Hybrid, elektro, vodík. Dělení osobních vozidel podle typu pohonu se za posledních deset let značně navýšilo. Zatímco dříve si všichni vystačili s klasickým spalovacím motorem, možná jeho plynovou verzí, dnes je výběr vyšší a uspokojí i větší nároky pořizovatelů. Dnes si rozebereme blíže co znamená hybridní pohon. Jaké kombinuje technologie a pro koho se hodí nejvíce.
Ač může hybrid teoreticky kombinovat kterékoliv dvě pohonné technologie, automobilový průmysl si vybral spalovací a elektrickou složku. Spalovací agregát v naprosté většině případů obstarává hlavní práci, elektromotor pomáhá s rozjezdy či při prudkém zrychlení. Tvoří doplňkovou složku, vůz na ní není zcela závislý a umí operovat i čistě ve spalovacím režimu. Kvůli úsporným nastavení systému ale není vhodné bez elektřiny jezdit, spotřeba paliva (až na výjimky jde o zážehové motory) je citelně vyšší.
To ale neznamená, že se řidič musí aktivně zajímat o to, na jaký pohon aktuálně jede. Nižší stupně hybridizace, mild (MHEV) a full hybrid (HEV), jsou plně automatické systémy, které si samy určují, v jakých situacích použijí ten či onen pohon. Full hybrid má navíc tu výhodu, že je schopný ujet pár kilometrů čistě na elektřinu. To mild hybrid neumí a pouze slouží jako pomocník hlavnímu spalovacímu motoru.
Čtěte také: Jaký je rozdíl mezi hybridem a plug-in hybridem?
Nejvyšší stupeň hybridního pohonu je plug-in hybrid (PHEV). Ten umožní řidiči zažít plně elektrickou jízdu i na desítky kilometrů. Nejnovější generace vozidel jsou schopné tento dojezd přiblížit i hranici jednoho sta kilometrů. Takový vůz je ale kromě tankování potřeba dobíjet i z elektrické zásuvky nebo nabíjecí stanice. Jde o mezistupeň mezi spalovacím (ICE) vozem a čistě elektrickým vozidlem s úložištěm energie v bateriích (BEV).
Pro koho se tedy hodí základní mild hybrid? Tyto vozy jsou často pořizované do firemních flotil, jelikož nabízí rychlé tankování a lepší spotřebu oproti konvenčním spalovákům. Full hybrid je prvním typem pro lidi smýšlející ekologickým i úsporným směrem, kterým není elektřina jako pohon vozidla zcela nepříjemným. Plug-in hybrid využijí především tací, kteří jezdí desítky kilometrů po městě a mají možnost vůz doma dobít i z obyčejné zásuvky. Na delší cesty se ale stále nechtějí vzdát benzínového (potažmo dieselového) pohonu.
Hybrid, elektro, vodík. Dělení osobních vozidel podle typu pohonu se za posledních deset let značně navýšilo. Zatímco dříve si všichni vystačili s klasickým spalovacím motorem, možná jeho plynovou verzí, dnes je výběr vyšší a uspokojí i větší nároky pořizovatelů. Dnes si rozebereme blíže co znamená hybridní pohon. Jaké kombinuje technologie a pro koho se hodí nejvíce.
Ač může hybrid teoreticky kombinovat kterékoliv dvě pohonné technologie, automobilový průmysl si vybral spalovací a elektrickou složku. Spalovací agregát v naprosté většině případů obstarává hlavní práci, elektromotor pomáhá s rozjezdy či při prudkém zrychlení. Tvoří doplňkovou složku, vůz na ní není zcela závislý a umí operovat i čistě ve spalovacím režimu. Kvůli úsporným nastavení systému ale není vhodné bez elektřiny jezdit, spotřeba paliva (až na výjimky jde o zážehové motory) je citelně vyšší.
To ale neznamená, že se řidič musí aktivně zajímat o to, na jaký pohon aktuálně jede. Nižší stupně hybridizace, mild (MHEV) a full hybrid (HEV), jsou plně automatické systémy, které si samy určují, v jakých situacích použijí ten či onen pohon. Full hybrid má navíc tu výhodu, že je schopný ujet pár kilometrů čistě na elektřinu. To mild hybrid neumí a pouze slouží jako pomocník hlavnímu spalovacímu motoru.
Čtěte také: Jaký je rozdíl mezi hybridem a plug-in hybridem?
Nejvyšší stupeň hybridního pohonu je plug-in hybrid (PHEV). Ten umožní řidiči zažít plně elektrickou jízdu i na desítky kilometrů. Nejnovější generace vozidel jsou schopné tento dojezd přiblížit i hranici jednoho sta kilometrů. Takový vůz je ale kromě tankování potřeba dobíjet i z elektrické zásuvky nebo nabíjecí stanice. Jde o mezistupeň mezi spalovacím (ICE) vozem a čistě elektrickým vozidlem s úložištěm energie v bateriích (BEV).
Pro koho se tedy hodí základní mild hybrid? Tyto vozy jsou často pořizované do firemních flotil, jelikož nabízí rychlé tankování a lepší spotřebu oproti konvenčním spalovákům. Full hybrid je prvním typem pro lidi smýšlející ekologickým i úsporným směrem, kterým není elektřina jako pohon vozidla zcela nepříjemným. Plug-in hybrid využijí především tací, kteří jezdí desítky kilometrů po městě a mají možnost vůz doma dobít i z obyčejné zásuvky. Na delší cesty se ale stále nechtějí vzdát benzínového (potažmo dieselového) pohonu.