Čínská invaze do Evropy začíná. Gigant BYD oznámil, kde postaví gigafactory

Petr Bergmann
  • Automobilka BYD postaví v Maďarsku továrnu na elektromobily
  • Pro realizaci bylo vybráno město Szeged na jihu Maďarska
  • Dalším projektem má být výstavba továrny na baterie
BYD továrna na elektromobily
BYD továrna na elektromobily

Společnost BYD informovala o výstavbě továrny v Evropě již dříve, rozhodovalo se pouze o jejím umístění. Od listopadu, kdy byly zveřejněny další informace, se stalo nejpravděpodobnější variantou Maďarsko. Maďarský ministr zahraničí Szijjártó uvedl, že se jedná o jednu z největších investic v maďarské historii.

Maďarsko se stane centrem výroby elektromobilů

Společnost BYD již v Maďarsku podniká. Skupina vyrábí ve městě Komárom elektrobusy pro evropský trh. Na základě dřívějších informací zde BYD pětinásobně navýšil výrobní kapacitu, z 200 na 1 000 elektrobusů. Automobilka plánuje v zemi také výstavbu závodu na výrobu baterií. Čínský výrobce prodává elektromobily kromě Maďarska v dalších 18 evropských zemích. Společnost informovala, že do 12 měsíců představí v Evropě tři nové elektrické modely. V současnosti nabízí BYD na starém kontinentu 5 elektrických automobilů. Jedná se o modely Han, Tang, Atto 3, Seal a Dolphin.

Očekává se, že maďarská továrna na elektromobily vytvoří v Maďarsku tisíce pracovních míst a podpoří místní dodavatelské řetězce. Výroba bude vysoce automatizovaná. BYD dodává, že své odborné znalosti využije v integrovaných vertikálních dodavatelských řetězcích, k vytvoření lokálního zeleného ekosystému. Maďarsko je díky své poloze v centru Evropy důležitým dopravním uzlem s dobře rozvinutou infrastrukturou. V zemi vyrábí automobily několik prémiových výrobců, jako je BMW nebo Audi, což podporuje rozhodnutí společnosti BYD učinit z Maďarska centrum evropské výroby elektromobilů.

BYD Sea Lion 07
BYD Sea Lion 07

Čtěte také: Stojí méně, ujede více. BYD Sea Lion 07 je vážnou konkurencí Tesly Model Y


Zájem o továrnu projevila řada zemí

Manažerka společnosti BYD, Stella Li, v prosinci 2022 oznámila, že čínský výrobce plánuje na evropském kontinentu vytvořit minimálně jeden závod na automobily. Krátce poté společnost uvedla, že kvůli Brexitu nepřichází v úvahu Velká Británie a že konečné umístění továrny určí společnost v roce 2023.

S čínskou firmou jednala také francouzská vláda. Čínský výrobce Francii velmi dobře zná, provozoval tam výrobu elektrobusů, ta byla ale v listopadu 2021 ukončena kvůli nízké poptávce. V té době BYD uvedl, že i přes ukončení výroby chce zůstat na francouzském trhu aktivní. Také se proslýchalo, že zájem o výstavbu továrny projevily Španělsko a Německo, které se dostaly do užšího výběru.

Vítězem tendru se nakonec stalo Maďarsko. Země je součástí čínské iniciativy Belt and Road a čínský výrobce BYD zde vedle továrny na elektromobily pravděpodobně také postaví gigafactory na výrobu baterií do elektromobilů.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články