Co je hybridní auto?

  • Hybridní pohony často vytlačují z nabídek výhradní spalováky
  • Automobilky využívají této technologie pro zachování standardního tankovacího pohonu
  • Hybridy jsou z velké části bezúdržbové, řidič se k nim může chovat jako ke spalováku
Toyota Corolla

Toyota Corolla představuje jeden z nejoblíbenějších full hybridů na trhu | foto: Toyota

Hybrid, elektro, vodík. Dělení osobních vozidel podle typu pohonu se za posledních deset let značně navýšilo. Zatímco dříve si všichni vystačili s klasickým spalovacím motorem, možná jeho plynovou verzí, dnes je výběr vyšší a uspokojí i větší nároky pořizovatelů. Dnes si rozebereme blíže co znamená hybridní pohon. Jaké kombinuje technologie a pro koho se hodí nejvíce.

Co je hybridní auto?

Ač může hybrid teoreticky kombinovat kterékoliv dvě pohonné technologie, automobilový průmysl si vybral spalovací a elektrickou složku. Spalovací agregát v naprosté většině případů obstarává hlavní práci, elektromotor pomáhá s rozjezdy či při prudkém zrychlení. Tvoří doplňkovou složku, vůz na ní není zcela závislý a umí operovat i čistě ve spalovacím režimu. Kvůli úsporným nastavení systému ale není vhodné bez elektřiny jezdit, spotřeba paliva (až na výjimky jde o zážehové motory) je citelně vyšší.

To ale neznamená, že se řidič musí aktivně zajímat o to, na jaký pohon aktuálně jede. Nižší stupně hybridizace, mild (MHEV) a full hybrid (HEV), jsou plně automatické systémy, které si samy určují, v jakých situacích použijí ten či onen pohon. Full hybrid má navíc tu výhodu, že je schopný ujet pár kilometrů čistě na elektřinu. To mild hybrid neumí a pouze slouží jako pomocník hlavnímu spalovacímu motoru.

Škoda Kodiaq 2024 plug-in hybrid test

Plug-in hybridní Kodiaq má dobíjecí port vlevo u řidiče | foto: vlastní


Čtěte také: Jaký je rozdíl mezi hybridem a plug-in hybridem?


Plug-in jako ochutnávka bateriového elektromobilu

Nejvyšší stupeň hybridního pohonu je plug-in hybrid (PHEV). Ten umožní řidiči zažít plně elektrickou jízdu i na desítky kilometrů. Nejnovější generace vozidel jsou schopné tento dojezd přiblížit i hranici jednoho sta kilometrů. Takový vůz je ale kromě tankování potřeba dobíjet i z elektrické zásuvky nebo nabíjecí stanice. Jde o mezistupeň mezi spalovacím (ICE) vozem a čistě elektrickým vozidlem s úložištěm energie v bateriích (BEV).

Pro koho se tedy hodí základní mild hybrid? Tyto vozy jsou často pořizované do firemních flotil, jelikož nabízí rychlé tankování a lepší spotřebu oproti konvenčním spalovákům. Full hybrid je prvním typem pro lidi smýšlející ekologickým i úsporným směrem, kterým není elektřina jako pohon vozidla zcela nepříjemným. Plug-in hybrid využijí především tací, kteří jezdí desítky kilometrů po městě a mají možnost vůz doma dobít i z obyčejné zásuvky. Na delší cesty se ale stále nechtějí vzdát benzínového (potažmo dieselového) pohonu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Co je hybridní auto?

  • Hybridní pohony často vytlačují z nabídek výhradní spalováky
  • Automobilky využívají této technologie pro zachování standardního tankovacího pohonu
  • Hybridy jsou z velké části bezúdržbové, řidič se k nim může chovat jako ke spalováku
Toyota Corolla

Toyota Corolla představuje jeden z nejoblíbenějších full hybridů na trhu | foto: Toyota

Hybrid, elektro, vodík. Dělení osobních vozidel podle typu pohonu se za posledních deset let značně navýšilo. Zatímco dříve si všichni vystačili s klasickým spalovacím motorem, možná jeho plynovou verzí, dnes je výběr vyšší a uspokojí i větší nároky pořizovatelů. Dnes si rozebereme blíže co znamená hybridní pohon. Jaké kombinuje technologie a pro koho se hodí nejvíce.

Co je hybridní auto?

Ač může hybrid teoreticky kombinovat kterékoliv dvě pohonné technologie, automobilový průmysl si vybral spalovací a elektrickou složku. Spalovací agregát v naprosté většině případů obstarává hlavní práci, elektromotor pomáhá s rozjezdy či při prudkém zrychlení. Tvoří doplňkovou složku, vůz na ní není zcela závislý a umí operovat i čistě ve spalovacím režimu. Kvůli úsporným nastavení systému ale není vhodné bez elektřiny jezdit, spotřeba paliva (až na výjimky jde o zážehové motory) je citelně vyšší.

To ale neznamená, že se řidič musí aktivně zajímat o to, na jaký pohon aktuálně jede. Nižší stupně hybridizace, mild (MHEV) a full hybrid (HEV), jsou plně automatické systémy, které si samy určují, v jakých situacích použijí ten či onen pohon. Full hybrid má navíc tu výhodu, že je schopný ujet pár kilometrů čistě na elektřinu. To mild hybrid neumí a pouze slouží jako pomocník hlavnímu spalovacímu motoru.

Škoda Kodiaq 2024 plug-in hybrid test

Plug-in hybridní Kodiaq má dobíjecí port vlevo u řidiče | foto: vlastní


Čtěte také: Jaký je rozdíl mezi hybridem a plug-in hybridem?


Plug-in jako ochutnávka bateriového elektromobilu

Nejvyšší stupeň hybridního pohonu je plug-in hybrid (PHEV). Ten umožní řidiči zažít plně elektrickou jízdu i na desítky kilometrů. Nejnovější generace vozidel jsou schopné tento dojezd přiblížit i hranici jednoho sta kilometrů. Takový vůz je ale kromě tankování potřeba dobíjet i z elektrické zásuvky nebo nabíjecí stanice. Jde o mezistupeň mezi spalovacím (ICE) vozem a čistě elektrickým vozidlem s úložištěm energie v bateriích (BEV).

Pro koho se tedy hodí základní mild hybrid? Tyto vozy jsou často pořizované do firemních flotil, jelikož nabízí rychlé tankování a lepší spotřebu oproti konvenčním spalovákům. Full hybrid je prvním typem pro lidi smýšlející ekologickým i úsporným směrem, kterým není elektřina jako pohon vozidla zcela nepříjemným. Plug-in hybrid využijí především tací, kteří jezdí desítky kilometrů po městě a mají možnost vůz doma dobít i z obyčejné zásuvky. Na delší cesty se ale stále nechtějí vzdát benzínového (potažmo dieselového) pohonu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."