Chytrá technologie, se kterou ujedou elektromobily 800 km. Uchytí se?

Do popředí se vrací známá technologie, která umí dramaticky prodloužit dojezd elektromobilů. Dříve se neuchytila, přesto její myšlenku automobilky nezatracují.
Flexibilní prodlužovač dojezdu
Zdá se, že spalovací motory ještě zdaleka neřekly své poslední slovo. Zatímco některé automobilky postupně přehodnocují své ambiciózní plány a zvolňují tempo přechodu k čisté elektromobilitě, dodavatelé jako ZF Friedrichshafen pracují na řešeních, která kombinují výhody obou světů.
Jeho nové modulární systémy eRE a eRE+ fungují jako prodlužovač dojezdu, kdy spalovací motor slouží výhradně jako generátor elektřiny. Jsou navrženy tak, aby poskytly až 800 kilometrů dojezdu a výkon až 201 koní při kompatibilitě s 400V i 800V architekturou. Základní eRE pohání pouze přední kola, eRE+ zvládá díky planetové převodovce, diferenciálu a spojce pro podporu asistence předních kol, i pohon všech kol.
Prodlužovače dojezdu ale nejsou žádnou novinkou. BMW ho nabídlo už v roce 2013 u modelu i3 REX. Výhodou platformy od ZF je však její flexibilita, která umožňuje montáž do jakýchkoli elektromobilů. Výrobci aut mají volnou ruku při volbě baterie i motoru.

Konkurenční tlak sílí
Sériová výroba prodlužovačů eRE a eRE+ začne už v roce 2026, přičemž společnost se zaměří na výrobce automobilů v Evropě, Číně a Severní Americe. Některé značky, například BMW, už testují tyto koncepty i ve vodíkových prototypech. Další výrobci, především ti, které nevyvíjejí vlastní platformy pro elektromobily, vidí v řešení ZF cestu, jak modernizovat své modelové řady.
ZF však nejsou jediní, kdo se rozhodl vsadit na prodlužovače. Volkswagen nedávno upravil svou budoucí platformu pro elektromobily SSP, aby umožnila i volitelnou integraci prodlužovače dojezdu. Svůj vlastní systém Harvester Range Extender, chystá i výrobce elektrických terénních vozů Scout Motors, který patří Volkswagenu. Nadcházející SUV Scout Traveler a pick-up Terra díky němu nabídnou dojezd až 805 kilometrů.
Společným jmenovatelem těchto řešení je snaha zlepšit použitelnost elektromobilů pomocí chytré architektury místo neustálého zvětšování a prodražování baterií. Výrobci tak reagují na slabší poptávku po čistých elektromobilech i na regionální omezení infrastruktury. Z pohledu zákazníka to znamená delší dojezd, nižší cenu a vyšší spolehlivost i v zimě. A to vše bez kompromisů v jízdním zážitku a při zachování emisních standardů.
Zdroj: Autoblog
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.









