typu a statického nabíjení v garáži prostřednictví kabelu v autobusovém obratišti Palmovka (v poměru 90 % na baterie a 10 % pod trolejí). Trolej pro dynamické nabíjení je instalována v ulici Prosecká mezi zastávkami Kundratka a Kelerka, aby se otestovaly výhody elektrobusu a možnosti průběžného dobíjení baterií při energeticky nejnáročnějším pohybu – jízdě do prudkého stoupání. Elektrická energie je v uzlu Palmovka odebírána z napájecí sítě tramvají (Dobudka), což umožňuje dosahovat optimální ceny za kWh. V Prosecké ulici je instalovaná mobilní kontejnerová měnírna, která je připojena na síť 22kV.

Přínosy

  • Snížení produkce škodlivých emisí vytvářených při provozu dieselových motorů
  • Snížení hlučnosti v ulicích
  • Využití synergických efektů v rámci DPP (využití stávající napájecí infrastruktury tramvají, využití sdruženého nákupu energie)
  • Modernizace autobusové dopravy

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Elektrobusy v pražské MHD: projekt elektrifikace Prahy

Dopravní podnik hl. města Prahy již testuje v běžném provozu různá technická řešení dobíjení elektrobusů, tedy autobusů s plně elektrickým pohonem. A počet elektrifikovaných linek a elektrických busů tak dále narůstá.

Tip: Miliardová zakázka na pražský e-carsharing. Co všechno víme?

Trolejbusy jezdily v Praze od roku 1936 do roku 1972. Jejich současný návrat umožnil jednak rozvoj bateriových technologií, které nejsou tak náročné na budování infrastruktury na trase, ale také velké lákadlo v podobě miliardy korun z evropských dotací, kterou na pořízení elektrobusů vyhradilo ministerstvo pro místní rozvoj. Do roku 2025 mají elektrobusy ve flotilách světových velkoměst tvořit téměř polovinu autobusů.

Statické nabíjení – při stání vozidla

Na linkách 213 (Želivského – Nádraží Uhříněves) a 163 (Želivského – Sídliště Rohožník) je od září 2015 provozován 1 elektrobus s plně elektrickým provozem včetně topení i klimatizace. Nabíjení elektrobusu je kombinací nočního nabíjení v garáži prostřednictvím kabelu a průběžného nabíjení během provozních přestávek v autobusovém obratišti Želivského prostřednictvím pantografového sběrače a dvoupólového trolejového vedení. Elektrická energie je odebírána z napájecí sítě tramvají, což umožní dosahovat optimální ceny za kWh.

Na lince 207 (Staroměstská – Ohrada) – mělo být v druhé půlce roku 2018 provozováno 14 elektrobusů s plně elektrickým provozem včetně topení i klimatizace, nicméně se tak zatím nestalo. Nabíjení elektrobusů bude kombinací nočního nabíjení v garáži a průběžného nabíjení během provozních přestávek v autobusovém obratišti Ohrada, v obou případech prostřednictvím pantografového sběrače a dvoupólového trolejového vedení. Elektrická energie bude odebírána z napájecí sítě tramvají, což umožní dosahovat optimální ceny za kWh.

Na “letištní” lince (Hl. nádraží – Letiště) – bude v roce 2019 nasazeno 6 elektrobusů, které se budou nabíjet průběžně v obou koncových zastávkách. Díky vysokému nabíjecímu výkonu stanice potrvá nabíjení pouze několik minut, cca mezi 4 až 8 minutami. Jedná se o tzv. průběžné čtyřpólové nabíjení (standard OppCharge), které zajistí delší dojezdové vzdálenosti. S technologií mají zkušenosti i jiná evropská města, příkladem může být Hamburg, Stockholm, belgický Namur či Lucembursko. Podle projektového záměru budou pořízeny 12metrové elektrobusy s kapacitou minimálně 32 míst k sezení. Příprava projektu bude trvat nejméně rok, následně bude zahájen pilotní provoz. Předpokládá se nasazení v roce 2019.

Tip: Elektrobusem na letiště. Praha jde cestou šetrných technologií

Dynamické nabíjení – při jízdě vozidla

Na lince 140 (Palmovka – Miškovice, v první etapě v úseku Palmovka – Letňany) – je od letošního roku provozováno 1 vozidlo s dynamickým nabíjením s plně elektrickým provozem včetně topení i klimatizace. Nabíjení elektrobusu probíhá kombinací nabíjení během jízdy prostřednictvím sběračů trolejbusového typu a statického nabíjení v garáži prostřednictví kabelu v autobusovém obratišti Palmovka (v poměru 90 % na baterie a 10 % pod trolejí). Trolej pro dynamické nabíjení je instalována v ulici Prosecká mezi zastávkami Kundratka a Kelerka, aby se otestovaly výhody elektrobusu a možnosti průběžného dobíjení baterií při energeticky nejnáročnějším pohybu – jízdě do prudkého stoupání. Elektrická energie je v uzlu Palmovka odebírána z napájecí sítě tramvají (Dobudka), což umožňuje dosahovat optimální ceny za kWh. V Prosecké ulici je instalovaná mobilní kontejnerová měnírna, která je připojena na síť 22kV.

Přínosy

  • Snížení produkce škodlivých emisí vytvářených při provozu dieselových motorů
  • Snížení hlučnosti v ulicích
  • Využití synergických efektů v rámci DPP (využití stávající napájecí infrastruktury tramvají, využití sdruženého nákupu energie)
  • Modernizace autobusové dopravy

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."