Do dvou let baterie zlevní tak, že si elektromobil pořídí každý. Nevěříte?

Tesla 4680, strukturální baterie

Cena výroby baterií klesne až o 50 %

Dlouhodobým cílem výrobců elektrických aut je snížení výrobních nákladů. Stále platí, že nejdražší položkou, kterou navíc výrobci nemohou sami často ovlivnit, je cena baterie. Podle nejnovějšího výzkumu finanční skupiny Goldman Sachs se ale blýská na lepší časy. Předpoklady hlásí, že cena lithiových baterií by mohly výrazně klesnout, a to již během následujících dvou let. Současná cenová politika nepodporuje dostatečně dobrovolný odchod od spalovacích vozidel směrem k elektrickým.

Lithium dosáhlo svého vrcholu a začalo zlevňovat

Aby se tak mohlo stát, musí v první řadě zlevnit výroba a tudíž i cena baterií. V příštích letech bychom měli čím dál častěji sledovat fenomén klesajících cen právě těchto komponent. V loňském roce se cena za jednu kilowatthodinu (kWh) lithium-iontové (Li-Ion) baterie pohybovala kolem 149 dolarů. Výzkum společnosti předpovídá pokles během dvou let až o polovinu na cenu kolem 82 dolarů za kilowatthodinu. Letošní neuzavřený rok zatím vykazuje průměrnou částku 120 dolarů za kWh.

Tato skutečnost má především na území Spojených států otevřít lidem nové brány do světa elektromobilů. Díky předpokládanému snížení ceny se totiž srovnají pořizovací ceny elektromobilů se spalovacími, a to i bez započtení dotací. Prodeje navíc posílí i nové modely s nižší pořizovací cenou. Jedním příkladem, který Goldman Sach zmiňuje, je například Chevy Equinox EV. Tento model se zde prodává za částku zhruba 800 tisíc korun, ale až po započtení státní dotace ve výši 175 tisíc korun. Po poklesu cen baterií se tento vůz obejde i bez dotace nebo lépe, sníží cenu ještě více.

Graf ceny baterií v průběhu desetiletí

Graf ceny baterií v průběhu desetiletí | foto: Goldman Sachs

Nedostatek drahých kovů je zažehnán

Běžné pořizovací ceny jsou v současné době vysoké samy o sobě. Nepomáhá vysoká míra inflace, ani míra úrokových sazeb na úvěrech. I proto si běžní občané nemohou takové vozy dovolit. Lidé se navíc stále nehrnou do nových technologií, které ještě nejsou řádně otestované. S léty ověřenými a funkčními spalovacími vozy tak nemají důvod pro okamžitý přechod. Tato obava v posledních letech výrazně snížila po elektromobilech poptávku. Proto se dle výzkumu do dvou let předpokládá obrat trendu a opětovně zvýšený zájem o lokálně bezemisní vozidla.

Za snížením cen baterií prý stojí dva hlavní pilíře. Pokles má být navíc rychlejší, než se předpokládalo. Jedním z důvodů jsou pokročilé technologické inovace, které umožňují výrobcům produkovat baterie s vyšší kapacitou při nižších cenách. Jelikož se množství vytěžených drahých kovů po několika letech vrátil do běžného stavu, přestala raketově růst i jejich cena. Nynější předpoklady hovoří v pozvolné zlevnění i těchto kriticky důležitých součástí. Ceny drahých kovů by měly postupně klesat až do konce současného desetiletí. V roce 2030 by mohla 1 kWh stát v průměru 64 dolarů. To je třetina ceny z roku 2019.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Do dvou let baterie zlevní tak, že si elektromobil pořídí každý. Nevěříte?

Tesla 4680, strukturální baterie

Cena výroby baterií klesne až o 50 %

Dlouhodobým cílem výrobců elektrických aut je snížení výrobních nákladů. Stále platí, že nejdražší položkou, kterou navíc výrobci nemohou sami často ovlivnit, je cena baterie. Podle nejnovějšího výzkumu finanční skupiny Goldman Sachs se ale blýská na lepší časy. Předpoklady hlásí, že cena lithiových baterií by mohly výrazně klesnout, a to již během následujících dvou let. Současná cenová politika nepodporuje dostatečně dobrovolný odchod od spalovacích vozidel směrem k elektrickým.

Lithium dosáhlo svého vrcholu a začalo zlevňovat

Aby se tak mohlo stát, musí v první řadě zlevnit výroba a tudíž i cena baterií. V příštích letech bychom měli čím dál častěji sledovat fenomén klesajících cen právě těchto komponent. V loňském roce se cena za jednu kilowatthodinu (kWh) lithium-iontové (Li-Ion) baterie pohybovala kolem 149 dolarů. Výzkum společnosti předpovídá pokles během dvou let až o polovinu na cenu kolem 82 dolarů za kilowatthodinu. Letošní neuzavřený rok zatím vykazuje průměrnou částku 120 dolarů za kWh.

Tato skutečnost má především na území Spojených států otevřít lidem nové brány do světa elektromobilů. Díky předpokládanému snížení ceny se totiž srovnají pořizovací ceny elektromobilů se spalovacími, a to i bez započtení dotací. Prodeje navíc posílí i nové modely s nižší pořizovací cenou. Jedním příkladem, který Goldman Sach zmiňuje, je například Chevy Equinox EV. Tento model se zde prodává za částku zhruba 800 tisíc korun, ale až po započtení státní dotace ve výši 175 tisíc korun. Po poklesu cen baterií se tento vůz obejde i bez dotace nebo lépe, sníží cenu ještě více.

Graf ceny baterií v průběhu desetiletí

Graf ceny baterií v průběhu desetiletí | foto: Goldman Sachs

Nedostatek drahých kovů je zažehnán

Běžné pořizovací ceny jsou v současné době vysoké samy o sobě. Nepomáhá vysoká míra inflace, ani míra úrokových sazeb na úvěrech. I proto si běžní občané nemohou takové vozy dovolit. Lidé se navíc stále nehrnou do nových technologií, které ještě nejsou řádně otestované. S léty ověřenými a funkčními spalovacími vozy tak nemají důvod pro okamžitý přechod. Tato obava v posledních letech výrazně snížila po elektromobilech poptávku. Proto se dle výzkumu do dvou let předpokládá obrat trendu a opětovně zvýšený zájem o lokálně bezemisní vozidla.

Za snížením cen baterií prý stojí dva hlavní pilíře. Pokles má být navíc rychlejší, než se předpokládalo. Jedním z důvodů jsou pokročilé technologické inovace, které umožňují výrobcům produkovat baterie s vyšší kapacitou při nižších cenách. Jelikož se množství vytěžených drahých kovů po několika letech vrátil do běžného stavu, přestala raketově růst i jejich cena. Nynější předpoklady hovoří v pozvolné zlevnění i těchto kriticky důležitých součástí. Ceny drahých kovů by měly postupně klesat až do konce současného desetiletí. V roce 2030 by mohla 1 kWh stát v průměru 64 dolarů. To je třetina ceny z roku 2019.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."