Cestující na trase z pražského hlavního nádraží na Letiště Václava Havla Praha v budoucnu zažijí tichou jízdu v autobusech na elektrický pohon. Technologie průběžného čtyřpólového nabíjení elektrobusů se bude po vzoru jiných evropských měst testovat nejprve v pilotním provozu. Podobný test probíhá aktuálně například ve švédském Göteborgu.
Na pražském projektu se podílejí Magistrát hl. města, společnosti Operátor ICT, Český Aeroholding, Letiště Praha, Dopravní podnik hl. m. Prahy, České dráhy a Správa železniční dopravní cesty. Jedná se o další unikátní spolupráci městských společností a státních podniků, které jsou připraveny realizovat technologicky vyspělé projekty. Hlavním organizátorem tohoto rozsáhlého pilotního projektu je městská společnost Operátor ICT, jejímž úkolem je mimo jiné koordinovat městské organizace pro realizaci strategických projektů a vizí chytré Prahy do roku 2030. Právě mobilita budoucnosti je jednou z priorit chytré Prahy do roku 2030 a vizi bezemisní expresní linky dnes všechny strany stvrdily ve společném Memorandu o spolupráci.
„Elektrobusy přispívají k ekologické mobilitě, tedy k čistějšímu ovzduší a menšímu hluku ve městě, což je jeden z hlavních cílů naší městské koncepce Smart Prague. Elektrobusy přinesou zejména větší komfort pro cestující, ale i pro samotné řidiče, protože jsou tišší. To nám potvrdili i švédští kolegové, kteří stejnou technologii právě testují. Jsem proto velmi ráda, že se nám dnes podařilo zahájit první krok, abychom mohli tyto autobusy nasadit na expresní lince na letiště. V následujících měsících bude zapotřebí, aby se všechny zapojené organizace domluvily na technických podmínkách tak, aby mohly elektrobusy začít jezdit co nejdříve,“ uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová.
Projekt je nyní na samém počátku. Na základě provedené studie proveditelnosti se počítá s tím, že v rámci testovacího období bude na trase nasazeno šest elektrobusů, které se budou nabíjet průběžně v obou koncových zastávkách. Díky vysokému nabíjecímu výkonu stanice potrvá nabíjení pouze několik minut, cca mezi 4 až 8 minutami.
Expresní linku z hlavního nádraží na letiště využije ročně podle průzkumů Dopravního podniku hl. m. Prahy necelých 800 tisíc pasažérů. Podle prognóz bude však cestujících na letiště přibývat.
Typ elektrobusů, který je pro trasu navržen, má oproti jiným elektrobusům tu výhodu, že vzhledem k opakovanému průběžnému nabíjení potřebuje baterie s menší kapacitou, které jsou menší také rozměrově, a nezabírají tak místo v prostoru pro cestující. Díky ušetřenému místu může elektrobus přepravit více osob a tím snižuje náklady na přepravený kilometr. Podle projektového záměru budou pořízeny 12metrové elektrobusy s kapacitou minimálně 32 míst k sezení.
„Záměr využití elektrobusů na trase z centra Prahy na letiště je krok správným směrem a plně v souladu také s naší politikou trvale udržitelného rozvoje. Již v roce 2012 jsme se připojili k mezinárodní iniciativě Airport Carbon Accreditation, která podporuje provozovatele letišť a jejich partnery ve snaze snížit emise skleníkových plynů. V roce 2016 postoupilo pražské letiště již do třetí úrovně tohoto programu. Ta se vyznačuje aktivním zapojením našich partnerů do snižování uhlíkové stopy. Společně s Letištěm Praha se do této fáze dostalo pouze dalších 18 z celkového počtu přibližně 140 zapojených evropských letišť,“ říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.
S technologií průběžného čtyřpólového nabíjení (standard OppCharge), které zajistí delší dojezdové vzdálenosti, mají zkušenosti i jiná evropská města. Příkladem může být Hamburg, Stockholm, belgický Namur či Lucembursko.
Hlavní přidanou hodnotou elektrobusů je skutečnost, že jsou velmi šetrné k životnímu prostředí. Provoz plánovaných šesti elektrobusů celkově sníží emise CO2 až o 3800 tun. Podle studie proveditelnosti jsou také velmi tiché, oproti dieselovým autobusům vyprodukují až o 84 % méně emisí hluku.
„Nyní začne technické parametry řešit pracovní skupina složená ze všech zapojených stran. Musíme vyřešit zejména infrastrukturu, tedy výstavbu dvou nabíjecích stanic na letišti a na hlavním nádraží. Dále bude nutné vypsat výběrové řízení na nákup elektrobusů. Do budoucna bude výhodné, že bude již postavená infrastruktura, kterou budou moci využít další dopravci a rozšířit tak linky s elektrobusy,“ komentoval projekt Vladimír Zadina, ředitel divize Smart Prague v městské firmě Operátor ICT, která má v Praze na starosti zavádění inovací a projekt koordinuje.
Příprava projektu bude trvat nejméně rok, následně bude zahájen pilotní provoz. Do budoucna se v Praze počítá s postupným rozšiřováním sítě bezemisních linek. Financování elektrobusů a potřebné infrastruktury nabíjecích stanic bude zajišťováno také z Operačního programu Praha – Pól růstu ČR.
Autobusy na elektrický pohon se v metropoli již na některých linkách vyskytují, fungují ale na bázi odlišné nabíjecí technologie.
„Projekty elektrifikace autobusové dopravy DPP dlouhodobě rozvíjí a realizuje, a to zejména s technologií dvoupólového nabíjení (elektrobusy i bateriové trolejbusy), kde lze velmi efektivně využívat synergické efekty se stávající napájecí infrastrukturou tramvají. Samozřejmě vítáme i připravované otestování čtyřpólové nabíjecí technologie a ve smyslu podepsaného Memoranda poskytneme veškerou nezbytnou součinnost,“ potvrdil generální ředitel DPP Martin Gillar.
Cestující na trase z pražského hlavního nádraží na Letiště Václava Havla Praha v budoucnu zažijí tichou jízdu v autobusech na elektrický pohon. Technologie průběžného čtyřpólového nabíjení elektrobusů se bude po vzoru jiných evropských měst testovat nejprve v pilotním provozu. Podobný test probíhá aktuálně například ve švédském Göteborgu.
Na pražském projektu se podílejí Magistrát hl. města, společnosti Operátor ICT, Český Aeroholding, Letiště Praha, Dopravní podnik hl. m. Prahy, České dráhy a Správa železniční dopravní cesty. Jedná se o další unikátní spolupráci městských společností a státních podniků, které jsou připraveny realizovat technologicky vyspělé projekty. Hlavním organizátorem tohoto rozsáhlého pilotního projektu je městská společnost Operátor ICT, jejímž úkolem je mimo jiné koordinovat městské organizace pro realizaci strategických projektů a vizí chytré Prahy do roku 2030. Právě mobilita budoucnosti je jednou z priorit chytré Prahy do roku 2030 a vizi bezemisní expresní linky dnes všechny strany stvrdily ve společném Memorandu o spolupráci.
„Elektrobusy přispívají k ekologické mobilitě, tedy k čistějšímu ovzduší a menšímu hluku ve městě, což je jeden z hlavních cílů naší městské koncepce Smart Prague. Elektrobusy přinesou zejména větší komfort pro cestující, ale i pro samotné řidiče, protože jsou tišší. To nám potvrdili i švédští kolegové, kteří stejnou technologii právě testují. Jsem proto velmi ráda, že se nám dnes podařilo zahájit první krok, abychom mohli tyto autobusy nasadit na expresní lince na letiště. V následujících měsících bude zapotřebí, aby se všechny zapojené organizace domluvily na technických podmínkách tak, aby mohly elektrobusy začít jezdit co nejdříve,“ uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová.
Projekt je nyní na samém počátku. Na základě provedené studie proveditelnosti se počítá s tím, že v rámci testovacího období bude na trase nasazeno šest elektrobusů, které se budou nabíjet průběžně v obou koncových zastávkách. Díky vysokému nabíjecímu výkonu stanice potrvá nabíjení pouze několik minut, cca mezi 4 až 8 minutami.
Expresní linku z hlavního nádraží na letiště využije ročně podle průzkumů Dopravního podniku hl. m. Prahy necelých 800 tisíc pasažérů. Podle prognóz bude však cestujících na letiště přibývat.
Typ elektrobusů, který je pro trasu navržen, má oproti jiným elektrobusům tu výhodu, že vzhledem k opakovanému průběžnému nabíjení potřebuje baterie s menší kapacitou, které jsou menší také rozměrově, a nezabírají tak místo v prostoru pro cestující. Díky ušetřenému místu může elektrobus přepravit více osob a tím snižuje náklady na přepravený kilometr. Podle projektového záměru budou pořízeny 12metrové elektrobusy s kapacitou minimálně 32 míst k sezení.
„Záměr využití elektrobusů na trase z centra Prahy na letiště je krok správným směrem a plně v souladu také s naší politikou trvale udržitelného rozvoje. Již v roce 2012 jsme se připojili k mezinárodní iniciativě Airport Carbon Accreditation, která podporuje provozovatele letišť a jejich partnery ve snaze snížit emise skleníkových plynů. V roce 2016 postoupilo pražské letiště již do třetí úrovně tohoto programu. Ta se vyznačuje aktivním zapojením našich partnerů do snižování uhlíkové stopy. Společně s Letištěm Praha se do této fáze dostalo pouze dalších 18 z celkového počtu přibližně 140 zapojených evropských letišť,“ říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.
S technologií průběžného čtyřpólového nabíjení (standard OppCharge), které zajistí delší dojezdové vzdálenosti, mají zkušenosti i jiná evropská města. Příkladem může být Hamburg, Stockholm, belgický Namur či Lucembursko.
Hlavní přidanou hodnotou elektrobusů je skutečnost, že jsou velmi šetrné k životnímu prostředí. Provoz plánovaných šesti elektrobusů celkově sníží emise CO2 až o 3800 tun. Podle studie proveditelnosti jsou také velmi tiché, oproti dieselovým autobusům vyprodukují až o 84 % méně emisí hluku.
„Nyní začne technické parametry řešit pracovní skupina složená ze všech zapojených stran. Musíme vyřešit zejména infrastrukturu, tedy výstavbu dvou nabíjecích stanic na letišti a na hlavním nádraží. Dále bude nutné vypsat výběrové řízení na nákup elektrobusů. Do budoucna bude výhodné, že bude již postavená infrastruktura, kterou budou moci využít další dopravci a rozšířit tak linky s elektrobusy,“ komentoval projekt Vladimír Zadina, ředitel divize Smart Prague v městské firmě Operátor ICT, která má v Praze na starosti zavádění inovací a projekt koordinuje.
Příprava projektu bude trvat nejméně rok, následně bude zahájen pilotní provoz. Do budoucna se v Praze počítá s postupným rozšiřováním sítě bezemisních linek. Financování elektrobusů a potřebné infrastruktury nabíjecích stanic bude zajišťováno také z Operačního programu Praha – Pól růstu ČR.
Autobusy na elektrický pohon se v metropoli již na některých linkách vyskytují, fungují ale na bázi odlišné nabíjecí technologie.
„Projekty elektrifikace autobusové dopravy DPP dlouhodobě rozvíjí a realizuje, a to zejména s technologií dvoupólového nabíjení (elektrobusy i bateriové trolejbusy), kde lze velmi efektivně využívat synergické efekty se stávající napájecí infrastrukturou tramvají. Samozřejmě vítáme i připravované otestování čtyřpólové nabíjecí technologie a ve smyslu podepsaného Memoranda poskytneme veškerou nezbytnou součinnost,“ potvrdil generální ředitel DPP Martin Gillar.