Už v polovině října skončil aktuální dotační program na pořízení elektromobilů. Vyčleněných 1,95 miliardy korun z programu Záruka elektromobility si rozebrali žadatelé o podporu o rok dříve, než bylo plánované. Sice existují zatím pouze předběžné statistiky, protože některé žádosti se stále zpracovávají, ale i tak z toho z toho vychází zajímavé srovnání popularity značek elektromobilů.
Od spuštění programu do jeho ukončení přijala Národní rozvojová banka celkem 5 907 žádostí o záruku. Podporu již čerpalo 4 581 podnikatelů, dalších 237 žádostí už Národní rozvojová banka schválila a 1033 přijatých žádostí ještě zpracovává. Největší zájem byl o osobní elektromobily kategorie M1, kterých se týkalo 5 946 žádostí. Lehkých užitkových vozů kategorie N1 bylo 191. Tři žádosti se pak týkaly středně těžkých nákladních vozů N2 do 4,25 tuny.
Pokud se jedná o výrobce, tak jestli je někdo vítěz, tak je to americká Tesla s 2593 vozy. Pořadí na dalších místech se může ještě měnit, až Národní rozvojová banka zpracuje zbývající žádosti, ale Teslu už nikdo nesesadí. Na dalších místech už jsou rozdíly minimální a pořadí se může ještě měnit, především mezi druhým až čtvrtým místem. Zatím je na stříbrné pozici Volkswagen (569 vozů), za kterým následuje Volvo (541 vozů). Domácí Škoda za medailovými příčkami zaostává o pouhých 8 podpořených elektromobilů.
Zajímavý pohled je však i na zbytek první desítky. Na šesté místo se za BMW (288 vozů) překvapivě zařadilo čínské MG (277 vozů). Další automobilky si pak vybralo méně než dvě stě zájemců. Sedmý Mercedes-Benz má na svém kontě 182 podpořených elektromobilů, osmý Hyundai 158 a jeho sesterská automobilka Kia 119. Zajímavostí je jihokorejský SsangYong, kterému se podařilo se svým elektrickým SUV Torres EVX dostat na desáté místo. Vybralo si ho 104 zákazníků.
Pokud jste aktuální dotační výzvu nestihli, máte pro tuto chvíli smůlu. Další dotační výzva na pořízení osobních elektromobilů není aktuálně na obzoru. Jak jsme již psali, na řadu by nyní měly přijít bezemisní nákladní vozidla, veřejné dopravní prostředky vlaky s alternativním pohonem. V rámci dotační výzvy, kterou připravuje Ministerstvo životního prostředí, budek dispozici několik miliard korun z nového programu Modernizačního fondu.
„Ministerstvo dopravy zase podporuje výstavbu dobíjecí infrastruktury a nákup bateriových trolejbusů či nízkopodlažních tramvají pro Dopravní podnik hl. města Prahy. Dále Ministerstvo pro místní rozvoj pokrývá nákup elektrobusů, vodíkových autobusů, trolejbusů, tramvají a vozidel na bioplyn pro provozovatele veřejné dopravy na území krajů a obcí. V neposlední řadě MPSV pak vyhlásilo výzvu na nákup nízkoemisních vozidel pro sociální služby,“ uvedl Eduard Muřický, vrchní ředitel sekce hospodářství Ministerstva průmyslu a obchodu.
Už v polovině října skončil aktuální dotační program na pořízení elektromobilů. Vyčleněných 1,95 miliardy korun z programu Záruka elektromobility si rozebrali žadatelé o podporu o rok dříve, než bylo plánované. Sice existují zatím pouze předběžné statistiky, protože některé žádosti se stále zpracovávají, ale i tak z toho z toho vychází zajímavé srovnání popularity značek elektromobilů.
Od spuštění programu do jeho ukončení přijala Národní rozvojová banka celkem 5 907 žádostí o záruku. Podporu již čerpalo 4 581 podnikatelů, dalších 237 žádostí už Národní rozvojová banka schválila a 1033 přijatých žádostí ještě zpracovává. Největší zájem byl o osobní elektromobily kategorie M1, kterých se týkalo 5 946 žádostí. Lehkých užitkových vozů kategorie N1 bylo 191. Tři žádosti se pak týkaly středně těžkých nákladních vozů N2 do 4,25 tuny.
Pokud se jedná o výrobce, tak jestli je někdo vítěz, tak je to americká Tesla s 2593 vozy. Pořadí na dalších místech se může ještě měnit, až Národní rozvojová banka zpracuje zbývající žádosti, ale Teslu už nikdo nesesadí. Na dalších místech už jsou rozdíly minimální a pořadí se může ještě měnit, především mezi druhým až čtvrtým místem. Zatím je na stříbrné pozici Volkswagen (569 vozů), za kterým následuje Volvo (541 vozů). Domácí Škoda za medailovými příčkami zaostává o pouhých 8 podpořených elektromobilů.
Zajímavý pohled je však i na zbytek první desítky. Na šesté místo se za BMW (288 vozů) překvapivě zařadilo čínské MG (277 vozů). Další automobilky si pak vybralo méně než dvě stě zájemců. Sedmý Mercedes-Benz má na svém kontě 182 podpořených elektromobilů, osmý Hyundai 158 a jeho sesterská automobilka Kia 119. Zajímavostí je jihokorejský SsangYong, kterému se podařilo se svým elektrickým SUV Torres EVX dostat na desáté místo. Vybralo si ho 104 zákazníků.
Pokud jste aktuální dotační výzvu nestihli, máte pro tuto chvíli smůlu. Další dotační výzva na pořízení osobních elektromobilů není aktuálně na obzoru. Jak jsme již psali, na řadu by nyní měly přijít bezemisní nákladní vozidla, veřejné dopravní prostředky vlaky s alternativním pohonem. V rámci dotační výzvy, kterou připravuje Ministerstvo životního prostředí, budek dispozici několik miliard korun z nového programu Modernizačního fondu.
„Ministerstvo dopravy zase podporuje výstavbu dobíjecí infrastruktury a nákup bateriových trolejbusů či nízkopodlažních tramvají pro Dopravní podnik hl. města Prahy. Dále Ministerstvo pro místní rozvoj pokrývá nákup elektrobusů, vodíkových autobusů, trolejbusů, tramvají a vozidel na bioplyn pro provozovatele veřejné dopravy na území krajů a obcí. V neposlední řadě MPSV pak vyhlásilo výzvu na nákup nízkoemisních vozidel pro sociální služby,“ uvedl Eduard Muřický, vrchní ředitel sekce hospodářství Ministerstva průmyslu a obchodu.