Plug-in hybridní pohon nemusí být vždy jen pro zákazníky nudnou a pro automobilky kvůli přísnějším emisním limitům tou nejsnažší cestou k dosažení nižší spotřeby. Inženýři francouzského DS se rozhodli, že s pomocí elektřiny bude jejich nejnovější a technologicky nejvyspělejší vlajková loď DS 7 Crossback E-Tense 4×4 ještě o pořádný kus luxusnější a pohodlnější. Specifikace to sice nedokážou vystihnout, ale jakmile se jednou svezete, možná vás také napadne, že tímhle autem by nepohrdli ani králové! Více prozradí náš dnešní test.
» 3. Jízda na elektřinu, Bezpečnost, Spotřeba, Závěr
U normálních aut chcete, aby nestála moc peněz a zvládla vás co nejlépe a samozřejmě co nejlevněji odvést z bodu A do bodu B. A když to umí něco navíc, tak je to příjemný bonus. Jenže automobil může být více než jen dopravní prostředek a nemusí být “jen normální”. A v takovém případě padají zažité pořádky a konvence. Najednou vám přijde divné, když auto nemá naprosto dokonalý podvozek nebo krásně odhlučněnou kabinu či pohodlné sedačky. A sem přesně patří nové elektrické DS 7 Crossback E-Tense 4×4, které na to jde prostě jinak než ostatní, protože tady rozhodují úplně jiné věci, než je rozum a racionalita. Tady musíte vnímat věci v daleko větším nadhledu a v mnohem širším kontextu.
Když chcete zaujmout, buďte jiní než ostatní. A to se již před lety Citroënu povedlo, když vytvořil koncept luxusního vozu, který následně vedl ke zrodu nové prémiové značky DS. Už na první pohled je jasné, že nové DS 7 je něčím nové, něčím jiné, obzvláště pak v našich končinách. Možná i kvůli neznalosti této značky se pak bude spousta lidí za autem otáčet, jen aby zjistila, kdo že vlastně za tímhle vozem stojí.
Francouzi říkají, že “dé es sedmička” má avantgardního ducha, což znamená něco jako pro danou dobu produkt průkopnický či objevný. A v jistém smyslu jim mohu dát za pravdu. Design s využitím mnoha lesklých a třpytících se povrchů, nebo v interiéru pak využití jednotného kosočtvercového vzoru, který tomu všemu dodává naprostou jedinečnost a eleganci, či v neposlední řadě celkový jízdní projev, to vše tvoří celek, který působí naprosto úchvatně.
DS 7 Crossback E-Tense je vyvedený v moderním až futuristickém stylu, který se však někdy rád nevyvaruje odkazu na doby minulé. Třeba přední Full LED světlomety a zadní 3D LED světlomety nebo dynamické blikače, to je jasné 21. století, které formuje auto do moderního hávu zvenčí. Uvnitř na vás ovšem po každém nastartování vyjede analogový ciferník hodinek B.R.M., který může v kontrastu s moderními technologiemi působit již jako nepatřičný a kýčovitý.
Jinak ovšem nemám moc důvodů cokoliv vytýkat. Díky robustnosti a prostornosti tohoto crossoveru se vám bude krásně nastupovat na vyvýšená sedadla a ani podlaha nenabrala elektrifikací žádné kompromisy. Elektromotory jsou na nápravách a baterie pak pod zadními sedadly, takže prakticky tyhle komponenty neubírají ani kousek z prostoru oproti nelektrickým variantám DS 7. Zavazadlový prostor má 555 litrů a dvojité dno, kde můžete převážet například nabíjecí kabely. Na zadní sedadla se pak vejde klidně i větší člověk, který si může v případě potřeby sedadla elektricky sklopit a získat tak ještě pár centimetrů nad hlavou k dobru.
Přední sedadla jsou pak kapitolou sama o sobě. Kůže či alcantara evokují již na první pohled luxusní dojem, který se vzápětí po usednutí potvrdí. Elektronicky si můžete nastavit sklopení, posun nebo dle přání upravit i tvar kolem bederní páteře. Manuálně si můžete posunout délku sedáku. A vrcholem je pak masážní funkce, kdy si vybíráte hned z několika různých masážních programů a do cíle tak dorazíte maximálně svěží a zrelaxovaní. Samozřejmostí je i funkce paměti pro sedadlo řidiče, to abyste nemuseli neustále s manželkou vše nastavovat zase znovu. Přední sedadla jsou také vyhřívaná a ventilovaná, nechybí ani vyhřívaný volant.
Ruku v ruce s tím vším jde i dokonale odhlučněná kabina, která vám během cesty taktéž dává možnost si odpočinout. O jízdních dojmech ještě bude řeč, ale alespoň ve zkratce je opravdu zajímavé, jak člověk za volantem DS 7 Crossback E-Tense vnímá své okolí o dost jinak. Najednou vám záleží na tom, abyste si udrželi pohodu a klid, nikam se zbytečně nehnali a spíše se kochali výhledem a užívali si skvělé možnosti vozu. Tohle se mi ani v nejvyšších modelech Lexusu či Audi ještě nestalo a bylo to pro mě opravdu velkým a příjemným překvapením.
Pokud bych se měl ale vžít do role člověka, který bude dost možná již předtím z jiných aut zhýčkaný a mohl by při svých výtkách znít dost hnidopišsky, pak bych si u prodejce určitě rýpnul například do zbytečně hlasitého zámku dveří po rozjezdu, který nepůsobí vůbec dobře, nebo také do kufru, který se sice umí sám zavřít elektricky, ale auto dokážete zamknout překvapivě nikoliv tlačítkem na kufru, ale kopnutím nohy pod kufrem. A pak jsem také omylem vyzkoušel rozjetí se s otevřenými dveřmi a co následovalo, bylo snad horší než alarm při výbuchu jaderné elektrárny. Možná přesně tohle jsou maličkosti, které budou zákazníci řešit a které jim budou tak trochu pít krev. Ale pokud se podívají naopak na to, co všechno auto dělá zatraceně dobře, možná jim to nakonec nebude ani tolik vadit.
Ve voze můžete parádně zrelaxovat nejen díky maximálně pohodlným sedadlům, ale přispět se svou trochou dokáže i panoramatické okno, které je navíc ještě otevíratelné, takže pěkně v přírodě můžete klidně nasát vůni lesa. Co je také naprosto bez chyb, je audio Hi-Fi systém Focal Electra hned se 14 reproduktory, který vám kabinu vozu rychle promění v malou koncertní síň. Dost možná i proto si “dé es sedmičku” oblíbil světově proslulý český houslový virtuos, Jaroslav Svěcený. Co také může občas přijít vhod, je dvouzónová klimatizace nebo možnost nastavit si větráky manuálně i u zadních sedadel, aniž byste museli prosit někoho před vámi.
S čím jsem první dny u DS 7 Crossback E-Tense hodně bojoval, byl infotainment. Digitální 12,3palcový přístrojový panel za volantem je přehledný a žít bych s ním asi dokázal, ale středový 12palcový dotykový displej už by potřeboval trochu vylepšit. Vejde se na něj sice hodně informací, ale vše od grafiky až po animaci a odezvu systému je nastaveno spíše na efekt než na použitelnost. Nabídky jsou hodně chaotické a neintuitivní, navíc odezva systému by potřebovala pořádně zrychlit. Ale naštěstí je možné k vozu připojit smartphone přes rozhraní Android Auto nebo Apple CarPlay a okamžitě tak vylepšit možnosti infotainmentu od DS nejméně o 100 %. Ještě, kdyby šel telefon připojit za tímto účelem i bez kabelu.
Bezdrátově však můžete telefon s autem spárovat alespoň přes Bluetooth a využít téhle možnosti třeba pro snadné telefonování. Co ovšem považuju za nejdůležitější, je možnost připojit telefon k autu i přes internet pomocí aplikace myDS a tedy klidně z druhého konce světa pak kontrolovat stav nádrže a nabití baterie, dojezdy na palivo a baterii, či ovládat klimatizaci ve voze. Akorát by to mohlo vše reagovat rychleji a ocenil bych také nějaká jízdní data, což umí zatím překvapivě jen neelektrické verze. Ve středové přihrádce pak nechybí ani další moderní technologie, možnost bezdrátového nabíjení smartphonu. A díky čemu jsem pak ještě více zlenivěl, byla takřka dokonalá parkovací kamera včetně parkovacího asistenta. K dispozici jsou totiž záběry jak za vámi, tak i před vámi a díky 360stupňovému obrazu dokonce vidíte vaše auto při parkování z ptačí perspektivy. Samozřejmostí jsou i pípací senzory vzdálenosti. Snad jen kdyby bylo rozlišení kamer alespoň o řád vyšší.
Základem luxusního auta je samozřejmě podvozek. A ten se u DS 7 Crossback E-Tense z tohoto pohledu povedl opravdu na jedničku. Francouzská automobilka totiž využila speciální systém DS Active Scan Suspension, kdy je odpružení řízené elektronicky podle dat, která získává přední kamera z vozovky před vozidlem. Když přichází nějaké nerovnosti a výmoly, upravuje systém nastavení tuhosti tlumičů na každém kole zvlášť pro co nejhladší přejezd. Samozřejmě nepovede se to úplně vždy, ale často zvládne tenhle plug-in hybrid velmi dobře vyžehlit i pověstné české spíše offroadové silnice. Na jízdních vlastnostech vozu už je však znát vyšší hmotnost, která pak například při dobrzdění leckdy způsobí rozhoupání celého auta, a to na to ani nemusíte zrovna dupnout. Že by snad mělo DS choutky stát se low riderem?
Každopádně za volantem, nebo ať už zkrátka sedíte kdekoliv ve voze, se budete cítit většinou maximálně komfortně. Přispívá k tomu nejen speciální podvozek či opravdu povedený interiér, ale také například větší 19palcová kola. O pohon se pak stará čtyřválcový 1,6litrový benzinový motor s výkonem 147 kW a 300 Nm, kterému asistují dva elektromotory s výkonem 81 kW (337 Nm) a 83 kW (166 Nm), tj. vzadu najdeme elektromotor o něco slabší než ten vepředu. Díky elektřině se může DS 7 Crossback E-Tense pochlubit i pohonem všech kol (4×4), avšak jako větší plus zde vidím, že plug-in hybrid dokáže jezdit čistě jen na elektřinu (až 135 km/h) a mít plynulejší a hbitější akceleraci. Celkový výkon celé sestavy je pak 220 kW (300 koní) a 520 Nm, což už může na papíře působit jako trochu příliš, ale jak se říká, proti gustu žádný dišputát.
Pokud s vozem jedete v režimu hybrid, pak mu elektromotory pomáhají k dosažení plynulejších rozjezdů a vlastně krásně vyžehlí to, jak přitom vozidlo s automatickou osmistupňovou převodovkou řadí. Pádla na volantu jsou pak už víceméně jen pro odškrtnutí vlastnosti v katalogu, než že by byly nějak obzvláště potřebné. Ani v případě brzdění spalovacím motorem, protože můžete zapnout intenzivnější rekuperaci a energii tak získávat zpátky do baterii, nikoliv ji pouze ztrácet brzděním. Pokud jezdíte ve městě, pak tím můžete dost ušetřit a hlavně také nemusíte používat dva pedály, ale prakticky jen pedál pro akceleraci, protože vozidlo po sundání nohy začne stejně samo brzdit. Pokud by vám došla baterie, ve městě to rychle zjistíte. Ne, že by bylo hlasitější, ale najednou ucítíte, jak auto řadí a k plynulejším rozjezdům již nepomáhá elektromotor.
Plug-in hybridní DS 7 je právě proto vybaveno funkcí pro snadné dobití baterie benzínem. Můžete si v nastavení auta během jízdy zvolit, že chcete pošetřit energii v baterii na posledních 10 nebo 20 kilometrů, případně šetřit do maxima. Reálně pak můžete baterii dobít třeba během jízdy po dálnici a ve městě pak jet pouze na elektřinu. Nebo ještě lépe, nabít doma ze zásuvky a pak jet po městě jako čistý elektromobil. Při tomto scénáři je jízda nejen že příjemnější a pohodlnější, ale také tím můžete něco málo ušetřit na výdajích za palivo. A stále máte možnost jet v případě potřeby delší vzdálenosti, zhruba kolem 500 kilometrů, a po cestě pak rychle dotankovávat.
Zpátky ale ještě k režimům. Vedle řadicí páky je šikovně umístěný přepínač, kde si můžete zvolit, zda chcete jet čistě na elektřinu, v hybridu, s komfortním nastavením, sport, nebo 4WD alias s pohonem všech kol. Pokud chcete maximální hodnoty deklarované výrobcem, musíte přepnout do režimu sport. Tam pak DS 7 zvládne zrychlit na stovku za 5,9 s a vytáhnout to až na 240 km/h. Po usednutí za volant se vám však vždy aktivuje režim elektromobil, kdy jedete jen čistě na elektřinu z baterie a spalovací motor necháváte vypnutý. A naopak, když v elektrickém režimu sešlápnete a pak ještě prošlápnete pedál u podlahy, dojde automaticky k zapřáhnutí celé hybridní pohonné sestavy a dosažení maximálního zrychlení.
Proto je třeba dávat vždy dobrý pozor a pokud vyrážíte hned z domova na dálnici, tak hned jak už jste za městem a jedete vyšší rychlostí, tak raději přepnout do režimu hybrid, který je úspornější, případně dle chuti komfort či sport, popřípadě 4WD kvůli horšímu počasí (sníh, déšť). Dále je potřeba si uvedomit, že v režimu elektromobil máte maximální rychlost 135 km/h a pouze pohon zadních kol, ačkoliv elektromotory jsou na obou nápravách. Ale zase během rekuperace se využívá pro vyšší účinnost právě obou elektromotorů, takže proto je často docela výhodné a pro snažší brzdění rekuperací zařadit v jakémkoliv jízdním módu nikoliv jen režim D, ale rovnou režim B pro intenzivnější rekuperování.
Pokud jde o dojezd čistě na elektřinu, tak díky 13,2kWh Li-Ion baterii by měl papírově DS 7 Crossback E-Tense zvládnout až 58 km podle normy WLTP. Realita je spíše někde kolem 40 km. Následné nabíjení přes běžnou zásuvku zabere celou noc, s využitím wallboxu (6,6 kW) se čas zkrátí na cca 2 hodiny. Bohužel, rychlonabíjení plug-in hybrid od DS nezvládá, takže nějaké nabíjení na delších cestách prakticky nedává smysl. Co je však výhodou, tak je možnost získat s tímto vozem registrační značku EL a s ní pak například jezdit bez dálniční známky po českých dálnicích nebo parkovat zdarma v barevných zónách po Praze. DS teď navíc ještě ke každému nově zakoupenému elektrickému vozu DS dává na měsíc nabíjení od PRE zdarma a na dalších 11 měsíců pak s možností čerpání omezeného kreditu.
DS se může se svým sedmičkovým modelem pochlubit druhým stupněm autonomního řízení, což sice ještě neznamená, že byste si mohli dát v autě nohy nahorů a nechat se jen vést, ale jde již o schopnost vozu odřídit to za vás třeba na dálnici nebo zkrátka tam, kde jedete v pruhu a nikam neodbočujete. DS Pilot dokáže vůz udržet v jízdním pruhu, samozřejmě přizpůsobovat rychlost dle vozidla jedoucího před vámi včetně možnosti nastavení vzdálenosti mezi auty, či případně zcela zabrzdit, pokud by to bylo potřeba.
Za mě je skvělé, že auto na rozdíl od konkurence umí pracovat i s rozpoznáváním dopravních značek a pokud tak například vyjedete z města, sám autopilot vám navrhne zvednout limit nastavené rychlosti z 50 na 90 km/h. Nicméně stále musíte mít ruce na volantu, protože jinak vám každých asi 20 sekund systém spustí alarm, který vás k tomu donutí, takže jde spíše o další bezpečnostní prvek, než nějaké nahrazování řidiče počítačem. Ale technologie jsou zde již na vysoké úrovni, a to nemluvím jen třeba o sledování mrtvého úhlu, ale třeba o speciální funkci DS Night Vision, která s pomocí infračervené kamery vidí i v noci a rozpoznává tak například chodce či cyklisty až na vzdálenost 100 metrů před vámi, abyste pak dokázali včas zabrzdit nebo se vyhnout.
Spotřebu jsem si tak trochu záměrně nechal až k závěru. Většinou je to totiž to, proč si lidé pořizují plug-in hybridy místo konvenčních aut bez baterky. Jenže u DS to důvod spíše nebude. Když jezdíte s autem, který má spotřebu kolem 10 l/100 km a když na to šlápnete, tak vyletí klidně skoro až k 15 l/100 km, baterie vás prostě nespasí. I samotný systém elektromotorů u DS 7 Crossback E-Tense napovídá, že elektrifikace proběhla kvůli zlepšení pohodlí, nikoliv snižování spotřeby paliva.
Mnohem důležitější tak zde je, že s plug-in hybridem od DS můžete jezdit i jako s elektromobilem, třeba každodenní cesty do práce. A tím si pak nejen dopřát příjemnou a ničím nerušenou jízdu na elektřinu bez zapojení agregátu, ale vlastně i výrazně ušetřit, než kdybyste se stejným vozem projeli tu stejnou trasu pouze na benzín či diesel. Záleží tedy na tom, jestli máte možnost auto dobíjet doma přes noc a pak s ním jezdit většinu času jako s elektromobilem. Pokud ano, tak je lepší volbou než neelektrické sesterské varianty. Pokud ne, je to zbytečné.
DS 7 Crossback E-Tense je ukázkou toho, že budoucnost není ani v elektromobilech a ani pouze v pokračování spalovacích aut, ale v kombinaci obou dvou světů. Pokud chcete maximálně luxusní a prémiový vůz, který ještě není okoukaný a jde si tak nějak svou cestou, aniž by bral ohledy na nějaké konvence, DS je možností. Stejně tak, pokud nechcete kompromisy a nemáte problém s penězi.
U vozu za 1,4 milionu korun, nebo v případě testované vyšší varianty za něco málo přes 1,5 milionu korun, už mohou hnidopichům vadit snad jen některé jmenované maličkosti, ale nic zásadního. Samozřejmě sehnat se dají výhodnější plug-in hybridy, výhodnější luxusní vozy, apod., ale v tomto případě se snaží hrát DS spíše na srdce, než na rozum. Jestli budete hrát hru také nebo ne, už je jen a jen na vás.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Prémiový design | Pomalejší a méně přehledný infotainment |
Luxusní interiér | Vysoká spotřeba při jízdě s vybitou baterií |
Pohodlný podvozek | Nemá rychlonabíjení |
Tichý elektrický pohon a jeho možnosti | |
Vysoká bezpečnost díky asistentům | |
Aplikace do smartphonu |
Plug-in hybridní pohon nemusí být vždy jen pro zákazníky nudnou a pro automobilky kvůli přísnějším emisním limitům tou nejsnažší cestou k dosažení nižší spotřeby. Inženýři francouzského DS se rozhodli, že s pomocí elektřiny bude jejich nejnovější a technologicky nejvyspělejší vlajková loď DS 7 Crossback E-Tense 4×4 ještě o pořádný kus luxusnější a pohodlnější. Specifikace to sice nedokážou vystihnout, ale jakmile se jednou svezete, možná vás také napadne, že tímhle autem by nepohrdli ani králové! Více prozradí náš dnešní test.
» 3. Jízda na elektřinu, Bezpečnost, Spotřeba, Závěr
U normálních aut chcete, aby nestála moc peněz a zvládla vás co nejlépe a samozřejmě co nejlevněji odvést z bodu A do bodu B. A když to umí něco navíc, tak je to příjemný bonus. Jenže automobil může být více než jen dopravní prostředek a nemusí být “jen normální”. A v takovém případě padají zažité pořádky a konvence. Najednou vám přijde divné, když auto nemá naprosto dokonalý podvozek nebo krásně odhlučněnou kabinu či pohodlné sedačky. A sem přesně patří nové elektrické DS 7 Crossback E-Tense 4×4, které na to jde prostě jinak než ostatní, protože tady rozhodují úplně jiné věci, než je rozum a racionalita. Tady musíte vnímat věci v daleko větším nadhledu a v mnohem širším kontextu.
Když chcete zaujmout, buďte jiní než ostatní. A to se již před lety Citroënu povedlo, když vytvořil koncept luxusního vozu, který následně vedl ke zrodu nové prémiové značky DS. Už na první pohled je jasné, že nové DS 7 je něčím nové, něčím jiné, obzvláště pak v našich končinách. Možná i kvůli neznalosti této značky se pak bude spousta lidí za autem otáčet, jen aby zjistila, kdo že vlastně za tímhle vozem stojí.
Francouzi říkají, že “dé es sedmička” má avantgardního ducha, což znamená něco jako pro danou dobu produkt průkopnický či objevný. A v jistém smyslu jim mohu dát za pravdu. Design s využitím mnoha lesklých a třpytících se povrchů, nebo v interiéru pak využití jednotného kosočtvercového vzoru, který tomu všemu dodává naprostou jedinečnost a eleganci, či v neposlední řadě celkový jízdní projev, to vše tvoří celek, který působí naprosto úchvatně.
DS 7 Crossback E-Tense je vyvedený v moderním až futuristickém stylu, který se však někdy rád nevyvaruje odkazu na doby minulé. Třeba přední Full LED světlomety a zadní 3D LED světlomety nebo dynamické blikače, to je jasné 21. století, které formuje auto do moderního hávu zvenčí. Uvnitř na vás ovšem po každém nastartování vyjede analogový ciferník hodinek B.R.M., který může v kontrastu s moderními technologiemi působit již jako nepatřičný a kýčovitý.
Jinak ovšem nemám moc důvodů cokoliv vytýkat. Díky robustnosti a prostornosti tohoto crossoveru se vám bude krásně nastupovat na vyvýšená sedadla a ani podlaha nenabrala elektrifikací žádné kompromisy. Elektromotory jsou na nápravách a baterie pak pod zadními sedadly, takže prakticky tyhle komponenty neubírají ani kousek z prostoru oproti nelektrickým variantám DS 7. Zavazadlový prostor má 555 litrů a dvojité dno, kde můžete převážet například nabíjecí kabely. Na zadní sedadla se pak vejde klidně i větší člověk, který si může v případě potřeby sedadla elektricky sklopit a získat tak ještě pár centimetrů nad hlavou k dobru.
Přední sedadla jsou pak kapitolou sama o sobě. Kůže či alcantara evokují již na první pohled luxusní dojem, který se vzápětí po usednutí potvrdí. Elektronicky si můžete nastavit sklopení, posun nebo dle přání upravit i tvar kolem bederní páteře. Manuálně si můžete posunout délku sedáku. A vrcholem je pak masážní funkce, kdy si vybíráte hned z několika různých masážních programů a do cíle tak dorazíte maximálně svěží a zrelaxovaní. Samozřejmostí je i funkce paměti pro sedadlo řidiče, to abyste nemuseli neustále s manželkou vše nastavovat zase znovu. Přední sedadla jsou také vyhřívaná a ventilovaná, nechybí ani vyhřívaný volant.
Ruku v ruce s tím vším jde i dokonale odhlučněná kabina, která vám během cesty taktéž dává možnost si odpočinout. O jízdních dojmech ještě bude řeč, ale alespoň ve zkratce je opravdu zajímavé, jak člověk za volantem DS 7 Crossback E-Tense vnímá své okolí o dost jinak. Najednou vám záleží na tom, abyste si udrželi pohodu a klid, nikam se zbytečně nehnali a spíše se kochali výhledem a užívali si skvělé možnosti vozu. Tohle se mi ani v nejvyšších modelech Lexusu či Audi ještě nestalo a bylo to pro mě opravdu velkým a příjemným překvapením.
Pokud bych se měl ale vžít do role člověka, který bude dost možná již předtím z jiných aut zhýčkaný a mohl by při svých výtkách znít dost hnidopišsky, pak bych si u prodejce určitě rýpnul například do zbytečně hlasitého zámku dveří po rozjezdu, který nepůsobí vůbec dobře, nebo také do kufru, který se sice umí sám zavřít elektricky, ale auto dokážete zamknout překvapivě nikoliv tlačítkem na kufru, ale kopnutím nohy pod kufrem. A pak jsem také omylem vyzkoušel rozjetí se s otevřenými dveřmi a co následovalo, bylo snad horší než alarm při výbuchu jaderné elektrárny. Možná přesně tohle jsou maličkosti, které budou zákazníci řešit a které jim budou tak trochu pít krev. Ale pokud se podívají naopak na to, co všechno auto dělá zatraceně dobře, možná jim to nakonec nebude ani tolik vadit.
Ve voze můžete parádně zrelaxovat nejen díky maximálně pohodlným sedadlům, ale přispět se svou trochou dokáže i panoramatické okno, které je navíc ještě otevíratelné, takže pěkně v přírodě můžete klidně nasát vůni lesa. Co je také naprosto bez chyb, je audio Hi-Fi systém Focal Electra hned se 14 reproduktory, který vám kabinu vozu rychle promění v malou koncertní síň. Dost možná i proto si “dé es sedmičku” oblíbil světově proslulý český houslový virtuos, Jaroslav Svěcený. Co také může občas přijít vhod, je dvouzónová klimatizace nebo možnost nastavit si větráky manuálně i u zadních sedadel, aniž byste museli prosit někoho před vámi.
S čím jsem první dny u DS 7 Crossback E-Tense hodně bojoval, byl infotainment. Digitální 12,3palcový přístrojový panel za volantem je přehledný a žít bych s ním asi dokázal, ale středový 12palcový dotykový displej už by potřeboval trochu vylepšit. Vejde se na něj sice hodně informací, ale vše od grafiky až po animaci a odezvu systému je nastaveno spíše na efekt než na použitelnost. Nabídky jsou hodně chaotické a neintuitivní, navíc odezva systému by potřebovala pořádně zrychlit. Ale naštěstí je možné k vozu připojit smartphone přes rozhraní Android Auto nebo Apple CarPlay a okamžitě tak vylepšit možnosti infotainmentu od DS nejméně o 100 %. Ještě, kdyby šel telefon připojit za tímto účelem i bez kabelu.
Bezdrátově však můžete telefon s autem spárovat alespoň přes Bluetooth a využít téhle možnosti třeba pro snadné telefonování. Co ovšem považuju za nejdůležitější, je možnost připojit telefon k autu i přes internet pomocí aplikace myDS a tedy klidně z druhého konce světa pak kontrolovat stav nádrže a nabití baterie, dojezdy na palivo a baterii, či ovládat klimatizaci ve voze. Akorát by to mohlo vše reagovat rychleji a ocenil bych také nějaká jízdní data, což umí zatím překvapivě jen neelektrické verze. Ve středové přihrádce pak nechybí ani další moderní technologie, možnost bezdrátového nabíjení smartphonu. A díky čemu jsem pak ještě více zlenivěl, byla takřka dokonalá parkovací kamera včetně parkovacího asistenta. K dispozici jsou totiž záběry jak za vámi, tak i před vámi a díky 360stupňovému obrazu dokonce vidíte vaše auto při parkování z ptačí perspektivy. Samozřejmostí jsou i pípací senzory vzdálenosti. Snad jen kdyby bylo rozlišení kamer alespoň o řád vyšší.
Základem luxusního auta je samozřejmě podvozek. A ten se u DS 7 Crossback E-Tense z tohoto pohledu povedl opravdu na jedničku. Francouzská automobilka totiž využila speciální systém DS Active Scan Suspension, kdy je odpružení řízené elektronicky podle dat, která získává přední kamera z vozovky před vozidlem. Když přichází nějaké nerovnosti a výmoly, upravuje systém nastavení tuhosti tlumičů na každém kole zvlášť pro co nejhladší přejezd. Samozřejmě nepovede se to úplně vždy, ale často zvládne tenhle plug-in hybrid velmi dobře vyžehlit i pověstné české spíše offroadové silnice. Na jízdních vlastnostech vozu už je však znát vyšší hmotnost, která pak například při dobrzdění leckdy způsobí rozhoupání celého auta, a to na to ani nemusíte zrovna dupnout. Že by snad mělo DS choutky stát se low riderem?
Každopádně za volantem, nebo ať už zkrátka sedíte kdekoliv ve voze, se budete cítit většinou maximálně komfortně. Přispívá k tomu nejen speciální podvozek či opravdu povedený interiér, ale také například větší 19palcová kola. O pohon se pak stará čtyřválcový 1,6litrový benzinový motor s výkonem 147 kW a 300 Nm, kterému asistují dva elektromotory s výkonem 81 kW (337 Nm) a 83 kW (166 Nm), tj. vzadu najdeme elektromotor o něco slabší než ten vepředu. Díky elektřině se může DS 7 Crossback E-Tense pochlubit i pohonem všech kol (4×4), avšak jako větší plus zde vidím, že plug-in hybrid dokáže jezdit čistě jen na elektřinu (až 135 km/h) a mít plynulejší a hbitější akceleraci. Celkový výkon celé sestavy je pak 220 kW (300 koní) a 520 Nm, což už může na papíře působit jako trochu příliš, ale jak se říká, proti gustu žádný dišputát.
Pokud s vozem jedete v režimu hybrid, pak mu elektromotory pomáhají k dosažení plynulejších rozjezdů a vlastně krásně vyžehlí to, jak přitom vozidlo s automatickou osmistupňovou převodovkou řadí. Pádla na volantu jsou pak už víceméně jen pro odškrtnutí vlastnosti v katalogu, než že by byly nějak obzvláště potřebné. Ani v případě brzdění spalovacím motorem, protože můžete zapnout intenzivnější rekuperaci a energii tak získávat zpátky do baterii, nikoliv ji pouze ztrácet brzděním. Pokud jezdíte ve městě, pak tím můžete dost ušetřit a hlavně také nemusíte používat dva pedály, ale prakticky jen pedál pro akceleraci, protože vozidlo po sundání nohy začne stejně samo brzdit. Pokud by vám došla baterie, ve městě to rychle zjistíte. Ne, že by bylo hlasitější, ale najednou ucítíte, jak auto řadí a k plynulejším rozjezdům již nepomáhá elektromotor.
Plug-in hybridní DS 7 je právě proto vybaveno funkcí pro snadné dobití baterie benzínem. Můžete si v nastavení auta během jízdy zvolit, že chcete pošetřit energii v baterii na posledních 10 nebo 20 kilometrů, případně šetřit do maxima. Reálně pak můžete baterii dobít třeba během jízdy po dálnici a ve městě pak jet pouze na elektřinu. Nebo ještě lépe, nabít doma ze zásuvky a pak jet po městě jako čistý elektromobil. Při tomto scénáři je jízda nejen že příjemnější a pohodlnější, ale také tím můžete něco málo ušetřit na výdajích za palivo. A stále máte možnost jet v případě potřeby delší vzdálenosti, zhruba kolem 500 kilometrů, a po cestě pak rychle dotankovávat.
Zpátky ale ještě k režimům. Vedle řadicí páky je šikovně umístěný přepínač, kde si můžete zvolit, zda chcete jet čistě na elektřinu, v hybridu, s komfortním nastavením, sport, nebo 4WD alias s pohonem všech kol. Pokud chcete maximální hodnoty deklarované výrobcem, musíte přepnout do režimu sport. Tam pak DS 7 zvládne zrychlit na stovku za 5,9 s a vytáhnout to až na 240 km/h. Po usednutí za volant se vám však vždy aktivuje režim elektromobil, kdy jedete jen čistě na elektřinu z baterie a spalovací motor necháváte vypnutý. A naopak, když v elektrickém režimu sešlápnete a pak ještě prošlápnete pedál u podlahy, dojde automaticky k zapřáhnutí celé hybridní pohonné sestavy a dosažení maximálního zrychlení.
Proto je třeba dávat vždy dobrý pozor a pokud vyrážíte hned z domova na dálnici, tak hned jak už jste za městem a jedete vyšší rychlostí, tak raději přepnout do režimu hybrid, který je úspornější, případně dle chuti komfort či sport, popřípadě 4WD kvůli horšímu počasí (sníh, déšť). Dále je potřeba si uvedomit, že v režimu elektromobil máte maximální rychlost 135 km/h a pouze pohon zadních kol, ačkoliv elektromotory jsou na obou nápravách. Ale zase během rekuperace se využívá pro vyšší účinnost právě obou elektromotorů, takže proto je často docela výhodné a pro snažší brzdění rekuperací zařadit v jakémkoliv jízdním módu nikoliv jen režim D, ale rovnou režim B pro intenzivnější rekuperování.
Pokud jde o dojezd čistě na elektřinu, tak díky 13,2kWh Li-Ion baterii by měl papírově DS 7 Crossback E-Tense zvládnout až 58 km podle normy WLTP. Realita je spíše někde kolem 40 km. Následné nabíjení přes běžnou zásuvku zabere celou noc, s využitím wallboxu (6,6 kW) se čas zkrátí na cca 2 hodiny. Bohužel, rychlonabíjení plug-in hybrid od DS nezvládá, takže nějaké nabíjení na delších cestách prakticky nedává smysl. Co je však výhodou, tak je možnost získat s tímto vozem registrační značku EL a s ní pak například jezdit bez dálniční známky po českých dálnicích nebo parkovat zdarma v barevných zónách po Praze. DS teď navíc ještě ke každému nově zakoupenému elektrickému vozu DS dává na měsíc nabíjení od PRE zdarma a na dalších 11 měsíců pak s možností čerpání omezeného kreditu.
DS se může se svým sedmičkovým modelem pochlubit druhým stupněm autonomního řízení, což sice ještě neznamená, že byste si mohli dát v autě nohy nahorů a nechat se jen vést, ale jde již o schopnost vozu odřídit to za vás třeba na dálnici nebo zkrátka tam, kde jedete v pruhu a nikam neodbočujete. DS Pilot dokáže vůz udržet v jízdním pruhu, samozřejmě přizpůsobovat rychlost dle vozidla jedoucího před vámi včetně možnosti nastavení vzdálenosti mezi auty, či případně zcela zabrzdit, pokud by to bylo potřeba.
Za mě je skvělé, že auto na rozdíl od konkurence umí pracovat i s rozpoznáváním dopravních značek a pokud tak například vyjedete z města, sám autopilot vám navrhne zvednout limit nastavené rychlosti z 50 na 90 km/h. Nicméně stále musíte mít ruce na volantu, protože jinak vám každých asi 20 sekund systém spustí alarm, který vás k tomu donutí, takže jde spíše o další bezpečnostní prvek, než nějaké nahrazování řidiče počítačem. Ale technologie jsou zde již na vysoké úrovni, a to nemluvím jen třeba o sledování mrtvého úhlu, ale třeba o speciální funkci DS Night Vision, která s pomocí infračervené kamery vidí i v noci a rozpoznává tak například chodce či cyklisty až na vzdálenost 100 metrů před vámi, abyste pak dokázali včas zabrzdit nebo se vyhnout.
Spotřebu jsem si tak trochu záměrně nechal až k závěru. Většinou je to totiž to, proč si lidé pořizují plug-in hybridy místo konvenčních aut bez baterky. Jenže u DS to důvod spíše nebude. Když jezdíte s autem, který má spotřebu kolem 10 l/100 km a když na to šlápnete, tak vyletí klidně skoro až k 15 l/100 km, baterie vás prostě nespasí. I samotný systém elektromotorů u DS 7 Crossback E-Tense napovídá, že elektrifikace proběhla kvůli zlepšení pohodlí, nikoliv snižování spotřeby paliva.
Mnohem důležitější tak zde je, že s plug-in hybridem od DS můžete jezdit i jako s elektromobilem, třeba každodenní cesty do práce. A tím si pak nejen dopřát příjemnou a ničím nerušenou jízdu na elektřinu bez zapojení agregátu, ale vlastně i výrazně ušetřit, než kdybyste se stejným vozem projeli tu stejnou trasu pouze na benzín či diesel. Záleží tedy na tom, jestli máte možnost auto dobíjet doma přes noc a pak s ním jezdit většinu času jako s elektromobilem. Pokud ano, tak je lepší volbou než neelektrické sesterské varianty. Pokud ne, je to zbytečné.
DS 7 Crossback E-Tense je ukázkou toho, že budoucnost není ani v elektromobilech a ani pouze v pokračování spalovacích aut, ale v kombinaci obou dvou světů. Pokud chcete maximálně luxusní a prémiový vůz, který ještě není okoukaný a jde si tak nějak svou cestou, aniž by bral ohledy na nějaké konvence, DS je možností. Stejně tak, pokud nechcete kompromisy a nemáte problém s penězi.
U vozu za 1,4 milionu korun, nebo v případě testované vyšší varianty za něco málo přes 1,5 milionu korun, už mohou hnidopichům vadit snad jen některé jmenované maličkosti, ale nic zásadního. Samozřejmě sehnat se dají výhodnější plug-in hybridy, výhodnější luxusní vozy, apod., ale v tomto případě se snaží hrát DS spíše na srdce, než na rozum. Jestli budete hrát hru také nebo ne, už je jen a jen na vás.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Prémiový design | Pomalejší a méně přehledný infotainment |
Luxusní interiér | Vysoká spotřeba při jízdě s vybitou baterií |
Pohodlný podvozek | Nemá rychlonabíjení |
Tichý elektrický pohon a jeho možnosti | |
Vysoká bezpečnost díky asistentům | |
Aplikace do smartphonu |