Duální hybridní strategie u Toyoty. Proč u nové C-HR používá odlišné typy baterií?

Luboš Srb

Světové představení nové Toyoty C-HR (2019) proběhlo již před několika týdny a všechny důležité základní informace jsme již napsali, nicméně dnes jsme měli možnost se na auto podívat v centrále české pobočky naživo a zjistit nějaké doplňující zajímavé informace.

Tip: Nová Toyota C-HR přináší silnější hybridní pohon a inovované tvary

Nová Toyota C-HR (2019) zaujme vylepšeným sportovnějím designem a obzvláště pak chytlavou oranžovou speciální barevnou variantou, dále lepší konektivitou s možností využití technologií Android Auto a Apple CarPlay pro modernější připojení smartphonu, či vylepšenými jízdními dojmy díky přepracovanému podvozku.

Asi největším překvapením pro nás bylo, že firma používá odlišné typy baterií a vsází nově na tzv. duální hybridní strategii. O co jde a proč se k tomu Toyota rozhodla?

Pokud jde o duální hybridní strategii, automobilka se rozhodla nabízet novou C-HR rovnou ve dvou výkonnostních hybridních variantách – základní model 1.8 hybrid disponuje celkovým výkonem 122 koní, vyšší model 2.0 hybrid pak přináší celkem 184 koní. Motory jsou odlišné a překvapivě jsou odlišné i baterie.

Zatímco u základního modelu najdeme Li-Ion typ (lithium-ion) s nominálním napětím 207,2 V, kapacitou 3,6 Ah a celkovým počtem 56 modulů, tak u vyššího modelu jsou použity Ni-MH (nikl-metal hydridové) články s nominálním napětím 216 V, kapacitou 6,5 Ah a celkem 180 moduly. Důvody?

Podle českých zástupců společnosti Toyota se nedá říct, že by jeden nebo druhý typ baterie byl jednoznačně lepší. Každý má své pro a proti. Konstruktéři se v případě nového modelu C-HR rozhodli využít oba typy např. z toho důvodu, že u základní 1.8 hybrid varianty je motor lehčí a Li-Ion baterii uložili do přední části auta, čímž nebyl zmenšený zavazadlový prostor (377 l). U vyšší 2.0 hybrid varianty je motor těžší, a tak bylo vhodnější kvůli jízdním vlastnostem použít a umístit těžší Ni-MH baterie do kufru, ačkoliv se tím nepatrně zmenšil zavazadlový prostor (358 l).

Podle Toyoty jsou však Ni-MH baterie v případě použití hybridů lepším řešením, pokud jde např. o odolnost vůči nižším teplotám, nebo odolnost vůči většímu množství cyklů nabíjení. A svou roli zde prý hrál i fakt, že je na trhu nedostatek baterií, a tak přišlo vedení správné rozdělit poptávku mezi oba nabízené nejpoužávanější typy baterií u dnešních elektrických aut.

V této souvislosti je také jistě zajímavé, že Toyota dosud v drtivé většině případů u svých hybridů používající právě Ni-MH baterie začala letos na podzim stavět svou vůbec první továrnu na zpracování lithia, nebo že od začátku roku 2019 spolupracuje s Panasonicem na vývoji nových baterií pro elektromobily. Letos v listopadu se máme konečně dočkat prvního elektromobilu Toyota (který bude nejen pro Olympijské hry nebo pro domácí japonský trh) a pokud se podíváme na dnešní vizi sesterské stáje Lexus, vypadá to, že se máme opravdu na co těšit, co říkáte?


Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, kdy jsem založil první z webových magazínů, Mobilizujeme.cz, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články