Dojezd 100 km a rychlé nabíjení. První elektromobil Hyundai byl docela použitelný
- Hyundai vstoupil do éry elektromobilů v 90. letech 20. století
- První elektrický Hyundai používal progresivní technologie
- Vzhledem k nízkému dojezdu se elektrická Sonata hodila jen do měst

Jihokorejský automobilový gigant Hyundai se poprvé odhodlal vstoupit na trh elektromobilů v roce 1991, kdy představil svůj první elektromobil, Hyundai Sonata Electric Vehicle (EV). Tento model byl odvážným krokem značky do neprobádané oblasti elektromobility, která začala nabírat na popularitě v souvislosti s rostoucím zájmem o ekologii a udržitelný rozvoj.
Hyundai Sonata EV a její přelomová technologie
Hyundai Sonata EV přišla s řadou inovací, které byly na svou dobu značně progresivní. Vůz byl vybaven nikl-kadmiovými bateriemi, které poskytovaly dojezd až 100 kilometrů na jedno nabití. Maximální rychlost vozu byla 65 km/h, což nebylo zdaleka tolik jako u konvenčních vozů, ale pro městský provoz to bylo dostačující. Jedním z nejzajímavějších prvků byla schopnost nabít baterii na 80 % kapacity za pouhé 3 hodiny, což představovalo významný krok vpřed v oblasti elektromobilů.
Navzdory svým inovacím měla Hyundai Sonata EV také slabiny. Hlavním nedostatkem byla omezená kapacita baterie a nízká maximální rychlost, což omezovalo použitelnost vozu pouze na městské a příměstské oblasti. Také infrastruktura pro nabíjení elektromobilů byla velmi omezená, což ztěžovalo používání vozu na delší trasy.

Čtěte také: První elektromobil od Toyoty se uměl nabíjet v době, kdy to bylo nejlevnější
Konkurence a tržní postavení
V kontextu konkurence se Hyundai Sonata EV potýkala s výzvami od jiných průkopníků v oblasti elektromobilů, jako byl například General Motors s jejich EV1, který byl uveden na trh v roce 1996. EV1 měl lepší výkon a větší dojezd, ale podobně jako Hyundai Sonata EV, i on trpěl nedostatky v oblasti infrastruktury a vysokých nákladů.
Hyundai a budoucnost elektromobility
I když model Hyundai Sonata EV neslavil komerční úspěch, byl důležitým milníkem pro značku a celý automobilový průmysl. Přestože se Hyundai musel vypořádat s technologickými a ekonomickými výzvami, první pokus o elektromobil přinesl cenné zkušenosti, které značka později využila při vývoji modernějších a úspěšnějších modelů, jako je Hyundai Ioniq nebo Kona Electric.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".