Ekologická daň u automobilu: Týká se jen některých starších aut a cena je směšná

  • Ekologická daň vybírá poplatky u starších vozidel
  • Zpoplatněné emisní třídy se nezměnily již od roku 2009
  • Vyplatí se hradit eko daň u starých vozidel, kde může dorovnat pořizovací cenu?
Emise výfukových plynů

Výfukové emise, ilustrační

Ekologická daň je u automobilů nástrojem, který má motivovat k přechodu na ekologičtější vozidla. Současné cíle Evropské unie se navíc snaží co nejvíce lidí přesvědčit k přechodu na elektromobily. Jak ale poplatek funguje v praxi? Snižuje skutečně emise a zlepšuje kvalitu ovzduší, nebo je spíše daňovou zátěží pro majitele starších vozů?

Ekologická daň u auta

Daň z vysokých emisí, tzv. ekologická daň u auta, byla v České republice poprvé zavedená v roce 2009. I když se tehdy ještě nemohlo hovořit o cíli přesvědčit majitelé vozidel nastoupit na dráhu elektrického pohonu, rozhodně bylo cílem omezit míru produkce škodlivých emisí již tehdy starých automobilů.

Znění zákona se od té doby vlastně nezměnilo. Týká se osobních dvoustopých vozidel do hmotnosti 3,5 tun, které plní emisní normy EURO 0, EURO 1 a EURO 2. Obecně vzato se tak stále jedná o vozy, které mají své výrobní datum před rokem 2000. Na tuto metodiku se ale při zjišťování nemůžete spoléhat. Ekologická daň je řízená na základě směrnice EKH nebo EHS/ES, kterou najdete ve velkém technickém průkazu vozidla.

Někdy to vlastně nedává moc smysl

Například populární auto pro mladé, dnes již téměř historický Volkswagen Golf třetí generace, splňuje podmínky EURO 3 a proto se u jeho pořízení stále ekologické dani vyhnete. Těžko říci, jestli se provoz takového vozu dnes dá stále považovat za zdraví nezávadné a zda by celý systém ekologické daně neměl projít novou revizí.

Výfuk spalovacího vozu

Výfuk spalovacího vozu, ilustrační


Čtěte také: Elektrokolo je prý ještě ekologičtější, než klasické. Jak je to možné?


Eko daň se platí jen jednou

Pro každou uvedenou třídu se pak hradí jiná výše poplatku. Za vůz splňující pouze kategorii EURO 0 si musí jeho nový majitel připravit částku 10 000 korun. Tu hradí přímo u registrace vozidla. Tento poplatek státu nicméně hradí jen jeho první majitel po zavedení platnosti v roce 2009. Jestliže tedy vůz kupujete od někoho v naší republice, je pravděpodobné, že byl poplatek již uhrazený. Tato skutečnost bývá uvedena i ve velkém technickém průkazu v jeho spodní části mezi dalšími informacemi.

Vozy kategorie EURO 1 jsou zatíženy poplatkem ve výši 5 000 korun, nejmladší exempláře s EURO 2 mají poplatek snížený na 3 000 korun. Všechny vozy, které plní EURO 3 a výše jsou od něj osvobozeny. Stejně tak poplatek neplatí pro registraci motocyklů, historických vozidel nebo paradoxně pro vozy těžší 3,5 tuny. Z pohledu neaktuálnosti zpoplatněných tříd lze na eko daň nahlížet spíše jako na další administrativní poplatek než jako na reálný prostředek s cílem zlepšit čistotu ovzduší.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Ekologická daň u automobilu: Týká se jen některých starších aut a cena je směšná

  • Ekologická daň vybírá poplatky u starších vozidel
  • Zpoplatněné emisní třídy se nezměnily již od roku 2009
  • Vyplatí se hradit eko daň u starých vozidel, kde může dorovnat pořizovací cenu?
Emise výfukových plynů

Výfukové emise, ilustrační

Ekologická daň je u automobilů nástrojem, který má motivovat k přechodu na ekologičtější vozidla. Současné cíle Evropské unie se navíc snaží co nejvíce lidí přesvědčit k přechodu na elektromobily. Jak ale poplatek funguje v praxi? Snižuje skutečně emise a zlepšuje kvalitu ovzduší, nebo je spíše daňovou zátěží pro majitele starších vozů?

Ekologická daň u auta

Daň z vysokých emisí, tzv. ekologická daň u auta, byla v České republice poprvé zavedená v roce 2009. I když se tehdy ještě nemohlo hovořit o cíli přesvědčit majitelé vozidel nastoupit na dráhu elektrického pohonu, rozhodně bylo cílem omezit míru produkce škodlivých emisí již tehdy starých automobilů.

Znění zákona se od té doby vlastně nezměnilo. Týká se osobních dvoustopých vozidel do hmotnosti 3,5 tun, které plní emisní normy EURO 0, EURO 1 a EURO 2. Obecně vzato se tak stále jedná o vozy, které mají své výrobní datum před rokem 2000. Na tuto metodiku se ale při zjišťování nemůžete spoléhat. Ekologická daň je řízená na základě směrnice EKH nebo EHS/ES, kterou najdete ve velkém technickém průkazu vozidla.

Někdy to vlastně nedává moc smysl

Například populární auto pro mladé, dnes již téměř historický Volkswagen Golf třetí generace, splňuje podmínky EURO 3 a proto se u jeho pořízení stále ekologické dani vyhnete. Těžko říci, jestli se provoz takového vozu dnes dá stále považovat za zdraví nezávadné a zda by celý systém ekologické daně neměl projít novou revizí.

Výfuk spalovacího vozu

Výfuk spalovacího vozu, ilustrační


Čtěte také: Elektrokolo je prý ještě ekologičtější, než klasické. Jak je to možné?


Eko daň se platí jen jednou

Pro každou uvedenou třídu se pak hradí jiná výše poplatku. Za vůz splňující pouze kategorii EURO 0 si musí jeho nový majitel připravit částku 10 000 korun. Tu hradí přímo u registrace vozidla. Tento poplatek státu nicméně hradí jen jeho první majitel po zavedení platnosti v roce 2009. Jestliže tedy vůz kupujete od někoho v naší republice, je pravděpodobné, že byl poplatek již uhrazený. Tato skutečnost bývá uvedena i ve velkém technickém průkazu v jeho spodní části mezi dalšími informacemi.

Vozy kategorie EURO 1 jsou zatíženy poplatkem ve výši 5 000 korun, nejmladší exempláře s EURO 2 mají poplatek snížený na 3 000 korun. Všechny vozy, které plní EURO 3 a výše jsou od něj osvobozeny. Stejně tak poplatek neplatí pro registraci motocyklů, historických vozidel nebo paradoxně pro vozy těžší 3,5 tuny. Z pohledu neaktuálnosti zpoplatněných tříd lze na eko daň nahlížet spíše jako na další administrativní poplatek než jako na reálný prostředek s cílem zlepšit čistotu ovzduší.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."