Dotace na elektromobil 2024: Češi si pořizovali hlavně Tesly, ostatní ostrouhali

Tesla Model Y (2024) test

Tesla Model Y (2024) byla jedním z nejpořizovanějších elektroaut na dotaci | foto: vlastní

Ministerstvo průmyslu a obchodu zveřejnilo výsledky dotačního programu, díky kterému získali podnikatelé podporu pro nákup elektromobilu. Tento dotační program pro velký zájem skončil o rok dříve. V tuto chvíli není plánováno vypsání dalších dotací na pořízení elektrického auta.

Zdroje se vyčerpaly o rok dříve

V pondělí 14. října ve 14:30 ukončila Národní rozvojová banka příjem žádostí v programu Záruka Elektromobilita, ve kterém spolu s Ministerstvem průmyslu a obchodu nabízela záruky k úvěrům na pořízení elektromobilů, vozidel na vodíkový pohon a dobíjecích stanic. Příjem žádostí byl ukončen z důvodu vyčerpání alokovaných zdrojů. Od spuštění programu do jeho ukončení přijala NRB celkem 5 907 žádostí o záruku.

Výzva překonala očekávání

„Výzva překonala naše očekávání. Do 14. října, kdy byl zastaven příjem žádostí, jsme ve spolupráci s NRB evidovali více než 6 100 projektů na nákup vozidel, což je o více než 2 000 vozidel více, než byl závazek vyplývající z Národního plánu obnovy. Podnikatelé rovněž požádali o podporu na instalaci 2 696 dobíjecích stanic,“ uvádí vrchní ředitel sekce hospodářství MPO Eduard Muřický s tím, že v tuto chvíli MPO neplánuje další výzvu na podporu elektromobility pro podnikatele.

Nová Tesla Model 3 (2024) alias Highland test

Interiér nové Tesly Model 3 | foto: vlastní

Připravuje se podpora bezemisních náklaďáků

„Podpora čisté mobility tím však nekončí. Například Ministerstvo životního prostředí připravuje výzvy na nákup bezemisních nákladních vozidel, veřejných dopravních prostředků či vlaků s alternativním pohonem s celkovou alokací několika miliard korun, financovanou z nového programu Modernizačního fondu,“ doplňuje vrchní ředitel Eduard Muřický.

„Ministerstvo dopravy zase podporuje výstavbu dobíjecí infrastruktury a nákup bateriových trolejbusů či nízkopodlažních tramvají pro Dopravní podnik hl. města Prahy. Dále Ministerstvo pro místní rozvoj pokrývá nákup elektrobusů, vodíkových autobusů, trolejbusů, tramvají a vozidel na bioplyn pro provozovatele veřejné dopravy na území krajů a obcí. V neposlední řadě MPSV pak vyhlásilo výzvu na nákup nízkoemisních vozidel pro sociální služby,“ doplňuje Muřický.

Na dotaci bylo pořízeno přes 2 500 vozů Tesla

Mezi žadateli je největší zájem o elektromobily kategorie M1, tedy o osobní vozy. V evidenci NRB jsou žádosti o 5 946 osobních elektromobilů (kategorie M1), 191 užitkových vozů (kategorie N1), tři nákladní vozy (kategorie N2) a 2 696 dobíjecích stanic. Mezi značkami dominuje Tesla, kterou si pořídilo 2 593 žadatelů, s odstupem pak následuje Volkswagen, Volvo a Škoda. Nejedná se však o finální výsledky programu, nadále totiž pokračuje evidence žádostí, které NRB obdržela před ukončením příjmu žádostí.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Dotace na elektromobil 2024: Češi si pořizovali hlavně Tesly, ostatní ostrouhali

Tesla Model Y (2024) test

Tesla Model Y (2024) byla jedním z nejpořizovanějších elektroaut na dotaci | foto: vlastní

Ministerstvo průmyslu a obchodu zveřejnilo výsledky dotačního programu, díky kterému získali podnikatelé podporu pro nákup elektromobilu. Tento dotační program pro velký zájem skončil o rok dříve. V tuto chvíli není plánováno vypsání dalších dotací na pořízení elektrického auta.

Zdroje se vyčerpaly o rok dříve

V pondělí 14. října ve 14:30 ukončila Národní rozvojová banka příjem žádostí v programu Záruka Elektromobilita, ve kterém spolu s Ministerstvem průmyslu a obchodu nabízela záruky k úvěrům na pořízení elektromobilů, vozidel na vodíkový pohon a dobíjecích stanic. Příjem žádostí byl ukončen z důvodu vyčerpání alokovaných zdrojů. Od spuštění programu do jeho ukončení přijala NRB celkem 5 907 žádostí o záruku.

Výzva překonala očekávání

„Výzva překonala naše očekávání. Do 14. října, kdy byl zastaven příjem žádostí, jsme ve spolupráci s NRB evidovali více než 6 100 projektů na nákup vozidel, což je o více než 2 000 vozidel více, než byl závazek vyplývající z Národního plánu obnovy. Podnikatelé rovněž požádali o podporu na instalaci 2 696 dobíjecích stanic,“ uvádí vrchní ředitel sekce hospodářství MPO Eduard Muřický s tím, že v tuto chvíli MPO neplánuje další výzvu na podporu elektromobility pro podnikatele.

Nová Tesla Model 3 (2024) alias Highland test

Interiér nové Tesly Model 3 | foto: vlastní

Připravuje se podpora bezemisních náklaďáků

„Podpora čisté mobility tím však nekončí. Například Ministerstvo životního prostředí připravuje výzvy na nákup bezemisních nákladních vozidel, veřejných dopravních prostředků či vlaků s alternativním pohonem s celkovou alokací několika miliard korun, financovanou z nového programu Modernizačního fondu,“ doplňuje vrchní ředitel Eduard Muřický.

„Ministerstvo dopravy zase podporuje výstavbu dobíjecí infrastruktury a nákup bateriových trolejbusů či nízkopodlažních tramvají pro Dopravní podnik hl. města Prahy. Dále Ministerstvo pro místní rozvoj pokrývá nákup elektrobusů, vodíkových autobusů, trolejbusů, tramvají a vozidel na bioplyn pro provozovatele veřejné dopravy na území krajů a obcí. V neposlední řadě MPSV pak vyhlásilo výzvu na nákup nízkoemisních vozidel pro sociální služby,“ doplňuje Muřický.

Na dotaci bylo pořízeno přes 2 500 vozů Tesla

Mezi žadateli je největší zájem o elektromobily kategorie M1, tedy o osobní vozy. V evidenci NRB jsou žádosti o 5 946 osobních elektromobilů (kategorie M1), 191 užitkových vozů (kategorie N1), tři nákladní vozy (kategorie N2) a 2 696 dobíjecích stanic. Mezi značkami dominuje Tesla, kterou si pořídilo 2 593 žadatelů, s odstupem pak následuje Volkswagen, Volvo a Škoda. Nejedná se však o finální výsledky programu, nadále totiž pokračuje evidence žádostí, které NRB obdržela před ukončením příjmu žádostí.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."