Když se nezasvěceného člověka zeptáte na názor ohledně elektromobilu, většinu hned napadne vysoká pořizovací cena. O tom, do jaké míry je toto tvrzení pravdivé, se dají vést nekonečné spory. V tu chvíli ovšem nastupuje do hry tým prestižní americké školy MIT, který vytvořil online nástroj pro výpočet skutečné ceny elektromobilu a porovnání emisí. Výsledek byl zcela jasný – elektromobily se v dlouhodobém horizontu vyplatí.
Nově publikovaná data týmu ukazují, že i přes vyšší pořizovací cenu se auto na baterky z dlouhodobého hlediska rozhodně vyplatí. V rámci výzkumu počítali nejen s emisemi vozu, ale také s průměrnou cenou auta v rámci jeho životnosti. To zahrnuje třeba pořizovací cenu, servis, údržbu a palivo. A mimochodem, tato data nejsou jen pro pár vozů, ale rovnou pro všechny novinky na trhu. Tomuto tématu jsme se zároveň věnovali v našem seriálu Fakta a mýty o elektromobilech.
Vědci, kteří zkoumají klimatické změny, jasně říkají, že elektrifikace je jednou z nejlepších možností, jak redukovat globální oteplování. Příklad za všechny je USA, kde drtivá většina všech emisí pochází z osobních aut a nákladních vozů. Jeden z cílů studie MIT týmu je poučit veřejnost o tom, jak se vlastně dá rozložit počáteční pořizovací cena v rámci celého životního cyklu vozu.
Elektrická auta mají nižší provozní náklady, což se snaží do jisté míry kompenzovat výrobce tím, že cena elektromobilu bývá o něco vyšší. Menší počet pohyblivých součástek znamená menší riziko poruchy, zároveň nemusíte co pár tisíc kilometrů měnit olej a další provozní kapaliny. Co se brzd týče, tak tady má také elektromobil navrch oproti fosilům. Díky rekuperaci energie nemusí řidič tak často používat brzdu, čímž snižuje opotřebení.
Auta na baterky jsou také šetrnější v průběhu času na emise. A to i přes fakt, že v rámci výroby baterií bývají emisní nároky mnohem vyšší. Profesorka z MIT odhaduje, že se výsledné emise dostanou na stejnou či menší úroveň v průběhu šesti až osmnácti měsíců v závislosti na tom, jak čistou elektřinu do svého vozu během provozu čerpáte.
Asi už tušíte, kdo dostane titul nejhoršího nákupu. Konvenční vozy se spalovacím motorem bývají z pravidla nejméně ohleduplná k životnímu prostředí a zároveň jejich servisní náklady stoupají se stářím vozu. Asi nejšetrnější možností jsou malé kompaktní vozy, zatímco SUV a luxusní limuzíny leží na druhé straně spektra.
Tým z MIT zveřejnil celou studii na interaktivním webu, kde si můžete naklikat porovnání mezi vozy a přesvědčit se sami na základě sesbíraných dat. Nástroj má sloužit pro lepší přehled zájemců o udržitelnější dopravu a zároveň lépe pochopit finanční nároky na daný model.
Když se nezasvěceného člověka zeptáte na názor ohledně elektromobilu, většinu hned napadne vysoká pořizovací cena. O tom, do jaké míry je toto tvrzení pravdivé, se dají vést nekonečné spory. V tu chvíli ovšem nastupuje do hry tým prestižní americké školy MIT, který vytvořil online nástroj pro výpočet skutečné ceny elektromobilu a porovnání emisí. Výsledek byl zcela jasný – elektromobily se v dlouhodobém horizontu vyplatí.
Nově publikovaná data týmu ukazují, že i přes vyšší pořizovací cenu se auto na baterky z dlouhodobého hlediska rozhodně vyplatí. V rámci výzkumu počítali nejen s emisemi vozu, ale také s průměrnou cenou auta v rámci jeho životnosti. To zahrnuje třeba pořizovací cenu, servis, údržbu a palivo. A mimochodem, tato data nejsou jen pro pár vozů, ale rovnou pro všechny novinky na trhu. Tomuto tématu jsme se zároveň věnovali v našem seriálu Fakta a mýty o elektromobilech.
Vědci, kteří zkoumají klimatické změny, jasně říkají, že elektrifikace je jednou z nejlepších možností, jak redukovat globální oteplování. Příklad za všechny je USA, kde drtivá většina všech emisí pochází z osobních aut a nákladních vozů. Jeden z cílů studie MIT týmu je poučit veřejnost o tom, jak se vlastně dá rozložit počáteční pořizovací cena v rámci celého životního cyklu vozu.
Elektrická auta mají nižší provozní náklady, což se snaží do jisté míry kompenzovat výrobce tím, že cena elektromobilu bývá o něco vyšší. Menší počet pohyblivých součástek znamená menší riziko poruchy, zároveň nemusíte co pár tisíc kilometrů měnit olej a další provozní kapaliny. Co se brzd týče, tak tady má také elektromobil navrch oproti fosilům. Díky rekuperaci energie nemusí řidič tak často používat brzdu, čímž snižuje opotřebení.
Auta na baterky jsou také šetrnější v průběhu času na emise. A to i přes fakt, že v rámci výroby baterií bývají emisní nároky mnohem vyšší. Profesorka z MIT odhaduje, že se výsledné emise dostanou na stejnou či menší úroveň v průběhu šesti až osmnácti měsíců v závislosti na tom, jak čistou elektřinu do svého vozu během provozu čerpáte.
Asi už tušíte, kdo dostane titul nejhoršího nákupu. Konvenční vozy se spalovacím motorem bývají z pravidla nejméně ohleduplná k životnímu prostředí a zároveň jejich servisní náklady stoupají se stářím vozu. Asi nejšetrnější možností jsou malé kompaktní vozy, zatímco SUV a luxusní limuzíny leží na druhé straně spektra.
Tým z MIT zveřejnil celou studii na interaktivním webu, kde si můžete naklikat porovnání mezi vozy a přesvědčit se sami na základě sesbíraných dat. Nástroj má sloužit pro lepší přehled zájemců o udržitelnější dopravu a zároveň lépe pochopit finanční nároky na daný model.