Dnešní spalovací auta jsou mnohem ekologičtější než před 20 lety. Co se změnilo?

  • Spalovací auta prošla za posledních 20 let výraznou proměnou
  • Dnes jsou mnohem ekologičtější, ale stále velmi závislá na fosilních palivech
  • Jaké nové technologie se o to zasloužily?
Spalovací auto

Spalovací auto, ilustrační | foto: Volvo

Srovnání ekologického dopadu moderních a starších automobilů, zejména z pohledu emisí CO₂, je důležité téma, které ukazuje, jak se automobilový průmysl vyvíjel v posledních dvou desetiletích. Dnešní vozy se spalovacími motory jsou díky technologickému pokroku mnohem efektivnější než jejich předchůdci z počátku 21. století.

Emise CO2 u nových aut výrazně klesly

Klíčové je, že moderní motory využívají technologie, jako je přímé vstřikování paliva a turbodmychadla, které pomáhají lépe využít energii z paliva. To vede k nižším emisím na kilometr. Zatímco průměrné emise nových vozů v EU dosahují dnes přibližně 95 gramů CO₂ na kilometr, auta vyrobená před 20 lety produkovala zhruba 150 až 200 gramů CO₂ na kilometr.

Pokrok díky technologiím

Významný rozdíl je také v technologiích, které snižují škodlivé emise. Dnešní automobily jsou vybaveny moderními systémy, jako jsou katalyzátory, filtry pevných částic a technologie start-stop, které výrazně snižují nejen emise CO₂, ale také další škodliviny, jako jsou oxidy dusíku (NOₓ) a jemné částice. Naproti tomu auta vyrobená před 20 lety neměla tak pokročilé systémy a jejich schopnost snižovat emise byla mnohem omezenější, byť i tehdy začínala platit první emisní normy, jako byla Euro 3.

Také spotřeba výrazně klesla

Dalším faktorem, který přispívá ke snížení emisí moderních aut, je nižší hmotnost a lepší aerodynamika. Nové materiály a optimalizované konstrukce vozidel snižují odpor vzduchu a celkovou spotřebu paliva. Starší auta z přelomu století byla často těžší a méně aerodynamická, což vedlo k vyšší spotřebě paliva a tedy i vyšším emisím. Průměrná spotřeba moderního vozu je dnes kolem 5 až 7 litrů benzinu na 100 kilometrů, zatímco u starších aut to bylo často 8 až 10 litrů.

Auto se spalovacím motorem

Auto se spalovacím motorem, ilustrační


Čtěte také: Elektromobily mají přednost, o které se moc nemluví. Ujel bych skoro 2 000 km


Starší auta ještě nepatří do železa

Přestože jsou moderní vozy z hlediska emisí na kilometr výrazně šetrnější k životnímu prostředí, je třeba zvážit i celkový ekologický dopad, včetně výroby nového auta. Starší vozy, které stále slouží, mohou být z ekologického hlediska paradoxně přínosné, pokud se zohlední energie a zdroje vynaložené na výrobu nového automobilu. Použití starého auta po delší dobu může snížit ekologickou stopu spojenou s výrobou nového vozu.

Závěrem lze říci, že moderní auta mají díky pokročilé technologii a přísným emisním normám nižší emise CO₂ na kilometr, ale dlouhověkost starších aut a jejich udržování v provozu může hrát roli v celkové ekologické rovnováze. Odpovědnost za nižší emise není pouze v rukou technologických inovací, ale i v tom, jak dlouho dokážeme efektivně využívat auta, která již byla vyrobena.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Dnešní spalovací auta jsou mnohem ekologičtější než před 20 lety. Co se změnilo?

  • Spalovací auta prošla za posledních 20 let výraznou proměnou
  • Dnes jsou mnohem ekologičtější, ale stále velmi závislá na fosilních palivech
  • Jaké nové technologie se o to zasloužily?
Spalovací auto

Spalovací auto, ilustrační | foto: Volvo

Srovnání ekologického dopadu moderních a starších automobilů, zejména z pohledu emisí CO₂, je důležité téma, které ukazuje, jak se automobilový průmysl vyvíjel v posledních dvou desetiletích. Dnešní vozy se spalovacími motory jsou díky technologickému pokroku mnohem efektivnější než jejich předchůdci z počátku 21. století.

Emise CO2 u nových aut výrazně klesly

Klíčové je, že moderní motory využívají technologie, jako je přímé vstřikování paliva a turbodmychadla, které pomáhají lépe využít energii z paliva. To vede k nižším emisím na kilometr. Zatímco průměrné emise nových vozů v EU dosahují dnes přibližně 95 gramů CO₂ na kilometr, auta vyrobená před 20 lety produkovala zhruba 150 až 200 gramů CO₂ na kilometr.

Pokrok díky technologiím

Významný rozdíl je také v technologiích, které snižují škodlivé emise. Dnešní automobily jsou vybaveny moderními systémy, jako jsou katalyzátory, filtry pevných částic a technologie start-stop, které výrazně snižují nejen emise CO₂, ale také další škodliviny, jako jsou oxidy dusíku (NOₓ) a jemné částice. Naproti tomu auta vyrobená před 20 lety neměla tak pokročilé systémy a jejich schopnost snižovat emise byla mnohem omezenější, byť i tehdy začínala platit první emisní normy, jako byla Euro 3.

Také spotřeba výrazně klesla

Dalším faktorem, který přispívá ke snížení emisí moderních aut, je nižší hmotnost a lepší aerodynamika. Nové materiály a optimalizované konstrukce vozidel snižují odpor vzduchu a celkovou spotřebu paliva. Starší auta z přelomu století byla často těžší a méně aerodynamická, což vedlo k vyšší spotřebě paliva a tedy i vyšším emisím. Průměrná spotřeba moderního vozu je dnes kolem 5 až 7 litrů benzinu na 100 kilometrů, zatímco u starších aut to bylo často 8 až 10 litrů.

Auto se spalovacím motorem

Auto se spalovacím motorem, ilustrační


Čtěte také: Elektromobily mají přednost, o které se moc nemluví. Ujel bych skoro 2 000 km


Starší auta ještě nepatří do železa

Přestože jsou moderní vozy z hlediska emisí na kilometr výrazně šetrnější k životnímu prostředí, je třeba zvážit i celkový ekologický dopad, včetně výroby nového auta. Starší vozy, které stále slouží, mohou být z ekologického hlediska paradoxně přínosné, pokud se zohlední energie a zdroje vynaložené na výrobu nového automobilu. Použití starého auta po delší dobu může snížit ekologickou stopu spojenou s výrobou nového vozu.

Závěrem lze říci, že moderní auta mají díky pokročilé technologii a přísným emisním normám nižší emise CO₂ na kilometr, ale dlouhověkost starších aut a jejich udržování v provozu může hrát roli v celkové ekologické rovnováze. Odpovědnost za nižší emise není pouze v rukou technologických inovací, ale i v tom, jak dlouho dokážeme efektivně využívat auta, která již byla vyrobena.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."