Hoření baterií v elektromobilech není tak častý problém, jak by se mohlo zdát
Ochranná konstrukce baterie je vlastně velmi odolná
Statistiky potvrzují, že případy vznícení jsou oproti spalovacím motorům ojedinělé
Jste jeden ze zarytých odpůrců elektromobilů a mezi vaše časté argumenty se řadí bezpečnost? Nebo naopak doma vůz s elektrickým pohonem máte, ale při každém nabíjení se tiše modlíte, abyste se neprobudili k ohořelému záhonku, vedle kterého ještě včera večer stálo vaše bateriové vozidlo?
Hořící elektromobil – pravda, nebo častý mýtus?
Statistiky ukazují, že požáry vozů se spalovacím motorem jsou ve skutečnosti mnohonásobně častější. Že už jste dlouho o takovém případu nečetli? Takových článků by totiž týdně mohly vznikat desítky a nikoho by to příliš nezajímalo. To hoření elektromobilů naopak odpůrcům alternativních pohonů rovná do dlaně náboje velkého kalibru.
Prvně si musíme uvědomit, že baterie se vždy nachází ve velice odolné vaně, jakési slupce, která se běžným užíváním vozidla v podstatě nemá šanci poškodit. To dokládají i četné crashtesty elektromobilů. Kdyby polovina z nich během těchto zatěžkávacích zkoušek vybuchovala, pěti hvězd by se nejspíš nedočkaly.
Pokud by se vám tedy odolnou ochrannou konstrukci při nehodě opravdu podařilo zdeformovat, nebo prorazit, budete mít štěstí, když z auta vystoupíte při plném vědomí.
Častější je hoření baterií vlivem zkratu, během kterého chemikálie uvnitř spustí v podstatě řetězovou reakci. To poznáte poměrně brzy díky úbytku výkonu, blikajícím kontrolkám nebo jiným indikátorům. Dostatečně na to, abyste stihli v klidu vystoupit, zatímco co kryt baterie bude chemickým reakcím odolávat.
Hasiči si s hořícím elektromobilem poradí
V současné době jsou i hasiči na elektrické vozy velmi dobře vybaveni. Většina značek poskytuje záchranným složkám konstrukční plány, zahrnující nejdůležitější informace o baterii, jejím umístění a možnosti odpojení.
Nejefektivnější způsob je chlazení akumulátoru vodou. Kvůli velké energii, která se v něm nachází, je však třeba kropit baterii mnohdy i několik hodin. Proto se poslední dobou uplatňuje ponoření celého elektromobilu do kontejneru napuštěného vodou.
Spalováky hoří víc než elektromobily
Zmíněné případy jsou však opravdu velmi výjimečné. To dokazují i grafy společnosti AutoinsuranceEZ, která si propůjčila statistiky z americké národní asociace požární ochrany a několika dalších organizací. Výsledkem jsou vždy naprosté zlomky rizik vznícení elektromobilu oproti vozu se spalovacím motorem.
Například v hlavním souhrnném grafu je uvedeno pouhých 25,1 požáru elektromobilů na 100 tisíc prodaných kusů. Spalovací motory v této statistice příliš nezářily, ze 100 tisíc prodaných vozů podlehne požáru 1529,9 z nich. Nejhůře dopadly hybridy s číslem 3474,5.