Co je zač elektromobil, který v zimním testu dojezdu porazil všechny včetně Tesly?

V norském zimním závodě elektromobilů zvítězil Polestar 3 díky spolehlivému dojezdu 537 km. Překonal Teslu Model 3, která ztratila 23 % z deklarace.
Polestar 3 překonal Teslu
V minulém týdnu jsme přinesli pro mnohé překvapivou zprávu. Během norského zimního závodu v dojedu elektromobilů byl vyhlášen vcelku nečekaný vítěz. I když se předvídalo, že by si měla s přehledem zvítězit modernizovaná Tesla Model 3, v testu nečekaně propadla. Prvenství nakonec obdržel vůz zcela jiné kategorie i zaměření. Polestar 3 předčil své konkurenty především vysokým dosažitelným dojezdem i za nepříznivých zimních podmínek.
Dalo by se říci, že Polestar má stále k severským zemím poněkud blízko. Jeho rodokmen sice sahá ke švédskému Volvu, značka v dnešní elektrické podobě se ale zrodila až za čínského vlastnictví skupinou Geely. Společná historie Volva a Polestaru sahá ještě dále. I proto si inženýři dali záležet na tom, aby vůz vynikal svojí spolehlivostí a vlastnostmi právě v chladném podnebí. Technické materiály u nejvýkonnější verze vozu specifikují dojezd až 567 kilometrů. Poslední metry Polestar 3 v krutých norských podmínkách ujel na hranici 537 kilometrů. Oproti deklaraci tak ubyla pouhá čtyři procenta. Právě tato hodnota zajistila vozu první místo v šestém ročníku zimního testo-závodu v Norsku.
Právě nejmenší rozdíl od udávané hodnoty vysloužil Polestaru první místo. Tesla bojovala statečně, v realitě ujela až na necelých sto metrů stejnou vzdálenost. Jenže očekávání byla vyšší. I když Model 3 ujel krásných 537 km, oficiální hodnoty dojezdu jsou vyšší o obrovských 23 procent. Kvůli tomu se americký elektromobil ocitl na samotném chvostu žebříčku. Horší byly už jen čtyři vozy. Oproti Polestaru vynikl Model 3 pouze v jediné disciplíně a tou byla rychlost nabíjení. Oba se nabíjely shodně 32 minut, Tesla ale využila vyššího výkonu a dobíjela 226 kW oproti 190 kW celkového vítěze.

Líbil by se vám Polestar 3 i v Česku?
Polestar se v naší zemi zatím neprodává a proto nemusí být pro široké publikum příliš známou značkou. Model s pořadovým číslem 3 je aktuálně třetím modelem a rozšiřuje řady sedanu Polestar 2 a SUV kupé s číslem 4. Velikostí spadá přímo mezi ně a s délkou 4 900 mm je zástupcem středně velkých SUV. Ve srovnání s oblíbenou Škodou Enyaq je o 2,5 cm delší. V ostatních rozměrech jsou oba vozy téměř identické. Polestar 3 se nabízí v základu s pohonem zadní nápravy, v takovém případě jej pohání jeden motor o výkonu 220 kW. Varianty s dvojicí motorů a pohonem všech kol dostaly 360, resp. 380 kW v nejvýkonnější verzi s Performance paketem.
Všechny verze mají shodně velkou baterii o kapacitě 111 kWh. Nejvýkonnější verze nabídne nejkratší dojezd, který byl testovaný i ve zmíněném zimním testu. Ten je tedy ohodnocený na 560 kilometrů. Slabší čtyřkolka udává dojezd až 636 km, zadokolka zvládne ujet i více než 700 km (dle technických specifikací až 706 km). Vůz je postavený na 400V architektuře. Z veřejné dobíjecí sítě je schopný ve špičce přijmout až 250 kW. Díky tomu doplníte elektrony do baterie z 10 do 80 procent během 30 minut. Na domácí nabíjení musíte vystačit se standardní 11kW palubní nabíječkou.
Polestar využívá pro digitální správu vozu stejně jako Volvo operační systém Android Automotive. Z našich zkušeností je systém velmi přehledný, jeho nastavení je jasné a uživatelské prostředí svěží a přívětivé. O výpočetní část se stará výkonný procesor z dílen společnosti Nvidia. Všechny verze „trojky“ jsou velmi dobře vybavené. Nechybí přehledný digitální kokpit řidiče nebo Head-up displej. Okolí vozu hlídá Lidar, množství optických kamer i další senzory. U rakouských sousedů pořídíte Polestar 3 za cenu od 79 800 eur, tedy zhruba za 2 008 000 korun. Nejvýkonnější verze začíná na 93 400 eur (2 350 000 korun).
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.