Na silnicích musí řidič motorového vozidla počítat se vším možným, například s cyklisty. K velmi nebezpečné situaci může dojít, pokud vozidlo stojí zaparkované a řidič otevírá dveře auta do vozovky. Tehdy totiž nemusí právě projíždějícího cyklistu vidět a může dojít ke zranění. Přitom stačí tak málo, naučit se otvírat dveře tzv. holandským chvatem.
Jak název napovídá, technika vznikla v Holandsku, zemi cyklistům zaslíbené. Vzhledem k rovinatému terénu se zde jezdí na kole skutečně masově a lze říci, že jsou to právě řidiči vozidel, kteří jsou v menšině a cyklistům se musí přizpůsobovat. A to i tehdy, když z vozidel vystupují a vozidlo zastavili při krajnici.
Pokud bude řidič otvírat dveře běžným způsobem, tedy levou rukou levé dveře a pravou rukou pravé, hrozí, že v určitém okamžiku nemůže spatři cyklistu, který se dostal do bezprostřední blízkosti vozidla. Dveře cyklistu mohou shodit na zem, případně pod kola jiného vozidla, což může mít tragické následky.
Čtěte také: Inteligentní už je i silnice. Přes den „se nabíjí“ a v noci pak sama svítí
Holandský chvat spočívá v tom, že při vystupování z vozu vezmete za kliku druhou rukou (vzdálenější), než kterou máte blíže ke dveřím. To znamená, že pro sedící vlevo je to jejich pravá ruka a pro sedící na pravé straně naopak levá ruka. Tehdy je totiž řidič nucený podívat se i za sebe a prověří tak, že je bezpečné vystoupit a že v bezprostřední blízkosti neprojíždí cyklista.
Jde o maličkost, která ale může zachraňovat životy. Například brněnský architekt Petr Hurník takto zahynul, když v centru Brna objížděl zaparkované vozidlo na kole. Jeho řidič nečekaně otevřel dveře, Hurníka srazil a ten spadl na tramvajové koleje. Později následkům zranění zemřel. Za jeho smrt byl stíhaný právě řidič auta.
Používáte tento způsob otevírání dveří, nebo ne? Napište nám do diskuze pod článkem své zkušenosti.
Na silnicích musí řidič motorového vozidla počítat se vším možným, například s cyklisty. K velmi nebezpečné situaci může dojít, pokud vozidlo stojí zaparkované a řidič otevírá dveře auta do vozovky. Tehdy totiž nemusí právě projíždějícího cyklistu vidět a může dojít ke zranění. Přitom stačí tak málo, naučit se otvírat dveře tzv. holandským chvatem.
Jak název napovídá, technika vznikla v Holandsku, zemi cyklistům zaslíbené. Vzhledem k rovinatému terénu se zde jezdí na kole skutečně masově a lze říci, že jsou to právě řidiči vozidel, kteří jsou v menšině a cyklistům se musí přizpůsobovat. A to i tehdy, když z vozidel vystupují a vozidlo zastavili při krajnici.
Pokud bude řidič otvírat dveře běžným způsobem, tedy levou rukou levé dveře a pravou rukou pravé, hrozí, že v určitém okamžiku nemůže spatři cyklistu, který se dostal do bezprostřední blízkosti vozidla. Dveře cyklistu mohou shodit na zem, případně pod kola jiného vozidla, což může mít tragické následky.
Čtěte také: Inteligentní už je i silnice. Přes den „se nabíjí“ a v noci pak sama svítí
Holandský chvat spočívá v tom, že při vystupování z vozu vezmete za kliku druhou rukou (vzdálenější), než kterou máte blíže ke dveřím. To znamená, že pro sedící vlevo je to jejich pravá ruka a pro sedící na pravé straně naopak levá ruka. Tehdy je totiž řidič nucený podívat se i za sebe a prověří tak, že je bezpečné vystoupit a že v bezprostřední blízkosti neprojíždí cyklista.
Jde o maličkost, která ale může zachraňovat životy. Například brněnský architekt Petr Hurník takto zahynul, když v centru Brna objížděl zaparkované vozidlo na kole. Jeho řidič nečekaně otevřel dveře, Hurníka srazil a ten spadl na tramvajové koleje. Později následkům zranění zemřel. Za jeho smrt byl stíhaný právě řidič auta.
Používáte tento způsob otevírání dveří, nebo ne? Napište nám do diskuze pod článkem své zkušenosti.